צה"ל תקף בניינים ברצועת עזה; יירוטים באזור אשדוד

חה"א תקף יותר מ-120 יעדי חמאס וג'יהאד, ולפי משרד הבריאות בעזה, 5 פלסטינים נהרגו – בהם תינוקת ואמה. דו"צ בערבית הכחיש: "הפלסטינים הרגו אותן". הפלס' מאיימים: "ישראל תשלם ביוקר"

זמן צפייה: 02:26

דובר צה"ל מסר הערב (שבת) כי עד כה הותקפו יותר מ-120 יעדים ברחבי הרצועה, בהם בניין משרדי המודיעין הצבאי והביטחון הכללי של חמאס, ומבנה בן שש קומות המשמש את מנגנון הביטחון הכללי והמודיעין הצבאי של הארגון. לפי הפלסטינים, הותקפו מבנים נוספים, בהם בניין המשרדים של סוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו" ומבנה מטה הגדה של חמאס. במקביל, משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי תינוקת בת שנה וחודשיים ואמה, שהייתה בהריון, נהרגו כתוצאה מהפצצות צה"ל ממזרח לעיר עזה, ובתה הנוספת נפצעה באורח בינוני. כמו כן, מוקדם יותר היום נהרג פעיל חמאס כבן 22 ושני בני אדם נוספים. נוסף לכך, 17 בני אדם נפצעו בהתקפות ברצועה.

 דובר צה״ל מסר כי מטוסי קרב של צה״ל תקפו מבנה בן שמונה קומות בשכונת רימאל בצפון הרצועה, ובו משרדים של ארגוני הטרור חמאס. המבנה שהותקף שימש את מנגנון מטה הגדה של חמאס, האחראי על הכוונות פעילי הטרור במרחב יהודה ושומרון באמצעות הובלת פיגועים, בניית תשתיות טרור, העברת הנחיות לפעילות הטרור והעברת כספים ומענה לוגיסטי למטרת ביצוע פיגועים נגד אזרחי מדינת ישראל.
[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190504-2205' autoplay='0' credit='' desc='תקיפת בניין ברצועת עזה' kid='1_cqs24yha' duration='16'']

מצה"ל נמסר כי במהלך היום זוהו כ- 250 שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל. לוחמי כיפת ברזל יירטו עשרות שיגורים. למעלה מ-70% מהשיגורים נפלו בשטחים פתוחים.

דובר צה''ל בערבית אביחי אדרעי, בתגובה לדיווחים על הרג התינוקת ואמה: "הסימנים מראים שהתינוקת ואמה נהרגו מפעולת טרור של מחבלים פלסטינים, ולא כתוצאה מתקיפה אווירית ישראלית".

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, גינה את ירי הרקטות לעבר ישראל: "קורא לכל הצדדים לבלום את ההסלמה ולחזור לשיחות ההסדרה. מי שיהרוס את מאמצי ההסדרה יישא באחריות לעימות בעל השלכות מסוכנות".

מהאיחוד האירופי נמסר בתגובה לאירועים: "על ירי הרקטות מעזה לעבר ישראל באופן מיידי. יש להוריד את רמת האלימות המסוכנת בכדי להבטיח שחיי האזרחים מוגנים".

במקביל, נמשכים כל הזמן השיגורים לעבר הדרום, והתרעות נשמעו שוב ושוב הערב בעוטף עזה, מרכז הנגב ולכיש. בסביבות השעה 22:00 נשמעה אזעקה גם באשדוד, וכיפת ברזל יירטה את השיגורים. הלימודים בוטלו מחר בכל היישובים הנמצאים במרחק של 40 קילומטרים מרצועת עזה. עד כה נפצעו מהרקטות שני בני אדם - אישה כבת 80 נפגעה קשה בקריית גת מרסיסי רקטה בראשה ובגפיה, ובמטח רקטות לעבר אשקלון נפצע בינוני גבר כבן 50. כמו כן טופלו אנשים שנפצעו מנפילות בדרכם לחדרים המוגנים, ונפגעי חרדה. פגיעות ישירות בבתים נרשמו בכמה יישובים, בהם קריית גת ואופקים.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190504-2104' autoplay='0' credit='' desc='סרטון הג′יהאד האסלאמי' kid='1_cobkfah4' duration='85'']

לפי דובר צה"ל, בין היעדים שהותקפו הערב נמצא גם אתר לייצור אמצעי לחימה רקטיים של חמאס, שנמצא תחת האדמה. "האתר ייחודי ביכולות הייצור שלו ומהווה יכולת מרכזית ביכולות הארגון לייצר אמצעי לחימה רקטיים ברצועה", נמסר. בנוסף, הותקפה מפקדת גדוד בוריג' של חמאס ובה אתרי ייצור אמצעי לחימה של הארגון. כמו כן הותקף מתחם צבאי המשמש את הכוח הימי של חמאס לאימונים ומספר מתחמים צבאיים בג'בליה, שג'אעיה, מתחם נוסף בתל אל-הוא ושני מתחמים צבאיים משותפים לחמאס ולגיהאד האיסלמי פלסטיני בבית להיא. מוקדם יותר הותקפה מנהרת טרור של הג'יהאד האסלאמי שחצתה לישראל.

