צה"ל תוקף מטרות הג'יהאד ברצועה; כ-160 רקטות שוגרו לישראל

בין היעדים שהותקפו - מתחם אימונים ואתרים תת קרקעיים • מבנים בעוטף עזה נפגעו • בנט הכריז על מצב מיוחד בעורף • גנץ ונתניהו נפגשו לעדכון ביטחוני • 5 פעילי טרור נהרגו ו-25 נפצעו

זמן צפייה: 02:24

הסלמה בדרום: צה"ל תוקף בשעות אלו מטרות טרור של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה בכמה גלי תקיפות. זאת, בתגובה לירי הרקטות לעבר שטחי ישראל החל משעות הבוקר, שנמשך גם בשעות האחרונות. בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ נפגשו לעדכון ביטחוני, בפגישה נכח גם המזכיר הצבאי תא"ל אבי בלוט.

בשל המצב, שר הביטחון, נפתלי בנט, הכריז על מצב מיוחד בעורף - ביישובים שנמצאים בטווח שבין 80-0 ק"מ מרצועת עזה. ההכרזה תקפה ל-48 שעות, אלא אם תבוטל לפני כן על ידי הממשלה או על ידי השר, שאף יכול להאריך את תוקפה של ההכרזה באישור הממשלה על ידי משאל טלפוני בין השרים. בנוסף על כך, גוייסו מאות חיילי מילואים מאז הבוקר.

רכב שנפגע מרסיס רקטה באשדוד
רכב שנפגע מרסיס רקטה באשדוד | צילום: אורי סבח

מדובר צה"ל נמסר כי מטוסי קרב, כלי טיס וטנקים תקפו מספר יעדי טרור של הג'יהאד אסלאמי ברצועה, בהם מתחם אימונים, בהם גם של הכוח הימי, ואתרים תת-קרקעיים לאחסון וייצור אמצעי לחימה. כמו כן, הותקפו פיר מנהרת טרור התקפית בצפון הרצועה ואתר חפירה של מנהרת טרור התקפית במרכז הרצועה. "צה"ל רואה בחומרה רבה את ירי הרקטות לעבר שטח ישראל ואזרחי ישראל, וערוך להמשיך בהגנה על אזרחי המדינה כמו גם לכל פעולה שתידרש".

לפי דיווחים פלסטיניים, צה"ל ירה אש ארטילריה לעבר עמדת תצפית של חמאס מזרחית לרפיח בדרום הרצועה, ולאחר מכן דווח על תקיפה ישראלית נוספת באזור העיר. בנוסף על כך, כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי צה"ל תקף עמדה נוספת דרום מערבית לדיר אל בלאח במרכז הרצועה ובבית חנון שבצפון. כמו כן, כלי טיס של צה"ל תקף מספר פעילים המשוייכים למערך ירי הרקטות של הג'יהאד האסלאמי בצפון הרצועה - אדם אחד נהרג ושלושה נפצעו. בסך הכל נהגו בתקיפות צה"ל חמישה פעילי הג'יאהד האסלאמי ו-25 נפצעו. בין ההרוגים בכיר ארגון הטרור בהאא אבו אל-עטא, שחיסולו הביא להסלמה וזכי עדנאן מחמד ע'נאם בן ה-26.

זכי עדנאן מחמד ע'נאם, בן 26, נהרג בתקיפה של צה''ל בצפון הרצועה
זכי עדנאן מחמד ע'נאם, בן 26, נהרג בתקיפה של צה''ל בצפון הרצועה | צילום: חדשות 13

אמו של המחבל שחוסל הלילה אמרה בתגובה: "כבר אין לנו למה לחיות. התגובה הטובה ביותר להרג של אבו אל-עטא היא להפציץ את תל אביב". לדבריה, "אם פלוגות אל-קודס לא יפציצו את תל אביב, אני אקח חגורת נפץ ואתפוצץ על הכיבוש הציוני".

מוקדם יותר, כלי טיס בלתי מאוייש תקף בבית לאהיא אופנוע שעליו נסעו שני פעילים ממערך השיגורים של הארגון, שהתכוונו לבצע שיגור מצפון רצועת עזה, וחיסל אותם. ולפי דיווחים פלסטיניים כמה אנשים נוספים נפצעו. מצה"ל נמסר כי "התקיפה בוצעה לטובת הסרת איום מיידי, זוהתה פגיעה". הממשלה תתכנס מחר לישיבה מיוחדת בעניין ההסלמה בדרום.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191112-1206' autoplay='0' credit='' desc='נפילה במפעל בשדרות' kid='1_e8wl8fk1' duration='14'']

