בצה"ל נערכים לירי כבד לישראל; "שליח האו"ם מנסה לבלום ההסלמה"

בנט השלים הערכת מצב עם הרמטכ"ל ובכירי מערכת הביטחון • מקור דיפלומטי: מלאדנוב יצא לקהיר כדי להשיב את הרגיעה • מניין ההרוגים ברצועה עלה לעשרה • זוהו יותר מ-190 שיגורים

זמן צפייה: 03:58

החיסול ומתקפת הרקטות: בשעות האחרונות (שלישי) נמשכים המטחים לעבר יישובי עוטף עזה - ובצה"ל נערכים לחידוש ירי כבד לעומק ישראל בשעות הקרובות. ההנחה היא שהג'יהאד האסלאמי עדיין לא הראה את כל יכולותיו, וייתכן שהסיבה לכך היא שהארגון עדיין שרוי במבוכה. עם זאת, הוא מחזיק בטילים שיכולים להגיע עד המרכז ואף מעבר לכך - ובמערכת הביטחון שומרים על דריכות.

בתוך כך, מקור דיפלומטי מסר כי שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, יצא בדחיפות לשיחות בקהיר בניסיון לבלום את ההסלמה ברצועה. על פי המקור, "האו"ם היה מעורב במשך כל היום בניסיונות להחזיר את הרגיעה. המצב מסובך מאוד והסכנה להסלמה נוספת חמורה מאוד - המטרה היא למנוע הסלמה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ליברמן: "נתניהו מנע את חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי לפני שנה"

הרקטה פוגעת בכביש – רגע לאחר שמכונית עוברת • תיעוד

חמאס הביע תמיכה בג'יהאד האסלאמי, אך רק יפסיד מהסלמה • פרשנות

נפתלי בנט, שר הביטחון ואביב כוכבי, הרמטכ''ל בהערכת מצב בקריה
נפתלי בנט, שר הביטחון ואביב כוכבי, הרמטכ''ל בהערכת מצב בקריה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון.

גם בשעה זו, חיל האוויר ממשיך לתקוף יעדי טרור של הג'יהאד האסלאמי בעזה, ובתקשורת הפלסטינית דווח על פגיעה בבית בדרום הרצועה. במהלך היום תקף צה"ל פעילי טרור של הארגון בצפון הרצועה, שעסקו בהכנה לשיגור רקטות. נוסף על כך, כלי טיס וטנקים תקפו מספר יעדים של ארגון הטרור, בהם מתחם אימונים, גם של הכוח הימי, עמדות תצפית ואתרים תת-קרקעיים ששימשו לאחסון, ייצור אמצעי לחימה וירי רקטות. כמו כן, הותקפו פירי מנהרת טרור התקפית בצפון הרצועה ובמרכזה. עד כה דיווח משרד הבריאות הפלסטיני על עשרה הרוגים ו-25 פצועים מתקיפות צה"ל, בהם בכיר הג'יהאד בהאא אבו אל-עטא שחיסולו הביא להסלמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב עם יו"ר ועדת החוץ והביטחון גבי אשכנזי ושוחח איתו על המצב הביטחוני. פגישתם התקיימה בקריה בנוכחות המזכיר הצבאי תא"ל אבי בלוט. מוקדם יותר קיים נתניהו בקריה הערכת מצב עם שר הביטחון, הרמטכ"ל ובכירים נוספים במערכת הביטחון. זאת, לאחר הערכת מצב שקיים שר הביטחון עם הרמטכ"ל. השר קיבל דיווחים מעודכנים בהתאם להתפתחויות המבצעיות לאורך היום.

בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית עם שר הביטחון, הרמטכ''ל, ראש השב''כ, ר' המל''ל ובכירי מערכת הביטחון, בקריה בת''א
בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית עם שר הביטחון, הרמטכ''ל, ראש השב''כ, ר' המל''ל ובכירי מערכת הביטחון, בקריה בת''א | צילום: חיים צח

אבו חמזה, דובר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, הצהיר: "אנו מטילים על האויב את האחריות המלאה על הפעולה הטיפשית הזו, ומדגישים כי השעות הקרובות יוסיפו כותרת חדשה לסדרת התבוסות של ראש הממשלה הטיפש. זה רק יוסיף עוד הרס לציונים. לא נתיר בשום אופן לחזור למדיניות החיסולים. אנחנו נתרגם זאת בשטח ובאופן צבאי, והאויב יראה את תוצאות חיסול המפקדים של ההתנגדות".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191112-1706' autoplay='0' credit='' desc='צילום פלסטיני: צה"ל תקף בבית חאנון' kid='1_zke608k8' duration='39'']

בריאיון לחדשות 13 אמר שר החוץ ישראל כץ כי "משרד החוץ פועל במלוא התנופה. השגרירויות בחו"ל, על פי הנחייתי, כבר פועלות כדי להסביר את עמדת ישראל בנושא זכות ההגנה העצמית. מאחר שהג'יהאד האסלאמי הוא ארגון הפועל תחת איראן, יש כאן גם הזדמנות להראות את המדיניות האגרסיבית של טהראן".

