גנץ: "מעדכנים את תוכניות תקיפת אתרי הגרעין באיראן"

שר הביטחון אמר בריאיון ל"פוקס ניוז" שלישראל יש מטרות רבות במדינה, שהפצצתן תפגע ביכולת המשטר לייצר פצצה גרעינית: "מוכנים לפעולה עצמאית". בנוסף, חשף מפה מסווגת של מיקומי רקטות בלבנון

זמן צפייה: 01:06

שר הביטחון בני גנץ אמר הלילה (שישי) בריאיון ל"פוקס ניוז" כי ישראל מעדכנת את תוכניות תקיפת אתרי הגרעין באיראן, וכי ישנן מטרות רבות במדינה שהפצצתן תפגע ביכולת המשטר לייצר פצצה גרעינית. "אם העולם יעצור אותם קודם, זה יהיה טוב מאוד", אמר גנץ. "אבל אם לא, עלינו לעמוד עצמאית ולהגן על עצמנו בעצמנו".

גנץ התייחס גם למתיחות מול חזבאללה, ואף הציג למראיין מפה מסווגת של מיקומי רקטות של ארגון הטרור בלבנון, בלב אוכלוסייה אזרחית. "כל המטרות נבדקו חוקית, מבצעית ומודיעינית ואנחנו מוכנים לקרב", אמר שר הביטחון.

יו''ר כחול לבן בני גנץ
יו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

בד בבד, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הלילה בטלפון עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בין היתר, אמר לה נתניהו: "יש לי מחויבות מוחלטת למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני המיועד להשמדתנו".

כזכור, בתחילת השבוע דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי איראן דחתה את ההצעה של מעצמות אירופה לקיום שיחות עם ארצות הברית בנושא הסכם הגרעין. על פי דיפלומטים בכירים, המשטר בטהראן סירב להצעה, משום שדרש להסיר מעליו את הסנקציות לפני תחילת השיחות.

מתקן העשרה גרעינית באיראן
מתקן העשרה גרעינית באיראן | צילום: חדשות 13

שבוע קודם לכן, דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) איתרה שרידי אורניום בשני מתקני גרעין לא מוכרזים במדינה. לפי הדיווח, פקחי הסוכנות איתרו את השרידים בביקורת פתע שערכו בשני האתרים באוגוסט ובספטמבר בשנה שעברה, אחרי שאיראן עיכבה את זאת ומנעה מהם גישה במשך שבעה חודשים.

סוכנויות המודיעין בארצות הברית, כמו סבא"א בעצמה, סבורות כי לאיראן הייתה תוכנית גרעין סודית שהוקפאה בשנת 2003, אם כי טהראן מכחישה זאת. רויטרס דיווחה כי סבא"א תנצל את ההזדמנות כדי לנזוף במשטר האייתוללות על שלא סיפק הסבר משביע רצון בנוגע להימצאות שרידי האורניום בשני האתרים. הנזיפה תבוא לידי ביטוי ככל הנראה בדוח הרבעוני שמגישה הסוכנות, או בדוח נוסף שיוגש באותו היום.

דיווחים אלו והריאיון של גנץ מגיעים ברקע רצונה של ארצות הברית לשוב להסכם הגרעין ממנו יצא הנשיא הקודם דונלד טראמפ. כמה ימים לפני כן הודיעו האמריקנים כי הם מוכנים לקיים שיחות עם איראן על חזרה להסכם, בתיווך מעצמות אירופה. כמו כן, הם שבו על הצהרת שר החוץ אנתוני בלינקן, לפיה ישובו להסכם, אם איראן תפסיק להפר אותו. אלא ששעות בודדות לאחר מכן, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הבהיר בחשבון הטוויטר שלו כי "טהראן תשוב להסכם רק לאחר שארצות הברית תסיר את כל הסנקציות שהוטלו על ידי טראמפ".