ברקע מאמצי הרגיעה: הפגנה רגועה יחסית של הפלסטינים בגבול עזה

כ-5,000 אנשים הגיעו להפגנות בסמוך לגבול הרצועה, מהם 83 מפגינים נפצעו מירי צה"ל ומשאיפת גז מדמיע - כך נמסר ממשרד הבריאות בעזה. "העימותים הוכיחו את עצמם כיעילים"

זמן צפייה: 00:43

83 מפגינים פלסטינים נפצעו היום (שישי) בשעות אחר הצהריים בהפגנות השבועיות בסמוך לגבול רצועת עזה - כך הודיע משרד הבריאות בעזה. על פי הדיווחים, הפצועים נפגעו מירי צה"ל ומשאיפת גז מדמיע. כאלפיים פלסטינים הגיעו להפגנות, במה שנחשב לאחד מימי השישי השקטים ביותר ברצועה, מאז החלו ההפגנות לפני יותר משנה. זאת בעקבות מאמצי הרגיעה בין חמאס לישראל.

בכיר חמאס, ח'ליל אל-חיה, אמר במהלך ההפגנות, כי "יש הבטחות ותשובות חיוביות מצד ישראל על הדרישות של הפלגים הפלסטיניים ברצועה. חלק מההבטחות מבוצע בפועל כבר היום. ההפגנות הוכיחו עצמן ככאלה שיוצרות לחץ בישראל וגורמות לאויב הישראלי לעמוד בהבטחותיו".

הפגנות על גדר המערכת בגבול רצועת עזה
הפגנות על גדר המערכת בגבול רצועת עזה | צילום: החדשות 13

מוקדם יותר היום, התייחס יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה, למאמצי הרגיעה מול ישראל ואמר כי "אנחנו חוזים במגמה חיובית בשיחות ההסדרה עם ישראל". "לא נפסיק לצאת להפגנות על הגדר בימי שישי, עד שתסתיים השליטה הישראלית ברצועה", הוסיף הנייה. את הדברים אמר בדרשת יום שישי שנשא בבית לאהיא. כמו כן, התייחס הנייה לבחירות בישראל: "אנחנו עם שנמצא תחת כיבוש. נמשיך לדרוש את המגיע לנו מכל ממשלה ישראלית שתקום, בלי קשר למנצח בבחירות. מדובר בבחירות פנימיות בישראל והן לא מעניינות אותנו במיוחד בתור פלסטינים".

הפגנות על גדר המערכת בגבול רצועת עזה
הפגנות על גדר המערכת בגבול רצועת עזה | צילום: החדשות 13

ביום רביעי, מסרו מקורות יודעי דבר לעיתון הפלסטיני "אל-קודס", כי הפלגים הפלסטיניים ובמיוחד חמאס והג'יהאד האסלאמי, הודיעו לפעילים שלהם על הקפאה של כל האמצעים הקשים שבהם נעשה שימוש בגבול הרצועה. במסגרת ההשהייה, הוחלט על הקפאת ההפגנות הליליות על הגדר והפסקת הפרחת בלוני התבערה והנפץ לעבר העוטף. כמו כן, המקורות טענו כי מזה כמה ימים לא התקיימו הפגנות ליליות וכעת הוחלט להפסיקן באופן מלא, זאת מכיוון שיישום ההבנות על הקלת המצור על עזה מתבצע באופן טוב וללא מכשולים.

הפגנות על גדר המערכת בגבול רצועת עזה
הפגנות על גדר המערכת בגבול רצועת עזה | צילום: החדשות 13

במקביל, באתר "אל-ערבי אל-ג'דיד" דווח כי גורמים בחמאס חשפו כי נוסף להתחייבות להפסקת התקיפות, הסכם הרגיעה כולל שיחות מתקדמות לגבי אפשרות לעסקה לחילופי שבויים. עוד דווח כי ממשלת ישראל לחצה לבצע את העסקה טרם הבחירות, אך בחמאס מתנגדים להתחיל במשא ומתן על חילופי שבויים לפני שישוחררו מחדש אסירי עסקת שליט.

נוסף על כך, המקורות ציינו כי אם עסקה כזו תצא לפועל, היא לא תהיה מוגבלת רק לשחרור אסירים, אלא תכלול גם הקלות עבור אסירים שישראל תסרב לשחרר. עוד מסרו המקורות כי במהלך ביקורה במצרים של משלחת חמאס, בראשותו של ראש הלשכה המדינית אסמאעיל הניה לפני כחודש, התבצעו פגישות עם בכירי המודיעין המצרי בנוגע לאפשרות להוציא לפועל עסקה לחילופי שבויים.