מבצע "עלות השחר": צה"ל חיסל בכיר בג'יהאד, בישראל נערכים לירי רקטות

דובר צה"ל אישר כי תייסיר אל-ג'עברי, מפקד מרחב צפון רצועת עזה בג'יהאד האיסלאמי פלסטיני, חוסל. כמו כן, לפחות 15 נוספים נהרגו כתוצאה מהתקיפות. בעוטף עזה הוגדר מצב מיוחד והתושבים נקראו להישאר בקרבת מרחב מוגן • עדכונים שוטפים

זמן צפייה: 06:06

צה"ל תקף היום (שישי) יעדים של ארגון הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני בעזה בפעולה יזומה, לראשונה מאז מבצע "חגורה שחורה". דובר צה"ל פרסם כי שם המבצע הוא "עלות השחר", ומצב מיוחד הוגדר בעורף ותושבי עוטף עזה נקראים לשהות בקרבת מרחבים מוגנים, אך בצה"ל ערוכים גם לירי טילים לגוש דן ומחשש לירי רקטות, תנועת המטוסים בנתב"ג הוסטה צפונה.

דובר צה"ל אישר כי חוסל מפקד מרחב צפון רצועת עזה בג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, תייסיר אל-ג'עברי, מחליפו של בהאא' אבו אל עטא. כמו כן, התקיפות בוצעו נגד מספר יעדים נוספים של ארגון הטרור, ועל פי דובר צה"ל ישנם לפחות 15 הרוגים נוספים כתוצאה מהתקיפות.

עודת הזהות של תיסיר ג׳עברי, מפקד מרחב צפון רצועת עזה בג'יהאד האיסלאמי פלסטיני שחוסל
תעודת הזהות של תיסיר ג׳עברי, מפקד מרחב צפון רצועת עזה בג'יהאד האיסלאמי פלסטיני שחוסל | צילום: דובר צה''ל

מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נח'אלה, אמר בריאיון לערוץ אל-מיאדין: "אנחנו הולכים ללחימה ותוצאות מלחמה זו יהיו לטובת העם הפלסטיני. לג'יהאד האיסלאמי אין קווים אדומים לגבי תגובתו. אין תיווך עכשיו".

תמונות ארכיון פלסטיניות של תייסיר אל-ג'עברי, מפקד פיקוד צפון בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, שחוסל.
תמונות ארכיון פלסטיניות של תייסיר אל-ג'עברי, מפקד פיקוד צפון בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, שחוסל

ראש הממשלה, יאיר לפיד אמר על התקיפה: "ממשלת ישראל לא תאפשר לארגוני הטרור לקבוע את סדר היום בעוטף עזה ולאיים על אזרחי מדינת ישראל. יידע כל מי שקם לפגוע בישראל כי אנחנו נגיע אליו. כוחות הביטחון יפעלו כנגד מחבלי הג׳יהאד האיסלאמי להסיר את האיום מעל אזרחי ישראל". שר הבטחון, בני גנץ אמר: "המשימה היא להגן על יישובי ישראל ואזרחי ישראל – לא נאפשר לאף גורם לאיים או לפגוע באזרחי ישראל. מי שינסה – יפגע".

דובר צה"ל רן כוכב נמסר כי "צה"ל יצא למבצע עלות השחר נגד הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ברצועת עזה. בתוך כך, ראש הזרוע הצבאית של הארגון - תייסיר אלג'עברי חוסל. כמו כן, מטוסי קרב וכלי טייס חמושים סיכלו 2 חוליות נ"ט, וגם ראש מערך הנ"ט של הארגון סוכל. בסך הכל - 15 הרוגים לארגון". לדבריו, "הייתה הזדמנות מבצעית ונטילת יוזמה. אנחנו מניחים שהג'יהאד יגיב ברקטות". אלגעברי, בן 50 תושב העיר סג'עייה, אחד מחמשת חברי המועצה העליונה של הארגון. היה גם סייען וסגן של בהאא' אבו אלעטא' - קודמו בתפקיד שחוסל בחודש נובמבר 2019.

כוכב הוסיף: "תייסיר היה הדמות האחראית על התיאום מטעם הארגון עם חמאס. שבוע לפני המעצר בגנין תכנן תייסיר אלג'עברי פיגוע נ"ט בצפון הרצועה וגם הירי הנ"ט על גבעת האהבה מיוחס לו וההתרעה על פיגוע של הארגון החלה עוד לפני המעצר בג'נין. אנחנו רוצים שהחמאס יהיה בחוץ. תכננו להכניס משאיות דלק כדי שיהיה חשמל ברצועה הלילה. אנחנו מקווים שחמאס לא יצטרף אבל ערוכים לזה".

לדבריו, "היה כאן מודיעין מדויק ושיתוף פעולה עם השב"כ. חמאס מורתע ולא רוצה לחזור לשומר חומות. יש לנו ההערכה שהחמאס לא יצטרף. אנחנו מגייסים מילואים לכוחות ההגנה האווירית ופיקוד העורף, מפעילים עשרות מלטים חמושים, פרסנו סוללות בירושלים, באר שבע ומקומות נוספים. מטרת המבצע: מערכה נגד הג'יהאד. היינו חייבים לגדוע את העץ שעליו טיפס הארגון".

הנחיות פיקוד העורף: 

פיקוד העורף פרסם הנחיות מיוחדות שנכנסו לתוקף ויימשכו לפחות עד השעה 18:00 מחר. לגבי יישובי העוטף, פיקוד העורף הגביל את ההתקהלויות בשטח פתוח לעד 10 אנשים, ובמבנה עד 50 אנשים. מקומות עבודה ניתן לקיים במקומות שממנו ניתן להגיע ללמרחב מוגן תקני בזמן הנדרש. ביישבוי העוטף לא יתקיימו לימודים - מה שיכול ללמד על כך שהמבצע צפוי להימשך לפחות כמה ימים.

לגבי האזורים המרוחקים יותר: מערב לכיש, מערב הנגב, לכיש ומרכז הנגב עד אזור באר שבע, פיקוד העורף הגביל את ההתקהלויות בשטח פתוח לעד 10 אנשים, ובמבנה לעד 100 אנשים. מקומות עבודה ניתן לקיים כרגיל במקומות שממנו ניתן להגיע ללמרחב מוגן תקני בזמן הנדרש. גם באזורים אלו, לא יתקיימו לימודים. בשאר חלקי הארץ, לפי שעה - ללא הגבלות. אלו הגרים באזורים שבין באר שבע ואשדוד נקראים לשהות בקרבת אזורים מוגנים.

הנחיות מיוחדות בעורף בטווח של 80 ק״מ מרצועת עזה
הנחיות מיוחדות בעורף בטווח של 80 ק״מ מרצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

תקיפות של חיל-האוויר במרכז ובדרום רצועת עזה
תקיפות של חיל-האוויר במרכז ובדרום רצועת עזה