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ''ל אביב כוכבי, סגן רמטכל וראש השבכ בלילה שבו חוסל בכיר הג'יהאד האסלאמי
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ''ל אביב כוכבי, סגן רמטכל וראש השבכ בלילה שבו חוסל בכיר הג'יהאד האסלאמי | צילום: דוברות רוה''מ

סמוך לשעה 15:00 זוהתה פגיעה ישירה בבית במועצה אזורית אשכול, ומוקדם יותר זוהתה נפילה במפעל באזור תעשייה בשדרות שגרמה לשריפה. בשעות הבוקר נפלו שתי רקטות בחצרות בתים בעיר - אין נפגעים אך נגרם נזק. באשקלון, ביישוב במועצה האזורית שדות נגב, באשדוד ובנתיבות זוהו גם כן פגיעות ישירות ללא נפגעים בגוף. עד כה 39 בני אדם נפצעו קל, ביניהם שני גברים בני 30 ו-55 שנפגעו מרסיסים. 20 בני אדם נפצעו מחבלות בדרך למרחב המוגן ו-17 בני אדם נפגעי חרדה. ילדה בת 8 מחולון שהתמוטטה בביתה במהלך אזעקה שנשמעה הבוקר ומצבה קשה. מתבצעות בה פעולות החייאה מתקדמות.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, התייחס לחיסול הלילה ולמצב הביטחוני בעוטף ואמר כי "אני שב ומחזק את ידי צה"ל, כוחות הביטחון וכמובן ממשלת ישראל על חיסולו של בכיר הג'יהאד. חיסול זה הוכיח שהיכולת ישנה, אך הכל תלוי רצון. אני קורא לממשלה ולעומד בראשה לאמץ את מדיניות חיסול ראשי הטרור כמדיניות קבועה וברורה".

שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל
שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל | צילום: דוברות המשטרה

"שיידע כל טרוריסט שפוקד על ירי שמטרתו פגיעה באזרחי ישראל - שדינו מוות", המשיך דוידי. "השקט לו תושבי שדרות והדרום מייחלים יגיע אך ורק בפקודה על מבצע נרחב בעזה כדוגמת מבצע צוק איתן, שיפגע פגיעה קשה ונרחבת בעשרות פצצות מתקתקות. חשוב לזכור שמבצע צוק איתן הביא לשלוש וחצי שנים של שקט לתושבי האזור".

בעקבות ההסלמה, הודיע שר המשפטים אמיר אוחנה מצב חירום מיוחד בבתי המשפט, בבתי הדין לעבודה ובלשכות ההוצאה לפועל. במצב זה יתקיימו דיונים רק בעניינים הבאים:  מעצר ושחרור בערובה, מעצר מנהלי, עתירות דחופות לבג"ץ, עבירות לפי חיקוקים הנוגעים למצב החירום המיוחד וסעדים זמניים דחופים בעניינים אזרחיים.

לוחמי האש פועלים בשריפה גדולה במפעל בשדרות שנוצרה כתוצאה מרקטה שפגעה במקום
לוחמי האש פועלים בשריפה גדולה במפעל בשדרות שנוצרה כתוצאה מרקטה שפגעה במקום | צילום: אלי כהן דובר כבאות והצלה מחוז דרום

שר החינוך רפי פרץ התייחס להסלמה ואמר כי "אין לי ספק שחיים ניצלו בעקבות ההנחיות לביטול הלימודים והטיולים בשל המצב הביטחוני. הולכים לחומרה כהנחייה גורפת, גם בימים הקרובים".

ראש הלשכה המדינית של חמאס, עיסמאיל הנייה, התייחס ואמר כי: "מדיניות החיסולים לא תצליח - היא רק תדחוף את עמנו יותר לדבוק בזכויותיו ותחזק את אופציית המאבק המזויין".

תקיפה באל בורייג
תקיפה באל בורייג | צילום: ידיעות מהשטח

חמאס וג'יהאד הגיבו לתקיפות ואמרו כי "מה שקרה הוא חצייה של כל הקווים האדומים. האויב יישא בכל ההשלכות של הפשעים הללו וישלם מחיר גבוה. אנו נמצאים במצב כוננות וכינוס מתמשך על מנת לדון בדרכים נוספות לתגובה המתאימה לפשע הזה. דם השהידים לא נשפך לשווא. אנו בטוחים כי אחדות השורות של ההתנגדות היא הערובה להרתעת הכיבוש וללימודו לקח קשה והיא ערובה לגרום לו להתחרט על הפשע הבוגדני הזה".

