אחרי המבצע בעזה: בישראל מרחיבים את ההטבות לרצועה

גורם ביטחוני בכיר אומר כי הסבבים החוזרים והנשנים מול הארגונים ברצועה הביאו את מערכת הביטחון לשנות את מדיניותה על מנת לשפר את הכלכלה העזתית, ולהיטיב עם הציבור ברצועה, ובכך להגדיל את הפער שבין האזרחים בעזה לחמאס. "יש הלך רוח חיובי עם סימנים להתרחקות של העזתים מהארגון"

זמן צפייה: 00:59

הסבבים החוזרים ונשנים מול רצועת עזה הביאו את מערכת הביטחון לשנות מדיניות: לשפר את הכלכלה העזתית, ולהטיב עם הציבור בעזה, ובכך להגדיל את הפער שבין האזרחים בעזה לחמאס, כך אמר היום (ראשון) גורם ביטחוני בכיר. במקום גישת המצור, אומר הבכיר, גישת המדיניות האזרחית כלכלית המרחיבה, ללא קשר אם יש ירי רקטות או לא. "לא על כל פיגוע נסגור את המעברים", אמר גורם ביטחוני בכיר.

המתווך הישראלי שהביא לסיום סבב הלחימה מול המצרים, מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן, אמר היום: "חזרנו ליישום המדיניות האזרחית כלפי הרצועה עם מגבלות בנושא השיקום עד להתקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים. על תושבי עזה לדעת שאין לנו עניין להיגרר למלחמה נגדם ומערכת הביטחון תוסיף לאפשר מדיניות אזרחית הומניטרית כלפי הציבור העזתי, בכפוף לשימור היציבות הביטחונית. אני מציע לתושבי עזה להסתכל על איו"ש ועל הצעדים שמקדמת שם ישראל ולהפנים מה על הפרק ומה הנזק שמסבה להם החמאס. החמאס היא האויב של מדינת ישראל ולצערי גם של תושבי עזה".

תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה
תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

ההחלטה במערכת הביטחון לאחר מבצע עלות השחר היא להרחיב כמה שיותר את הצעדים האזרחיים והכלכליים כלפי החמאס בנימוק שצעד זה יסייע ליציבות רצועה ומנע את כניסת החמאס לסבב לפני כשבוע, ובראש הצעדים הרחבת הפועלים ל-20 אלף. הרעיון הוא, לשים את חמאס בדילמה בין היותו ארגון טרור לבין היותו הריבון בעזה שחייב לדאוג ל-2.2 מיליון האזרחים החיים בה.

הגורם הביטחוני הבכיר מגלה כי שלושה ימים לפני פרוץ המבצע בעזה הודיע חמאס לג'יהאד: "אתם תישארו לבד במערכה. אין לחמאס כוונה להיכנס למערכה מול ישראל עכשיו". על סמך אמירה זו של החמאס הובאה ההערכה בדיונים לפני המבצע שחמאס יישב על הגדר, כפי שאכן קרה לבסוף.

הלוויות בכירי הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה
הלוויות בכירי הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה | צילום: רויטרס

הגורם הביטחוני אמר: "אנחנו עוברים לאחר מבצע עלות השחר ממדיניות אזרחית מגיבה עם הגב לקיר, למדיניות אזרחית יזומה, מרחיבה ורציפה. להרחיב את מרחב הדילמה של חמאס, כאשר המאמץ האזרחי משתלב במאמץ הצבאי".

"בין היתר תספק ישראל לעזה מים ודשן לחקלאים, היתרי עבודה בישראל לראשונה גם לנשים עזתיות, כמו כן יועבר ציוד רפואי, זינוק של מאות אחוזים ביבוא", אמר הגורם, "מהנדסים של משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים ומהנדסים של השב"כ בודקים את המכונות שנכנסות לעזה לוודא שלא ניתן להכין מהן רקטות, כאשר במקביל מתקיימת מערכה לאכיפה נגד הברחות בתיאום הדוק עם המצרים. המצרים איתנו".

במקביל, הגורם הביטחוני בכיר חשף היום כי עשרות אלפי תושבי הרצועה הורידו לטלפונים שלהם את אפליקציית המתפ"ש, למרות שהיא אינה פועלת בעזה אלא רק בשטחים - כיוון שהעזתים רוצים "כרטיס חכם" כמו שיש לפועלים בשטחים המכניס אותם לעבודה לישראל עם פחות תורים, בשל מערכת חכמה לזיהוי פנים שמכילה האפליקציה.

