גנץ יודיע לבג"ץ: לא נוקב בתאריך לפינוי חומש - אך דינו להתפנות

פרסום ראשון: לאחר שהמדינה הגישה המדינה את תשובתה בעניין פינוי המאחז שבצפון השומרון, שר הביטחון הודיע כי הוא לא מתכוון לנקוב בתאריך לפינויו - אך אישר כי הוא יפונה

זמן צפייה: 01:21

פרסום ראשון: שר הביטחון בני גנץ הודיע לבג"ץ כי דינו של המאחז חומש שבצפון השומרון להתפנות - אך הוא לא מתכוון לנקוב בתאריך לפינוי, כך נודע היום (רביעי) לחדשות 13.

כזכור, בסוף מאי הגישה המדינה את תשובתה בעניין פינוי המאחז חומש. "יובהר כי דין המקום להיות מפונה", נמסר, "בהתאם לכך, על פי שיקול הדעת המסור למשיבים ולגורמים המוסמכים בעניין, לרבות עמדת שר הביטחון, מבוצעות פעולות אכיפה נחושות נגד כל בניה חדשה או הפרת סדר באזור חומש".

למרות ההצהרה, גנץ סירב לנקוט בתאריך, אף על פי שבית המשפט ביקש מספר פעמים שיעשה זאת. גנץ טען כי "בשל המתיחות במקום, עיתוי הפינוי צריך להיקבע על ידי שר הביטחון ולא על ידי בית המשפט". תשובתו של גנץ מגיעה לאחר מספר פעמים בהם דרש בית המשפט לנקוב בתאריך. ההערכה היא כי גנץ מתמהמה בעניין הן משום המתיחות בגזרות, ובכללן באזור יהודה ושומרון, והן משום מערכת הבחירות והחיבור של גנץ עם סער, שמקשה עליו לקבל החלטות כמו זו.

מארגון "יש דין", שהגיש את העתירה לבג"ץ, נמסר: "המדינה ממשיכה לגרור רגליים ומסרבת לבצע את חובתה החוקית והמוסרית".

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: חדשות 13

"זאת ועוד, נוכח הניסיונות החוזרים ונשנים להקים במקום בינוי בלתי חוקי ואירועי האלימות שהיו בגזרה, הוגברה כאמור הנוכחות של כוחות הביטחון לטובת שליטה ואכיפה במקום". בהמשך נאמר כי "בית המשפט לא צריך להתערב בעת הזו". עם זאת, המדינה לא נקבה בתאריך לפינוי.

כמה ימים קודם לכן, ביום שישי, הגיעו מאות מתנחלים למאחז, ובדרכם נכנסו לאדמות הכפר הפלסטיני בורקה. הפלסטינים דיווחו כי המתנחלים יידו אבנים על בתים, עשו שימוש בירי חי והציתו את השדות באזור. כוחות צה"ל חסמו את היציאות והכניסות לכפר, ובמקום התפתחו עימותים בין הצבא לתושבים ודווח על 15 פצועים.

חומש
חומש

זמן קצר לפני כן הגיעו למקום פעילי תנועת "שלום עכשיו" ומחו תחת הסיסמה "באים לפרק את המאחז חומש". הם לא הותרו להיכנס. הפעילים ביקשו אישור מאלוף פיקוד המרכז, שהשיב להם במכתב כי ההגעה שלהם לחומש וההפגנה במקום לא חוקית ולא מאושרת.

לקראת כניסת השבת באותו יום הגיעו עשרות שוטרי מג"ב לחומש, והחרימו ציוד מאזור בית המדרש של ישיבת חומש, לרבות ציוד אישית של תלמידים ואורחים במקום. ארגון "הצלה ללא גבולות יו"ש" דיווח על יידוי אבנים לעבר רכבים ישראלים בחוארה אשר דרומית לשכם, ונמסר כי אישה אחת נפצעה באורח קל מרסיסים.