ראש מועצת אשכול לגנץ: "שגרתם של אלפים שובשה לחלוטין"

גדי ירקוני פנה במכתב לשר הביטחון בעקבות "העוצר" שנמשך כבר שלושה ימים ביישובי העוטף והבהיר כי התושבים מתוסכלים וכועסים: "סומכים על הצבא, אך תנו לנו את התנאים להתמודד עם המצב". דיווח ערבי: "מצרים העביר לחמאס מסר מישראל שהיא תהיה אחראית להסלמה אם הג'יהאד האיסלאמי יפעל"

זמן צפייה: 00:14

ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני פנה היום (חמישי) במכתב לשר הביטחון בני גנץ בעקבות ההגבלות שהוטלו על יישובי עוטף עזה לאחר מעצרו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי בסאם א-סעדי בג'נין מוקדם יותר השבוע.

במכתבו מפציר ירקוני בגנץ לתת כלים לרשויות בשל העובדה כי כבישים רבים חסומים כבר שלושה ימים וישנן מגבלות תנועה מחמירות. "העורק הראשי של תושבי דרום המועצה נחסם ושגרת חייהם של אלפי תושבים שובשה לחלוטין", כתב ירקוני במכתבו.

עוד הוא כתב כי "תנו לנו את הכלים המתאימים להתמודד עם המצב. פעלו מיד לטיפול יסודי בדרך הנסיעה כדי שנוכל להסתמך עליה בעתות חירום לנסיעה בטוחה וראויה. עשרות רבות של כלי רכב נתקעו בדרכים החלופיות והתחפרו בחולות, נוצרי פקקי ענק, סכנה בטיחותית, תסכול וכעס רב".

הרמטכ''ל אביב כוכבי בביקור באוגדת עזה
הרמטכ''ל אביב כוכבי בביקור באוגדת עזה

לסיום הוא כתב כי "אנו סומכים על הצבא שפועל בכובד ראש לשמור על ביטחוננו ויכולים לתת את הזמן הדרוש, אך תנו לנו את התנאים להתמודד עם המצב". באוגדת עזה מחדדים בשעות האחרונות את הנהלים לתושבי העוטף ואף ביקשו מהתושבים בחלק מהיישובים להזיז כלי רכב שנמצאים בחניות שחשופות לירי נ"ט. ההבנה במערכת הביטחון היא שהג'יהאד האיסלאמי נחוש לבצע פיגוע נ"ט.

בעקבות המתיחות הביטחונית שנוצרה סביב מעצרו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בג'נין, בסאם א-סעדי, מצרים העבירה מסר ישראלי בהול למשלחת החמאס המבקרת בימים אלו במצרים - כך דווח היום בעיתון "אל ערבי אל ג'דיד" הרואה אור בבריטניה.

לפי המסר, ממשלת ישראל לא תעשה כל אבחנה בין הגי'האד האסלאמי לבין תנועת חמאס אם תתרחש הסלמה ברצועת עזה, שכן ממשלת ישראל רואה בחמאס כגורם האחראי מתוקף שליטתו ברצועת עזה. עוד מסרו המקורות כי מאמצי התיווך, שאותם הובילה קהיר בשעות האחרונות, הצליחו במידה רבה למנוע את ההסלמה ברצועת עזה. המקורות מסרו כי המגעים שקיים ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, עם מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד אל נח'אלה - השיבו את המצב לקדמותו.

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ קיימו הבוקר התייעצות בטחונית. השניים דנו בתמונת המצב הביטחונית בדרום ובצעדים הנדרשים להמשך הביטחון באיזור. עוד סוכם, כי השניים יקיימו חיתוך מצב נוסף בהמשך היום.

יאיר לפיד בני גנץ
לפיד וגנץ, ארכיון | צילום: סיון שחור ענבה, לע''מ

בתוך כך, הרמטכ"ל אביב כוכבי הגיע הבוקר לביקור באוגדת עזה לצד מפקד אוגדת עזה היוצא, תת אלוף נמרוד אלוני, לאישור המשך הכוננות וההיערכות באזור מול התרעת הפיגוע של הג'יהאד האיסלמי, וכן לאישור תוכניות תקיפה ברצועה במקרה של הסלמה. הפעילות עשויה להימשך בימים הקרובים. במקביל, לאחר שהיו אמורים לצאת מהקיבוץ הנצור לסופ"ש - תושבי כרם שלום יישארו בבתיהם עד הערב, בהתאם לאישור שניתן להם, בעקבות המצב באיזור.

בצה"ל הוחלט אמש על המשך חסימות האזורים והצירים הסמוכים לגדר המערכת ברצועת עזה זה היום השלישי ברציפות. הבוקר צירים רבים נשארו חסומים, ובהם כביש 232 ממפלסים לסעד, כמו גם צירים חקלאיים ממערב והכביש מניר יצחק דרומה. כביש 4 נותר חסום מצומת זיקים ועד כביש הגישה למעבר ארז כמו גם כביש 34 מצומת יד מרדכי ועד ניר עם. כביש 232 נפתח אמש באופן זמני, אך נחסם לפנות בוקר שוב. כביש 2410 נפתח לתנועה לתושבי האזור הנעים בכלי רכב פרטיים ובהצגת תעודה מזהה כמו גם כביש 242 בקטע שבין 2410 ל-232.

מחסום בעוטף עזה
מחסום בעוטף עזה | צילום: פלאש 90

צה"ל מסר הבוקר כי יעניק פתרונות לשני הקיבוצים סמוכי הגדר, נחל עוז בצפון הרצועה וכרם שלום בדרום הרצועה, שיאפשרו לתושבים לצאת בחופשיות. בישראל בונים על חמאס שיגביר את הלחץ על הג'יהאד האיסלאמי לחזור בו מכוונותיו. ההערכה בצה"ל היא שעצירת כניסת 14,000 פועלים לעבודה בישראל היא מנוף שיוצר לחץ מהאוכלוסיה על צמרת חמאס ומשם על הג'יהאד.