ההרס לאחר חיסול בכיר הג'יהאד האיסלאמי חאלד מנסור בעזה
ההרס לאחר חיסול בכיר הג'יהאד האיסלאמי חאלד מנסור בעזה | צילום: רויטרס

המספרים לא משקרים - בעוד שבעזה השכר הוא 62 שקלים ליום עבודה, בישראל השכר הוא לפחות 7,000 שקלים לפועלים העזתים. לדברי הגורם, "המדיניות החדשה עמדה במבחן משמעותי ראשון לפני כשבוע, כשחמאס לא הצטרף לסבב הלחימה בין צה"ל לג'יהאד, וישראל מצידה מיהרה לפתוח מחדש את מעבר ארז לכ-14 אלף הפועלים העזתים שעובדים בישראל מתוך מכסה של כ-20 אלף".

המדיניות החדשה כוללת הגדלות של כמות הפועלים העזתים שעובדים בישראל בפעימות קצובות אך באופן מידי בכל פעם; הגדלה של היקף הייצוא והיבוא מהרצועה ולרצועה - כולל של מוצרים שהיו תקועים בעבר כמזון מעובד מתוצרת עזתית – לאוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון; הגדלת הכנסת התרופות והציוד הרפואי לרצועה; הגדלת היקף המים לחקלאים העזתים בכמות של כ-5 מיליון קוב; הסדרת רישום המעמד של כ-7,000 עזתים במרשם האוכלוסין הפלסטיני באופן שיוכר על-ידי ישראל על מנת שיוכלו לצאת מהרצועה בעתיד בכפוף לאישור ישראלי; הכנסת דשן לחקלאים העזתים בכפוף לפיקוח הדוק של האו"ם ותחת מעורבות הרשות הפלסטינית ותמיכה בהקמת שלוש שכונות מגורים חדשות ברצועת עזה על-ידי מצרים.

דלק מצרי נכנס לרצועת עזה דרך מעבר רפיח
דלק מצרי נכנס לרצועת עזה דרך מעבר רפיח | צילום: רויטרס

"המצב החדש גורם להלך רוח חיובי ברצועה", אומרים גורמי ביטחון ישראלים, "עם סימנים להתרחקות של עזתים מתנועת חמאס, וכבר 250 אלף עזתים שנרשמו אצל גורמי הרשות הפלסטינית בעזה כדי להתקבל לעבודה בישראל. כל אישור ניתן לאחר סיווג בטחוני קפדני של שב"כ. במשך שנים ניסינו גישה אחרת שהביאה אותנו לאותו מקום. ביהודה שומרון, במקביל, נכנסים רק כמה מאות שב"חים לעבוד בישראל בעקבות הפעילות בקו התפר ואנו מסדירים מעמד לכ-170 אלף פלסטינים מהגדה כדי שיהפכו משב"חים לחוקיים, לכאלה שייכנסו לעבוד בישראל במעברים המפוקחים".

באשר לרצועת עזה, מתכוונים במתאם פעולות הממשלה בשטחים להתחיל בפיילוט שיכלול הכנסה לעבודה בישראל גם של כמה מאות נשים עזתיות כחלק ממכסת 14 אלף ההיתרים. יצוין כי לרצועת עזה מוכנסות בשבועות אלה, במשורה, גם מחרטות למספר מפעלים חדשים, בהם של קוקה קולה, לדוגמה, לאחר בחינה ואישור מהנדסים בגופי הביטחון הישראליים.

נזק תקיפות צה''ל ברצועת עזה
נזק תקיפות צה''ל ברצועת עזה | צילום: רויטרס

בתוך כך, הבהירו היום גורמי ביטחון ישראלים כי חמאס הזהיר את הג'יהאד האיסלאמי שלא ייכנס לעימות עם ישראל בימים שלפני מבצע עלות השחר, והבהיר לו שלא יתערב אם יפרוץ סבב חדש. בימי המבצע נהרגו ארבעה פעילי חמאס - כולם מירי רקטות של הג'יהאד. בימים הקרובים יגבשו בפיקוד הדרום ובמתאם פעולות הממשלה בשטחים הערכת מצב שתוגש לשר הביטחון בני גנץ באשר למדיניות החדשה, כדי לבחון האם כדאי להמשיכה על רקע המשך בחינת הפסקת האש ומצבו של אסיר הג'יהאד ששובת רעב לסירוגין.

אגב, במערכת הביטחון הבהירו כי סוגיית שחרור האסירים, שכוללת את בכיר הג'יהאד בשומרון באסם אל-סעדי לא עלתה על השולחן כתנאי להפסקת האש, אך ישראל צפויה לאשר לפעילי הארגון ביקורים של גורמי או"ם. במערכת הביטחון מזהים עוד כי הג'יהאד האיסלאמי מנסה למזער נזקים בעקבות המבצע מול הציבור העזתי, בדמות מענקים של מאות דולרים למשפחות עזתיות שנפגעו – גם מאש הארגון.

תושב עזה בהריסות הבניין שבו שהה בכיר הג'יהאד האיסלאמי חאלד מנסור שחוסל
תושב עזה בהריסות הבניין שבו שהה בכיר הג'יהאד האיסלאמי חאלד מנסור שחוסל | צילום: רויטרס