בעזה מאיימים: "במלחמה עתידית - נשתלט על יישובי העוטף"

מפקד באחד הפלגים בעזה התייחס בריאיון ל"אל-אחבאר" להדלפות מתוכנית השלום האמריקנית. לפי הדיווח בעיתון, גורמים ביטחוניים גילו כי "השב"כ ניסה לגייס משת"פים חדשים ברצועה ע"י סחיטה"

זמן צפייה: 00:48

מפקד באחד הפלגים הפלסטיניים בעזה שלח הבוקר (רביעי) איום לישראל וארצות הברית על רקע תוכנית השלום של טראמפ: "אם מתכננים ב'עסקת המאה' לתת לרצועת עזה חלקים מסיני, אנחנו ניקח לעצמו את יישובי עוטף עזה. בכל מלחמה עתידית, על האויב לצפות כי חוליות של הפלגים יחדרו אל מעבר לקווים שלו וישתלטו על היישובים. לצוללנים שלנו, שהציוד והיכולת שלהם השתפרו בביצועם ובאיכותם, יהיה תפקיד חשוב במהלך הזה". את הדברים אמר לעיתון הלבנוני "אל-אחבאר".

כזכור, באפריל התפרסמו דיווחים אודות תוכנית השלום, ונטען כי במסגרתה מצרים תיתן לעזה חלקים מסיני. עם זאת, השליח האמריקני למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט התייחס אז לדברים וטען כי הם אינם נכונים. "אל תאמינו לכל מה שאתם קוראים", כתב.

עוד דווח בעיתון, מפי מקור פלסטיני, פרטים בעניין המגעים לרגיעה בין ישראל והפלגים הפלסטיניים: "המתווכים המצרים אימצו את ההצעה הישראלית להמיר את העברת הכסף הקטארי אל המשפחות העניות ברצועה לטובת השקעה בשיקום תשתיות מקומיות. אולם הפלגים, ובראשם חמאס, מסרבים לכך, ולכן במהלך השבועיים האחרונים המשלחת הביטחונית המצרית דחתה כמה פעמים את הביקור שלה בעזה כדי להפעיל לחץ על הפלגים לקבל את ההצעה החדשה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

5 שנים ל"צוק איתן": הלוחמים במפגש ראשון לאחר הקרבות בשג'אעיה

חמאס זנח את פרויקט המנהרות - ומשקיע ברקטות משופרות • פרשנות

צה"ל: במהלך בניית המכשול התת קרקעי ברצועה - נחשפה מנהרה חדשה

תושבי הרצועה ממתינים לקבלת הכסף הקטארי
תושבי הרצועה ממתינים לקבלת הכסף הקטארי | צילום: רויטרס

כמו כן, מקורות בפלגים הפלסטיניים ומקורות ביטחוניים נוספים התייחסו בעיתון "אל-אחבאר" לתחקיר צה"ל על התקרית בחאן יונס, שבה נהרג סגן אלוף מ', וטענו כי במהלך החודשים האחרונים הפלגים התמודדו עם מבצעים ביטחוניים נוספים של צה"ל, שניסו לבצע "חיסולים שקטים" ולצותת למפקדים. המקורות מסרו כי לדעתם, כל הפעולות הללו נועדו לשקם את התמיד של הממסד הביטחוני הישראלי, שהודה בתחקיר כי הפעולה בחאן יונס נכשלה. עוד מסרו כי מנגנוני הביטחון בעזה גילו שבמהלך התקופה האחרונה, "השב"כ ביצע כמה ניסונות לגייס משתפי פעולה חדשים ברצועה באמצעות מעשי סחיטה וסכומי כסף מפתים".

אתמול הודיע משרד הפנים של חמאס על מצב כוננות מלאה וסגר את כל המעברים ברצועה, בשל תרגיל תמרון פתע של הזרוע הצבאית, גדודי עז א-דין אל-קסאם ושל משרד הפנים המדמה איום ביטחוני גדול. דובר המשרד מסר שהתרגיל נערך במסגרת בדיקת מוכנות הכוחות ומנגנוני הביטחון. במקביל, שריפה פרצה במועצה האזורית אשכול כתוצאה מבלון תבערה, לאחר כמה ימים של שקט.

כמו כן, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר כי "בשבועות האחרונים התקרבנו אל האפשרות של מבצע צבעי בעזה, אבל זה מאוד תלוי במה שחמאס יעשה בשבועות הקרובים". את הדברים אמר בריאיון ב"לפני החדשות" עם שרון גל.

מבצע בחאן יונס
היתקלות בחאן יונס | צילום: צילום מסך מהמהדורה המרכזית

ביום שני דובר צה"ל הודיע כי במהלך בניית המכשול התת קרקעי ברצועת עזה, נחשף תוואי מנהרה נוסף בדרום הרצועה, וכי לוחמי צה"ל חוקרים את תוואי המנהרה, מה היה עומקה, מהיכן היא יצאה ולאן הובילה, וכן נבדק אם מדובר במנהרה חדשה או במנהרה מתקופת "צוק איתן". זו המנהרה ה-18 שצה"ל חושף באזור מאז המבצע הצבאי לפני כחמש שנים.

המנהרה נחשפה לאחר שהבוקר במהלך עבודות שגרתיות של בניית המכשול, תוך עבודה של הקיר התת קרקעי, שתפקידו לזהות ולהרוס את כל המנהרות הקיימות של חמאס מתחת לפני הקרקע, הבחינו הכוחות בבור גדול מאוד. לאחר זיהוי הבור, הוקפצו למקום כוחות גדולים וכלי עבודה רבים של צה"ל ועבדו במשך שעות ארוכות - ולבסוף חשפו כי אכן מדובר במנהרה.

פתח מנהרת חמאס שאותרה בשטח ישראל
פתח מנהרת חמאס שאותרה בשטח ישראל (ארכיון) | צילום: חדשות 13

ביום ראשון פרסם צה"ל תחקיר חמור ונוקב על הפעולה של כוח המודיעין המובחר בחאן יונס בנובמבר 2018, שבה נהרג סגן אלוף מ', נפצע קצין נוסף ובעקבותיה נפתח סבב לחימה של ישראל מול חמאס. בראש התחקיר נחשף כי סגן אלוף מ' נורה למוות בידי חברו לכוח, סגן אלוף א' - ולא בידי חמאס.

התחקיר קובע כי סא"ל מ', כמו גם הקצין הפצוע, נורו מאקדחו בעל משתיק הקול של סא"ל א', ממפקדי הכוח. התחקיר החמור והנוקב חשף פערים, שגיאות ותקלות בפעולה בחאן יונס, שהובילו לכך שהמבצע נכשל, המשימה לא הושלמה, סא"ל מ' נהרג, קצין נוסף נפצע והכוח נחשף.