גנץ וכ"ץ ידונו: האם יבוטלו הגדלות הפנסיה לקצינים בכירים?

שר הביטחון ביקש להיפגש בדחיפות עם שר האוצר כדי לדון בביטול הגדלת הפנסיות לבכירים בצבא - כבר אחרי החגים. במסגרת התוכנית צפויים להיפגע גם קצינים שכבר פרשו. היקף הקיצוץ - מיליארד ש"ח

זמן צפייה: 02:31

האם פורשי צה"ל יאבדו אחרי החגים את ההגדלה השנויה במחלוקת בפנסיה החודשית שלהם, בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה? זו שאלת המיליארדים שעומדת במרכז קרב חדש בין משרד האוצר, משרד הביטחון והיועץ המשפטי לממשלה. לחדשות 13 נודע כי השר בני גנץ ביקש לקיים מחר פגישה דחופה בנושא עם עמיתו ישראל כ"ץ, בניסיון אחרון להגיע להסכמות.

בימים האחרונים פנה האוצר במכתב לפרקליטות המדינה, בבקשה לקבל הכרעה משפטית שתפסיק לאלתר את תשלומי הפנסיה העודפים, המוכרים גם בשם "הגדלת רמטכ"ל", במסגרת תוכנית השר כ"ץ להוביל שורה של קיצוצים בשכר הציבורי. מדובר בתוספת קבועה של בין 6% ל-18% בגמלה החודשית לפורשים מכוחות הביטחון, שאינה נהוגה במשרדי הממשלה או בשאר הארגונים במגזר הציבורי, ובאוצר טוענים כי היא שולמה לאורך עשרות שנים – ללא כל אישור או אפילו דיווח מסודר. במכתב קובע היועץ המשפטי של המשרד, עו"ד אסי מסינג: "במתן הגדלות אין כל היגיון או רציונל, והוא פוגע בשוויון".

שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר ישראל כ''ץ
שר הביטחון בני גנץ ושר האוצר ישראל כ''ץ | צילום: רויטרס

בעקבות דו"ח שפרסם בנושא מבקר המדינה, לפני כ-4 שנים, החלו באוצר לפעול לביטול ההגדלה בתשלומי הפנסיה – כך שמעתה ואילך כל קצין, גם אם פרש כבר בעבר, יקבל גמלה המשקפת את מס' שנות השירות שביצע בפועל. בכך, מקווים באוצר לחסוך בין 800 מיליון ל-1.1 מיליארד ש"ח בשנה מהוצאות הפנסיה של מערכת הביטחון. הסכום, שמוגדר שם כיום כחריגת שכר בלתי חוקית, נחוץ למדינה כדי לממן את תוכניות הסיוע לנפגעים ממשבר הקורונה.

ההחלטה אמורה לחול גם על בכירי צה"ל לשעבר המכהנים כיום בתפקידים בכירים, כמו שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. בימים האחרונים פנה גנץ לכ"ץ במטרה לקיים פגישה שתמנע את הפחתת הפנסיה למשרתי כוחות הביטחון, ובמקביל היועץ המשפטי של האוצר עדכן את המשנה לפרקליטת המדינה, עו"ד אורית קוטב, כי הוא מבקש לקבל בהקדם את הכרעתה בנושא. עמדת משרד המשפטים תגובש ככל הנראה עד תחילת השבוע הבא – ואז יתברר סופית אם אחרי החגים אכן תיפסק הגדלת הפנסיה לפורשי צה"ל.