בדרך להסדרה? חמאס והג'יהאד הכילו את ההפגנות על הגדר • פרשנות

ראשי הארגונים, שנמצאים בקהיר כחלק מהמגעים לרגיעה ארוכת טווח מול ישראל, הורו לפעילים שלא להפריז באלימות, כדי שלא ייפגע המו"מ. מחר ייפגשו הנייה, נחאלה וראש המודיעין המצרי

זמן צפייה: 01:06

הארגונים חמאס והג'יהאד האסלאמי מעוניינים בהסדרה עם ישראל, והמגעים נמצאים בשלב מתקדם מאוד. ראשי הארגונים, אסמאעיל הנייה וזיאד נחאלה, שנמצאים בקהיר מיום שני בדיונים על הסדרה, הורו לפעיליהם להכיל את ההפגנות היום (שישי) על הגדר. מחר צפויה פגישה משולשת בין הנייה נחאלה וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל בנושא ההסדרה עם ישראל.

כאמור, כ-4,500 פלסטינים הפגינו היום בכמה מוקדים לאורך גבול רצועת עזה,, ללא הרוגים בקרב הפלסטינים או נפגעים בקרב כוחות צה"ל. באופן חריג, רבים מתוכם היו ילדים. אחדים מהם השליכו מטענים לעבר כוחות צה"ל, שהשתמשו בתורם באמצעים לפיזור הפגנות. משרד הבריאות בעזה דיווח כי 27 מפגינים נפצעו, מתוכם ארבעה מירי חי. הרשות הלאומית לצעדות השיבה ושבירת המצור ברצועת עזה הודיעה בתום ההפגנות על המשך פעילותן בשבוע הבא. כזכור, ההפגנות חודשו אחרי שלושה שבועות שבהם חמאס חדל מלקיים אותן.

מפגינים פלסטינים בגבול רצועת עזה | צילום: חדשות 13

גם בישראל עוברים מסרים לפיהם ההסדרה עם רצועת עזה נמצאת בשלבים מתקדמים. הרמטכ"ל אביב כוכבי נפגש היום עם ראשי רשויות בעוטף עזה, והשיחה עמו גרמה להם לסגת מהחלטם לפתוח בקמפיין נגד מדיניות ההכלה של ישראל.

מנהיג ארגון הגא״פ היושב בסוריה, זיאד נחאלה
מנהיג ארגון הגא״פ היושב בסוריה, זיאד נחאלה | צילום: דובר צה''ל

בימים הקרובים אמור היה לצאת לפועל בקמפיין נגד מדיניות ההכלה בסוגיית עזה, וזאת על רקע המשך ירי הרקטות גם אחרי מבצע "'חגורה שחורה". את הקמפיין, שכלל הפגנות, חסימות כבישים ושורה של צעדים, יזמו ראשי הרשויות ורתמו אליהם תושבים זועמים. אלא שהמהלך בשלב זה הוקפא, כאמור, אחרי השיחה שלהם היום באוגדת עזה עם הרמטכ"ל ובעקבות המסרים המרגיעים שקיבלו. לדברי הרמטכ"ל בשיחה, מאחורי הקלעים קורים דברים משמעותיים בתהליך ההסדרה ויש למצות אותם עד תום.

איסמעיל הנייה במסיבת עיתונאים בעקבות חיסול אוסאמה בן לאדן
איסמעיל הנייה במסיבת עיתונאים בעקבות חיסול אוסאמה בן לאדן | צילום: רויטרס

ראשי הרשויות בעוטף הביעו לאחרונה זעם על כך שישראל מכילה ירי "טפטופים" לעבר עוטף עזה, לעומת ירי למרכז הארץ. מטרת הקמפיין הייתה לשנות את המשוואה, מבחינתם. רק בתום השיחה ולאחר שהבינו כי פני ישראל וחמאס להסדרה ארוכת טווח - הוקפא הקמפיין.

במהלך הפגישה, אמר כוכבי לראשי הרשויות: "פעילות צה"ל ב'חגורה שחורה' הצליחה גם הודות לחוסן של תושבי העוטף ולהנהגה שלכם, והיא מאפשרת הזדמנות מיוחדת למציאות אחרת באזור".

מוקדם יותר התייחס סגן מפקד החטיבה הצפונית באוגדת עזה, סא"ל ישראל שטרית, לחידוש ההפגנות על הגדר. "הצד השני מותש מההפגנות, ולכן הוא ביטל אותן בשבועות האחרונים. הצעירים שם מבינים שהם רק מפסידים ונפגעים", אמר שטרית. "ההפגנות נועדו כדי לעשות רעש, וככה הם מנסים לשווק את זה לקטארים שעוזרים להם - אבל הם מותשים מזה מאוד".

הרמטכ''ל אביב וכבי עם ראשי הרשויות בעוטף | צילום: דו''צ