גנץ אישר את מנגנון העברת הכספים החדש לעזה: "מודה לקטאר"

שר הביטחון אישר את העברת הכספים לרצועה לאחר שעמד בקשר עם גורמים בקטאר. לפי ההסכם, המשפחות הנזקקות בעזה יקבלו 100 דולר, כאשר החלוקה תחל כבר בספטמבר. "בוחנים מנגנון פיקוח נוסף"

זמן צפייה: 01:43

שר הביטחון בני גנץ אישר היום (חמישי) את המנגנון החדש המיועד להעברת כספים קטאריים לרצועת עזה. לדבריו, "החלטנו לשנות ולשפר את מנגנון העברת הסיוע ההומניטרי של קטאר לתושבי הרצועה, וזאת בכדי לוודא שהכסף מגיע למי שבאמת נזקק לו. אני מבקש להודות לקטאר שלוקחת על עצמה תפקיד חיובי באזור".

עיקרי ההסכם הוא כי יופעל מנגנון במסגרתו לא יועבר יותר כסף מזומן לרצועה. במקום זאת, הכסף יועבר באמצעות העברה בנקאית מקטאר לחשבון האו"ם בניו יורק, ומשם לבנקים ברמאללה ולאחר מכן לסניף הבנק ברצועת עזה. תכנית סיוע המזון העולמית של האו"ם תנפיק כרטיסים ייעודיים למשיכת כספים, שיחולקו שמית לתושבי עזה לפי רשימה שאושרה על ידי מערכת הביטחון הישראלית.

כמו כן, החל מהשבוע הבא יעברו לחשבון האו"ם עשרה מיליון דולרים ומרגע העברת הכספים יחלו באו"ם בהנפקת כרטיסים וחלוקת הכסף. התהליך צפוי להסתיים עד סוף ספטמבר, ובמסגרתו יחולקו 100 דולרים בחודש למשפחה לכמאה אלף משפחות. בשלב זה ההסכם תקף עד סוף השנה הנוכחית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

משרד הבריאות: 10 מקרים של הווריאנט המוגדר "אלים" התגלו בארץ

הפרקליטות ערערה על שחרור זדורוב: "מסוכנותו ברורה ומופלגת"

דנבר: תלמיד ישיבה בן 19 נורה למוות מול המוסד בו למד

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: ערוץ הכנסת

גנץ התייחס לדברים בהקשר להבנות אליהן הגיעו הצדדים עם סיום מבצע שומר החומות ואמר כי "אנחנו לא מקבלים שום התעצמות צבאית ופועלים בעוצמה מול פגיעה בריבונות ישראל. מדינית, אנחנו מחזקים את הקשר עם הרשות הפלסטינית והגורמים המתונים באזור, תוך שאנחנו מאפשרים לפלסטינים ברצועת עזה את התנאים ההומניטריים הבסיסיים הנדרשים להמשך החיים, לצד המשך המאמצים להשבת השבויים והנעדרים הביתה".

"עמדתי בקשר עם גורמים רשמיים בקטאר, שהבינו את הצורך הישראלי ואני מודה להם על כך", אמר שר הביטחון. "בימים האחרונים הגענו לסיכום, כי לצד הדלק שנקנה על ידי האו"ם באמצעות המימון של קטאר, יוכנס הכסף שנועד לסייע למאות אלפי נזקקים". גנץ הודה לגורמים הרשמיים בקטאר וכן למצרים שמהווה גורם משמעותי בכל הקשור לרצועה.

מה שעיכב את הסיכום הוא ויכוח על גובה העמלה שיגבה האו"ם מהקטארים. הקטארים התעקשו וגנץ אכן כתב בהודעתו כי הוא שוחח עם גורמים במדינה המוסלימית בניסיון לתווך. ההערכה בישראל היא שההסכם יעזור בריסון חמאס. נכון להערב חמאס עדיין מתכנן צעדה במוצאי שבת באזור בו היה מעבר קרני ברצועה. למרות זאת, לא מצופה אירוע גדול של אלפים ואין ציפייה להסלמה, אך כן ישנו תיגבור באזור של כוחות צה"ל.

מקורות פלסטיניים מסרו לחדשות 13 כי שני הצדדים, חמאס וישראל, גילו איפוק (ישראל לא הגיבה לירי הרקטה לשדרות) לבקשת המתווך המצרי כדי להביא להסכם זה. הסכם חלוקת הכסף הוא התחלה של עוד "הבנות" בעתיד הקרוב.

שדה, גבול הרצועה, גבול עזה, חקלאי
חקלאי בגבול עזה, אילוסטרציה | צילום: חדשות 13

בהמשך לכך, גורמי ביטחון בכירים בישראל אמרו כי הם מבינים כעת מדוע נמנע צה"ל מלהגיב על הרקטה שנורתה על שדרות מוקדם יותר השבוע". עוד נמסר כי בישראל מרוצים מההסדר בנושא הכסף הקטארי שמועבר לרצועת עזה.