לאחר הפרסום ב"שישי": גנץ אישר את הרחבת ההכרה בצוללי הקישון כנכי צה"ל

שר הביטחון קיבל את המלצות הצוות בראשות אלוף (במיל') אמיר אשל להכיר ב"מסלול ירוק" בכל סוגי המחלות הממאירות, שבהן לקו מי שנחשפו למי הקישון בחשיפה משמעותית ובכלל זה גם חניכי קורס חובלים שנחשפו להם באופן רציף. "אנחנו עושים צדק היסטורי"

זמן צפייה: 00:20

שר הביטחון בני גנץ אישר היום (שלישי) את המלצות צוות הפעולה שמינה בחודש שעבר להרחבת ההכרה בצוללי הקישון כנכי צה"ל. משרד הביטחון יכיר ב"מסלול ירוק" בכל סוגי המחלות הממאירות, שבהן לקו מי שנחשפו למימי הקישון בחשיפה משמעותית ובכלל זה גם חניכי קורס חובלים שנחשפו למימי הקישון באופן רציף ואינטנסיבי, העולה על 30 ימים.

נחל קישון
נחל קישון | צילום: רוני שיצר

שר הביטחון גנץ אמר על האישור: "אנחנו עושים היום צדק היסטורי עם מי ששלחנו להילחם עבורנו - והיום אנו צריכים להילחם עבורם ועבור משפחותיהם. זהו צדק מאוחר, אך לא מאוחר מדי עבור רבים ועבור המשפחות. ההכרה שלנו כמדינה וכמערכת ביטחון כמו כל רפורמת נפש אחת, היא אמירה ברורה - אנחנו אחראים לשלוח את החיילים לקרב, לאימונים, ולפעילות הצבאית - אנחנו גם אחראים להחזיר אותם בריאים ושלמים, ולטפל באלו שנפגעו".

כזכור, לאחר הפרסום ב"שישי" על מאבקם של לוחמי הקומנדו הימי שחלו בסרטן בעקבות הצלילות בנחל הקישון, שר הביטחון, בני גנץ ומנכ"ל המשרד, אלוף (מיל') אמיר אשל, הודיעו  כי הם החליטו למנות צוות פעולה להרחבת ההכרה בחיילי צה"ל שחלו לאחר שצללו בנחל.

Annotation 2021 11 19 211637
הלוחמים שצללו בקישון

צוות הפעולה הוקם בתאום עם ארגון נכי צה"ל, כחלק מיישום רפורמת "נפש אחת". בראשו עמד תא"ל (מיל') רן בשביץ, לשעבר ראש להק ציוד בחיל האוויר. הצוות קבע כי הפעילות הצבאית בנחל הקישון והחשיפה לחומרים המסוכנים, שהיו בו במשך שנים ארוכות, הם "אירוע קיצוני, מורכב ובעל מאפיינים ייחודיים וחריגים" וכי בשל היותו "כה קיצוני, חריג וייחודי, בכל הממדים ולא ניתן להשוותו לאף מקרה ידוע אחר, מקרה זה מחייב קביעת מדיניות ייחודית, מתוחמת ומותאמת למכלול הנסיבות".

המלצות הצוות שאושרו על ידי שר הביטחון הן לנקוט במדיניות ייחודית, מרחיבה, אך מתוחמת לאירוע הקישון, להכיר בכל סוגי המחלות הממאירות מבלי להחריג אף אחת ולהכיר במסלול ירוק גם בחניכי קורס החובלים שנחשפו למימי הקישון במהלך קורס ההכשרה, בחשיפה כלל גופית, באופן רציף, אינטנסיבי-יומיומי העולה על 30 ימים.