בעוטף עזה חוששים ממערכה נוספת: "אנחנו בשר התותחים, זה מרתיח"

חמש רקטות נורו לעבר עוטף עזה מאז השבוע שעבר והתרעות צבע אדום נשמעו ביישובים. צה"ל תקף בתגובה ומעבר ארז נסגר, אך התושבים, שכבר שנים חיים מאזעקה לאזעקה, נערכים לאפשרות של מבצע צבאי נוסף: "יש הרבה מתח, ככה בדיוק התחיל 'שומר החומות'"

זמן צפייה: 06:17

אחרי שבעה חודשים של שקט בגזרת עוטף עזה, נורתה לפני שמונה ימים רקטה מהרצועה - דבר שהיווה תזכורת מאיימת עבור תושבי האזור, שחיים בחרדה מתמדת מפני התרעות צבע אדום במשך שנים ארוכות. לדברי כמה מהם, החשש העיקרי כעת הוא מפני מבצע צבאי נוסף שאליו תיאלץ לצאת ישראל, אם וכאשר. בינתיים, עוד ארבע רקטות נורו עד כה לעבר יישובי העוטף - וחלק מהתושבים זועם.

"מרתיח אותנו ההבדל בין הפיגוע הנורא בתל אביב - בו כל סיירת אפשרית קפצה מיד לטפל והתקשורת באה לצלם - בעוד שאנחנו בשר התותחים שוויתרו עליו", אמר היום (שני) אלון אלשייך, תושב קיבוץ ניר עם. "לירות על הנגב זה מתחת לסף התגובה. זו עובדה".

Qqhdum
אלון, אדל ושייקה, תושבי עוטף עזה | צילום: באדיבות המצולמים

לדעת אלשייך - אסטרטגיה לא ממש קיימת: "יש הסכמה שבשתיקה שמותר לירות עליי, אבל אסור לירות על מי שירה עליי. זה מגוחך. זו לא סימטריה ולא אנושיות - זו מכירת חיסול. אנחנו מרגילים את שכנינו לא לקחת אחריות על עתידם ושהכל מותר. זה חטא לדורות", הוא מסכם.

אדל ראמר, תושבת קיבוץ נירים, עברה את הימים האחרונים בפחד שמא ישוגרו רקטות נוספות. "יש הרבה מתח, במיוחד בלילה. לא פעם חשבתי מה יקרה אם יהיו טילים ואני אמצא את עצמי ללא מרחב מוגן שקרוב אליי. אני חוששת ממערכה נוספת כי ממה שאני רואה, כך בדיוק התחיל מבצע 'שומר החומות'".

כיפת ברזל משגרת טיל ליירוט רקטה
שיגור של כיפת ברזל | צילום: רויטרס

מבחינת ראמר, הפתרון הדיפלומטי עדיף על הצבאי: "אני מקווה שנצליח לרסן את המצב שעלול להתלקח כל רגע. עדיף סנקציות כלכליות כאלה ואחרות על הפצצות של טילי חיל האוויר. אנחנו בקיבוץ עובדים בשיתוף יחד עם עובדים פלסטינים, ומסתדרים איתם מצוין". לראמר יש אמון מלא בממשלה. "אני מקווה שהממשלה כן תמצא את הדרך הדיפלומטית מאשר הדרך המלחמתית. ואני מאמינה שכך גם יהיה, כי מגיע לנו לחיות חיים שקטים ובטוחים", אמר.

“התגובות של השבוע האחרון היו קשות ומינוריות כדי לא 'לפוצץ את העסקה' ואני מבין את זה לגמרי", אומר שייקה שקד, תושב נתיב העשרה, "אבל הימים הקרובים יוכיחו אם לתיאוריה הזו יש קבלות. במשך שנים עברנו מבצעים רבים: 'עופרת יצוקה', 'עמוד ענן', 'צוק איתן' ושומר החומות'. בין מבצע למבצע היו כמה ימים של שיגורי רקטות וישראל הגיבה כמובן. נוסף על כך, הופרחו בלוני תבערה. קיבלנו זאת כגזירה משמיים".

שקד מבהיר את עמדתו לגבי אישורי הכניסה לפלסטינים עבור תעסוקה. "מצד אחד, אנחנו מאפשרים כניסת עובדים לישראל שהיום עומד על 12 אלף פלסטינים בהתניה שאם ינהגו באחריות וישמרו על שקט - מספר העובדים יעלה ויגדל ל-20 אלף ואף ל-30 אלף. עבורי זה צעד שנותן אופק לאוכלוסייה שלהם וכמובן פרנסה. מצד שני, כל רקטה או בלון ייענו בתגובה קשה וכואבת. ההנחה הזו מוכיחה את עצמה ואנחנו, תושבי העוטף, זכינו לשקט בשנה האחרונה מאז המבצע האחרון".

מעבר ארז
מעבר ארז | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר: חמש רקטות שוגרו לעבר יישובי עוטף עזה

בשבת שוגרה רקטה מרצועת עזה ונפלה בשטח פתוח בעוטף עזה. בעקבות השיגור הופעלה התרעה ביישומון בלבד ולא נשמעה אזעקה. כאמור, מדובר ברקטה החמישית בשבוע שעבר ששוגרה לעבר ישראל, כולל כמה שיגורים שנכשלו וכן אזעקות שווא שנגרמו על ידי ירי קליעים וזיהוי שגוי של כיפת ברזל. בעקבות זאת, מעבר ארז נסגר ליציאת פועלים וסוחרים מהרצועה - ונפתח היום.

יממה לפני כן שוגרו שתי רקטות מרצועת עזה לכיוון לישראל ונפלו בשטח הרצועה. התרעה הופעלה בשטח פתוח. שני פלסטינים נפצעו ונטען כי לפחות רקטה אחת נפלה באיזור מאוכלס באיזור בית חאנון שבצפון הרצועה. מדובר צה"ל נמסר כי רקטה נוספת נפלה בשטח פתוח בקרבת הגדר שבצפון הרצועה.

ביום רביעי שעבר התפוצצה רקטה בעיר שדרות ופגעה סמוך לבית. השיגור לא זוהה על ידי כיפת ברזל ולא היו נפגעים בגוף כתוצאה מהירי, אך נגרם נזק בבית בעיר. כוחות המשטרה טיפלו ברסיסים שפגעו במבנה. בעקבות השיגור צה"ל תקף מתחם תת-קרקעי ברצועה.

גם ביום שני בשבוע שעבר נשמעה התרעת צבע אדום במועצה האזורית אשכול בין היישובים כיסופים לעין השלושה, כאשר על פי דובר צה"ל זוהה שיגור של רקטה אחת מכיוון רצועת עזה שיורט על ידי לוחמי ההגנה האווירית. גם שם לא דווח על נפגעים ולא נגרם נזק.