זירת נפילת רקטה בראשון לציון
זירת נפילת רקטה בראשון לציון | צילום: איתי חן

בתוך כך, מהג’יהאד האסלאמי נמסר כי "לא מעוניינים לדבר עם אי אלו מתווכים כדי לעצור ההסלמה". הרשות הפלסטינית גינתה את ישראל: "מגנים את ההסלמה הישראלית ברצועת עזה ורואים בישראל אחראית להידרדרות הביטחונית ברצועה".

יו"ר כחול לבן בני גנץ הבהיר כי "לפעולה זו לא תהיה השפעה על התהליכים הפוליטיים המתקיימים", והוסיף כי "הדרג המדיני והביטחוני צריכים לעיתים לקבל הכרעות קשות, תוך הערכת המחיר שיהיה להן. כזו הייתה ההחלטה על המבצע הלילה עליה עודכנתי מבעוד מועד. מדובר בהחלטה נכונה מבצעית ומדינית".

לוחמי האש פועלים בשריפה גדולה במפעל בשדרות שנוצרה כתוצאה מרקטה שפגעה במקום
לוחמי האש פועלים בשריפה גדולה במפעל בשדרות שנוצרה כתוצאה מרקטה שפגעה במקום | צילום: אלי כהן דובר כבאות והצלה מחוז דרום

האו"ם התייחס גם הוא למבצע בעזה לחיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי הלילה על ידי צה"ל ולירי עשרות הרטקות לשטחי ישראל בעקבותיה ואמר כי "ירי רקטות לאוכלוסיה אזרחית הוא לחלוטין לא מקובל וחייס להיפסד מיידית. יש צורך ברגיעה מהירה כדי לשמור על ביטחון חייבים של אזרחים ישראלי םופלסטינים. האיחוד האירופי תומך במאמצי מצרים בהקשר הזה. רק פיתרון פוליטי יכול לשים סוף למעגלי האלימות המתמשכים הללו". גם ברוסיה הביעו דאגה מההסלמה: "מוסקבה מודאגת מהמתח העולם ברצועת עזה וישראל וקוראת לאיפוק".

שגרירת גרמניה בישראל  ד"ר סוזנה ואזום-ריינר צייצה בעמוד הטוויטר שלה כי "ממשלת גרמניה מביעה דאגה רבה על המצב בדרומה של ישראל ורצועת עזה. לאחר מבצע ישראלי נגד מנהיג ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי שוגרו בשעות האחרונות מעל 150 רקטות מעזה על ערים ישראליות. אנו מגנים בחריפות את ירי הרקטות. אין הצדקה לאלימות נגד חפים מפשע".

נפילות ברחבי הארץ
נפילות ברחבי הארץ | צילום: דוטברות המשטרה, איתי חן, נתיבי ישראל

בתוך כך, בארגנטינה ובאורגואווי חוששים מקיום משחק הכדורגל ביניהן בעוד כשבוע. גם בפולין עוקבים אחר המצב לקראת ההתמודדות נגד נבחרת ישראל במסגרת מוקדמות יורו 2020. משחק הכדורסל בין מכבי תל אביב להפועל באר שבע, שתוכנן להתקיים הערב בהיכל מנורה ביד אליהו בוטל. גם אירוע הפתיחה של פסטיבל הפסנתר נדחה.

כאמור, למעלה מ-160 רקטות נורו משעות הבוקר לעברי שטחי ישראל בכמה מטחים שונים בעקבות חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי הלילה על ידי צה"ל. מתוכן, לוחמי כיפת ברזל יירטו כ-60 שיגורים, ורבים נפלו בשטחים פתוחים. רקטות נורו לעבר תל אביב, מודיעין, חולון, ראשון לציון, אשדוד, גדרה, אשקלון, שדרות, ויישובים רבים נוספים במרכז ובדרום.

בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה
בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

זאת, לאחר שצה"ל הודיע לפנות בוקר כי מבנה שבו שהה בכיר מפקדי הג'יהאד האסלאמי הותקף ברצועת עזה. הארגון אישר כי הבכיר נהרג, והבטיח לנקום על המקרה.

לפי הודעת דובר צה"ל, התקיפה היא פעילות משותפת של צה"ל ושב"כ, ואושרה על-ידי ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו. בלשכת רה"מ אישרו כי אבו אל-עטא, "מי שהיה אחראי לפיגועים רבים ולירי רקטות נגד מדינת ישראל בחודשים האחרונים והתכוון להוציא פיגועים מיידיים", חוסל. לפי ההודעה, פעולת צה"ל הומלצה ע"י הרמטכ"ל וראש השב"כ ואושרה ע"י רה"מ, לאחר הצגה ואישור הקבינט.

שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל
שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל | צילום: דוברות המשטרה