הפצצת בניין משרדי המודיעין של חמאס

בהמשך לתקיפות איימו הפלגים הפלסטיניים בהרחבת הירי: "אם וישראל תמשיך לתקוף ברצועה התגובה תתרחב גם לבאר שבע ולאשדוד", מסרו. שר החוץ של טורקיה התייחס לתקיפת סוכנות הידיעות הטורקית ומסר: "תקיפת סוכנות אנאדולו היא דוגמא נוספת לתוקפנות הישראלית".

דובר חמאס פאוזי ברהום אמר: "אנחנו מברכים את פלגי ההתנגדות שבמצעים את המוטל עליהם ומגנים על בני העם הפלסטיני. אנחנו נגיב בעוצמה על הפעולה הישראלית נגדנו. חמאס מטילה על ישראל את האחריות המלאה בכל הנוגע להסלמה הנוכחית". הג'יהאד האסלאמי אף פרסם סרטון של שיגורי הרקטות לעבר עוטף עזה. בתוך כך, מקורות מצריים מסרו כי קהיר עדיין פועלת באינטנסיביות להשגת הפסקת אש.

הריסות בניין מפקדת חמאס שהושמד בעזה
הריסות בניין מפקדת חמאס שהושמד בעזה | צילום: טוויטר

דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס אמר הערב כי מערך ההגנה האווירית של צה"ל ערוך לירי רקטות לעבר גוש דן. "לא שמעתי היום באף דיון את הביטוי 'לסיים את סבב הלחימה'", אמר בריאיון לחדשות 13. "מה שאני שמעתי בדיונים זה איך אנחנו פוגעים בארגוני הטרור, כשמצד אחד חמאס מנסה לקיים שיח בנושא ההסדרה ומצד שני הג'יהאד האסלאמי מנסה לבצע פיגועים בלי שנדע שזה הוא. אין מגעים להפסקת אש שצה"ל מעורב בהם. במוצאי שבת נתחיל בגיוס מילואים מצומצם במערכי המודיעין, פיקוד העורף וההגנה האווירית – אם יהיה צורך נרחיב זאת. אנו נערכים לימי לחימה נוספים".

"ישראל יישמה את כל ההתחייבויות שלה במסגרת תהליך ההסדרה עם חמאס. אם יש דברים שלא ייושמו זה לא היה בגלל ישראל", אמר והוסיף: "לוח האירועים בשבועיים הקרובים ידוע לנו, וגם לארגוני הטרור והם מנסים להשתמש בזה כאמצעי להפעלת לחץ, אבל השיקול היחיד שלנו הוא השבת הביטחון והשקט".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190504-2034' autoplay='0' credit='' desc='בווידאו: תיעוד רגע פגיעת הרקטה בקריית גת ופציעתה של הקשישה' kid='1_9cvr0zev' duration='85'']

בתגובה לירי הרקטות מרצועת עזה, שנמשך מאז הבוקר הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, על סגירת מעברי הגבול ארז וכרם שלום, וכן על ביטול מרחב הדיג ברצועת עזה, עד להודעה חדשה.

בד בבד, לראשונה מזה חודש וחצי, ראש הממשלה נתניהו החליט לכנס את הקבינט המדיני-בטחוני מחר כדי לדון בהסלמה ברצועת עזה. העובדה שהקבינט יתכנס רק מחר עשויה לרמז כי נתניהו מעוניין להגיע לקבינט כאשר המצב בשטח ברגיעה יחסית, וכך להימנע מפעולה נרחבת ברצועה. ממשרד ראש הממשלה נמסר כי שרי הקבינט מעודכנים בכל עת בהתפתחויות.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190504-1924' autoplay='0' credit='' desc='בווידאו: הפצצת מנהרת הג′יהאד האסלאמי שיצאה מרפיח לשטח ישראל (צילום: דובר צה"ל)' kid='1_t7vkepak' duration='37'']

בתום דיון שכינס אחר הצהריים ראש הממשלה נתניהו בקריה, אמר גורם ישראלי בכיר כי גוברת ההערכה כי לא ניתן יהיה לשוב מיד לרגיעה בגבול הדרום. "לפנות לפחות יומיים עד שלושה ימי לחימה", אמר. עוד הוסיף כי הנחיית נתניהו הייתה "לתת מהלומה קשה" ברצועת עזה. גורם ביטחוני מסר כי לא מתקיימים דיונים בהפסקת אש. תקיפות חיל האוויר ברצועה נמשכות, עד כה הותקפו יותר משבעים מטרות. ממשרד הבריאות בעזה נמסר כי גבר פלסטיני ותינוקת בת כשנה נהרגו ותשעה בני אדם נפצעו מתחילת סבב הלחימה הבוקר.