סופ"ש קריטי בדרום: "לא נוכל להחזיק את הדרום כך זמן רב"

בצה"ל מתגברים כוחות בגבול רצועת עזה כשהתרחיש הסביר נותר ירי נ"ט או צליפה ביומיים הקרובים. מקורות פלסטינים: מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי נתן הוראה להוציא פיגוע. ראש העיר שדרות זעם: "איומים צריך לנטרל"

זמן צפייה: 02:58

כבר שלושה ימים שתושבי עוטף עזה נצורים. וגם הערב (חמישי) הכוננות הביטחונית מחשש לפיגוע של הג'יהאד האיסלאמי עדיין בתוקף, צה"ל מתגבר כוחות מסביב לרצועה ושגרת החיים של תושבי העוטף פשוט לא קיימת. כפי שזה נראה הערב, המצב החריג הזה לא יסתיים בקרוב והעיניים נשואות לסוף שבוע של כוננות.

עם זאת, יש שינוי בהתייחסות הישראלית למציאות בעוטף עזה. המסר שמקבלים ראשי הרשויות מהרמטכ"ל אביב כוכבי הוא שכעת "עולים להתקפה" והשיח הוא על פעולה התקפית כולל פגיעה באותן חוליות נ"ט. הביאו כוחות מיוחדים שהמטרה שלהם לצוד את אותן חוליות נ"ט. הג'יהאד לא הולך אחורה, אלא להפך: מחפש יעדים לירי צלפים או נ"ט,  לכן נקראו התושבים לאורך היום להזיז את כלי הרכב שלהם.

פעיל הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה
פעיל ג'יהאד אסלאמי ברצועת עזה | צילום: עטיה מוחמד פלאש 90

על רקע המתיחות הזו, בג'יהאד האסלאמי נערכים להסלמה. מזכ"ל הארגון, זיאד נח'אלה, מבקר בימים אלה בטהרן, ואתמול אף נפגש עם נשיא איראן איבראהים ראיסי. לפי מקורות פלסטינים, נח'אלה נתן הוראה מטהרן לג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה ולפלגים שסרים למרותו - לבצע פיגוע נגד ישראל. זאת, בין היתר בגלל האג'נדה האיראנית, בעקבות דעת הקהל בשטחים הפלסטינים וגם ברצועת עזה.

לפי המקורות הפלסטינים, חמאס העביר מסרים למתווך המצרי לפיהם הוא לא יכול להבטיח מאה אחוזים של ריסון של הג'יהאד האסלאמי. בתוך כך, מספיק שאדם בודד אחד ישגר רקטה או יבצע ירי נ"ט ו"נגמר הסיפור". המתווכים המצרים אומרים בשיחות סגורות כי 48 השעות הקרובות הן קריטיות שבסופן ייקבע האם אנחנו בדרך להסלמה בין צה"ל והג'יהאד האסלאמי או שהולכים לרגיעה.

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי
ראש עיריית שדרות, אלון דוידי | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

במהלך השיחה בין ראשי הרשויות בעוטף עזה לרמטכ"ל, פנה ראש עיריית שדרות אלון דוידי לרמטכ"ל ושאל אותו: "האם גם בשבוע הבא יהיו מחסומים? מה אני אומר לתושבים שלי?". לדברי הנוכחים במקום לרמטכ"ל לא היו תשובות ברורות. דוידי המשיך ואמר בכעס: "אם אתם יודעים מה האיום, תנטרלו אותו ואם לא, אז תפתחו את הצירים", ודרש גם לפצות את התושבים על ההפסדים הכלכלים ולאחר מכן אמר לכוכבי: "אם אין לכם תשובות, אז אין לי מה לעשות כאן", ואז קם ועזב את המקום בכעס. אלוף פיקוד הדרום אליעזר טולדנו יצא יחד עם דוידי, הרגיע אותו, והשניים חזרו לפגישה.

מאוחר יותר, דוידי פרסם הודעה רשמית בה התייחס למתיחות בדרום ואמר: "מחבלים צריך לחסל ואיומים צריך לנטרל. אזרחי מדינת ישראל ובעיקר תושבי העוטף ושדרות אינם צריכים להיות בני ערובה של אף ארגון טרור,
הם גיבורים שחיים בחזית בטחונית קשה למעלה משני עשורים. אני קורא לראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל לפגוע בארגוני הטרור ומבטיח שתקבלו מאיתנו את כל הגיבוי".

עוד אמר דוידי: "לא יכול להיות ששלושה ימים תהיה מתיחות בעוטף עזה, כבישים סגורים, רכבות מבוטלות ועסקים מפסידים פרנסה. בד בבד אני דורש מהממשלה לאשר עוד הערב את שיפוי התושבים ובעלי העסקים על הימים הללו".

חיילת במחסום סמוך לגבול עזה
חיילת במחסום סמוך לגבול עזה | צילום: פלאש 90

במקביל, ישראל מכינה אופציות התקפיות כדי לצאת מהמבוי הסתום מול הג'יהאד האיסלאמי. ישראל לא תיזום פעולה לפני תשעה באב – יום ראשון - יום עליית היהודים להר הבית, מתוך הבנה שניזום משהו התקפי ביום הזה זה עלול לגרור גם את חמאס לתוך המערכה. לאט לאט צוברים כוח לאוגדת עזה. הערכת המצב המשמעותית הבאה תהיה בעוד 48 שעות, עם צאת השבת.

פעילי הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה
פעילי הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה | צילום: עטיה מוחמד פלאש 90

מוקדם יותר היום במהלך הערכה המצב המורחבת שהתקיימה בקריה, בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מנכ"ל משרד הביטחון ובכירים נוספים, הנחה שר הביטחון בני גנץ להיערך לשימוש "במגוון אמצעים אזרחיים וצבאיים על מנת להסיר את האיום על הדרום" ולבצע היערכות מבצעית רחבה, במטרה להשיב את שגרת החיים המלאה. כמו כן, הדגיש שר הביטחון כי להמשיך בפעילות המבצעית בכלל הגזרות. כחלק מהיערכות צה"ל ובהתאם להערכת המצב, הוחלט על תגבור אוגדת עזה בכוחות נוספים של ארטילריה, חי"ר ושיריון לטובת הגברת המוכנות.