בתום הערכת מצב הוחלט: הכוננות בעוטף עזה תימשך לפחות יממה נוספת

הכוננות באזור נמשכת מאז מעצרו של בסאם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האיסלאמי, שנתפס על ידי כוחות הביטחון ביום שני בערב בג'נין. התושבים במועצה האזורית חוף אשקלון התבקשו להימנע משהייה ונסיעה במקומות חשופים, ולקיים כל פעילות בקרבה למרחבים המוגנים

זמן צפייה: 09:42

בתום הערכת מצב, הוחלט הערב (רביעי) כי הכוננות בעוטף עזה תימשך לפחות יממה נוספת. הכוננות באזור נמשכת מאז מעצרו של בסאם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האיסלאמי, שנתפס על ידי כוחות הביטחון ביום שני בערב בג'נין.

זהו העוצר הארוך ביותר שהוטל על יישובי העוטף שלא במסגרת הסלמה או סבב לחימה, ועל פי ההערכות הוא איננו צפוי להיגמר ביממה הקרובה ועלול להימשך כמה ימים. בצה"ל פועלים על מנת להפחית את המתיחות ויש האומרים שישנה כבר הצלחה מבחינת צה"ל בהיבט ההגנתי, ושאולי הצליחו לעצור את הניסיון, אך נערכים במקביל לאפשרות צבאית.

מעבר לכך, היות ומדובר בהתרעה קונקרטית, הכנות מעשיות של הג'יהאד האיסלאמי לבצע פיגוע במתווה של ירי נ"ט או פיגוע צליפה, בישראל ממתינים גם לשיחה של המתווך המצרי עם חמאס ועם הג'יהאד האיסלאמי, כמו גם לחץ של חמאס  שייגבר על הג'יהאד האיסלאמי ויגרום להם לסגת מהתוכניות.

ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו, כתב לתושבים: "יש לציין שהכוונה לבצע אירוע פח"ע באמצעות צליפה או נ"ט עומדת בעינה ועד כה נמנעה בזכות השמירה והעמידה על ההנחיות". רביבו ציין כי יש להמנע משהייה ונסיעה במקומות חשופים, וכן כי יש לקיים כל פעילות בקרבה למרחבים המוגנים.

כזכור, בעקבות חשש מתגובה של ארגון הטרור, כבישים רבים בעוטף עזה נחסמו אתמול, כאשר הזרוע הצבאית של הארגון הכריזה על העלאת הכוננות. משלחת מצרית נכנסה אמש לרצועת עזה כדי לנסות ולרסן את ארגוני הטרור מלהגיב.

חסימות בדרום
חסימות בדרום | צילום: פלאש 90

אורי, תושב שדרות, סיפר היום לחדשות 13 על תחושותיו בימים מתוחים אלו. "לא שלחתי היום את הילדים לקייטנות כי אנחנו חוששים. לא רוצים לקחת סיכונים. מספיקה רק אזעקת צבע אדום אחת ואנחנו חוזרים אחורה. הילדים שואלים למה היום הם בבית ואנחנו מסבירים להם שבימים אילו עדיף להישאר בבית, הילדים גם הלילה ישנו בממ"ד".

לידור מכלוף, תושב שדרות סיפר: "הייתי אמור לצאת היום לאשדוד, גם אתמול, אבל יש פקקים נוראיים אז אני לא יכול לצאת. אי אפשר להגיע, הכבישים חסומים. זה אחד הצירים הכי מרכזיים בדרום אי אפשר לסגור אותו ככה. בגלל מעצר של מחבל בג'נין אתה משבית פה את כל הדרום. זה בלתי אפשרי. הילדים שלי ישנו הלילה בממ"ד, אני לא לוקח סיכונים ולא מחפש הרפתקאות".

שמעון, בעל בית קפה בשדרות הוסיף: "זה טירוף, חבל ארץ שלם מושבת, והמדינה ממשיכה כרגיל. לא ברור איך הגענו למצב שארגון טרור קיקיוני קובע לנו את סדר היום. המסר חייב להיות פשוט - יש איום קונקרטי, תנטרלו אותו. הפגיעה בנו היא גם נפשית וגם כלכלית. מאתמול, כמעט לא נכנסים לבית הקפה שלי".

מחסומים בעוטף עזה
מחסומים בעוטף עזה | צילום: פלאש 90

שלומי אלקיים, בעל חנות בשדרות התייחס גם הוא למצב: "ביום כזה אני אמור למכור סביב ה-30 אלף שקלים. אתמול מכרתי סחורה בסך 7,000 שקלים. אין כאן אנשים. אנשים לא יוצאים החוצה. וכל זה בגלל מה - בגלל שעצרו פעיל חמאס או ג'יהאד? אנחנו צריכים לפחד? אותנו מענישים? אני לא מבין את זה. אנחנו לא מסוגלים לשמור על המדינה שלנו. אם אתם לא מסוגלים להגן על תושבי עוטף עזה - אל תעצרו אנשים".

"הפחדתם את כל הדרום. כבישים סגורים. אם אני רוצה להגיע לאשקלון, אני לא יכול. אנשים לא יכולים להגיע לכאן. המתחם ריק", הדגיש שלומי. "יש פה אנשים, יש פה קייטנות, יש פה ילדים. העסק שלי קורס מזה. אלו הימים הכי חשובים לנו. מקו נתיבות ועד אשקלון - כולם בעוצר", הוסיף.

שלומי תהה אם "אנחנו אלה שצריכים להסתגר בבית?". לדבריו, "אנחנו השקופים. פשוט מאוד, לא סופרים אותנו. אם הם היו מאיימים על תל אביב אני בטוח שהם לא היו נכנסים לשגרה כזו. אבל אותנו? הכי קל לומר לנו תסתגרו בבית, אל תשלחו את הילדים לקייטנות. אל תעשו פעילויות. הם מפחידים את כולם סתם. הם חושבים שהם מנהלים אותנו. צוחקים עלינו. בגלל שעצרו איזה פעיל ג'יהאד איסלאמי סוגרים לנו את העסקים, ואנחנו צריכים לשבת ולחכות. זה פשוט הזוי, המדינה מתנהלת בצורה הזויה, בלי להסתכל על התושבים, במיוחד לא על תושבי הדרום. אנחנו לא נספרים".