השר נשאל אם עדכן את שר החוץ האמריקני פומפאו על החיסול של אבו אל-עטא, אך השיב כי "משרד החוץ האמריקני אימץ את תוכניתי לקידום אי לוחמה עם מדינות המפרץ. אני פועל להעביר שגרירויות לירושלים". כץ לא השיב לשאלה על החלטת האיחוד האירופי בדבר סימון מוצרי ההתנחלויות.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-20191112-2030' autoplay='0' credit='' desc='ישראל כץ בריאיון לחדשות 13' kid='1_oyn1pyc7' duration='365'']

עד כה שוגרו יותר מ-190 רקטות לעברי שטחי המדינה בכמה מטחים שונים בעקבות חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי הלילה על ידי צה"ל. מתוכן, יירטו לוחמי כיפת ברזל עשרות שיגורים, ויותר מחצי נפלו בשטחים פתוחים. רקטות נורו לעבר תל אביב, מודיעין, חולון, ראשון לציון, אשדוד, גדרה, אשקלון, שדרות, ויישובים רבים נוספים במרכז ובדרום. מהבוקר גוייסו מאות חיילי מילואים, שמשתייכים למערך כיפת ברזל, לפיקוד העורף ולאגף המודיעין.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191112-1851' autoplay='0' credit='הערכות המצב שהתקיימו במהלך היום' desc='דובר צה"ל' kid='1_nn9u1hf3' duration='18'']

בשל המצב, שר הביטחון, נפתלי בנט, הכריז על מצב מיוחד בעורף - ביישובים שנמצאים בטווח שבין 80-0 ק"מ מרצועת עזה. ההכרזה תקפה ל-48 שעות, אלא אם תבוטל לפני כן על ידי הממשלה או על ידי השר, שאף יכול להאריך את תוקפה של ההכרזה באישור הממשלה על ידי משאל טלפוני בין השרים. בנוסף על כך, גוייסו מאות חיילי מילואים של כיפת ברזל, אמ"ן ופקע"ר מאז הבוקר.

ביישובי הדרום בירכו על הכרזת המצב המיוחד בעורף. "צעד ראשון מבורך להסדרת הנושא, שינוי מגמה מבורך", הסביר ראש המועצה האזורית בני שמעון, ניר זמיר. "היישובים שנמצאים ב'עוטף של העוטף' סובלים מקיפוח רב שנים מהמדינה, החל מחוסר במיגון ראוי ועד לאי מתן מענה כלכלי בצורת פיצוי. לאחר צוק איתן, העסקים המקומיים לא קיבלו פיצויים על ההפסדים הקשים שלהם וההתנהלות הותירה תושבים בדרום חסרי אונים".

שר הביטחון נפתלי בנט עם סגנו אבי דיכטר
שר הביטחון נפתלי בנט עם סגנו אבי דיכטר | צילום: חדשות 13

"זה ממלא תקווה לראות התייחסות משמעותית שכזו גם ליישובים שעוטפים את עוטף עזה וסובלים מהרגע הראשון של כל מתיחות ביטחונית בעזה עד הרגע האחרון, אך זו רק ההתחלה ויש עוד עבודת מטה רבה על מנת לייצר התייחסות ביטחונית ראויה לאזור", המשיך זמיר. "נמשיך לפעול יחד עם הרשויות וכל הגופים הרלוונטיים למען תושבנו ולמען החזרת שגרת חייהם הנורמלית. עם רגיעת המצב הביטחוני, נשמח לקיים בפגישה של ראשי הרשויות בדרום עם שר הביטחון הנכנס וצוות משרדו על מנת לקדם נושא חשוב זה".

בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה
בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום זוהתה פגיעה ישירה בבית במועצה אזורית אשכול, ונפילה במפעל באזור תעשייה בשדרות שגרמה לשריפה. בשעות הבוקר נפלו שתי רקטות בחצרות בתים בעיר - אין נפגעים אך נגרם נזק. באשקלון, ביישוב במועצה האזורית שדות נגב, באשדוד ובנתיבות זוהו גם כן פגיעות ישירות ללא נפגעים בגוף.

עד כה 46 בני אדם נפצעו קל, ביניהם שני גברים בני 30 ו-55 שנפגעו מרסיסים. 23 בני אדם נפצעו מחבלות בדרך למרחב המוגן ו-21 בני אדם נפגעי חרדה. ילדה בת שמונה מחולון התמוטטה בביתה במהלך אזעקה שנשמעה הבוקר ונפגעה קשה. היא פונתה לבית החולים וולפסון, וכעת מצבה יציב והיא מונשמת ומטופלת בטיפול נמרץ.

הבית שנפגע מפגיעת רקטה בנתיבות
הבית שנפגע מפגיעת רקטה בנתיבות | צילום: אבי אלון

בעקבות המצב הביטחוני, כמה כבישים נחסמו על ידי המשטרה, ביניהם, כביש 4 לדרום מצומת זיקים לכיוון יד מרדכי, כביש 25 בצומת נתיבות לכיוון מערב, כביש 34 מיד מרדכי לשדרות - בשני הכיוונים וכביש 232 מצומת גבים לכיוון מערב.

מאות משפחות עזבו את המועצה האזורית שער הנגב בעקבות המצב הביטחוני. אלה אחוזי היציאה של העוזבים, מתוך כלל התושבים בכל יישוב: נחל עוז - 11%, כפר עזה - 22%, ארז - 22%, ניר עם - 23%, גבים - 27% ודורות - 13%. במפלסים, אור הנר, רוחמה, יכיני וברור חיל עזבו תושבים בודדים.

בית בנתיבות בנפגע מפגיעת רקטה
בית בנתיבות בנפגע מפגיעת רקטה | צילום: חדשות 13