מירושלים והשטחים ועד עזה ולבנון: מתיחות בארבע חזיתות

במערכת הביטחון נערכים לתקופה סוערת בכמה מוקדים, כאשר הפיגוע בבירה הוביל לחשש מהתחדשות גל הטרור. במקביל, הגעת מתנחלים שמעוניינים להקים מאחזים חדשים בדרום הר חברון עלולה להצית את האזור, בעוד שמול חיזבאללה נמשכת המתיחות סביב אסדת הגז - ומהרצועה נמשך הירי לעבר העוטף

זמן צפייה: 01:37

מתיחות בארבע חזיתות: שעות לאחר פיגוע הדקירה בירושלים, במערכת הביטחון מודאגים הערב (שלישי) מארבע חזיתות שונות, כאשר מלבד הבירה המתיחות מורגשת גם בשטחי יהודה ושומרון, ברצועת עזה ובגזרה הצפונית - מול חיזבאללה סביב אסדת הגז "כריש".

למחבל שביצע את הפיגוע הערב, נשוי ואב לשלושה ילדים בן 44, היו היתרי שהייה, ואת מערכת הביטחון זה מדאיג מכיוון שזה אומר שהוא עבר את כל הבידוקים הביטחוניים האפשריים, לא רק כדי לעבוד בישראל, אלא גם לשהות בארץ.

במערכת הביטחון לא זיהו אף לא אינדיקציה אחת שהצביעה על כוונותיו לבצע את הפיגוע, ואירוע הדקירה הפתיע את כלל המעורבים. בדרך כלל, מפגעים בודדים שמבצעים פיגועים הם שוהים בלתי חוקיים, אך המחבל נכנס הבוקר מאזור אל-בירה ממזרח לרמאללה דרך מחסום קלנדיה, כחוק עם כל ההיתרים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1907222113' autoplay='0' credit='' desc='"אנחנו באים להישאר פה": התוכנית להקמת מאחזים בלתי חוקיים' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1658253848/uploads/2022/903179935.jpg' kid='1_0a0l84jq' duration='']

העיניים של מערכת הביטחון נשואות גם לשטחים, שם צפויה מחר קבוצת מתנחלים לעלות לקרקע ולהקים לפחות שלושה מאחזים בלתי חוקיים באזור דרום הר חברון. לפי הנחיית שר הביטחון, בני גנץ, מערכת הביטחון קראה להם שלא לעשות זאת ואף התריעה שכל מה שיקרה מחר הוא אינו חוקי. ההנחייה במערכת, היא שלא לאפשר להם לעלות אל השטח, ובהתאם, ניתנה פקודה לכוחות בשטח, למנוע את זה מהם.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2207191848' autoplay='0' credit='' desc='רה"מ לפיד טס מעל אסדת כריש: "פוטנציאל תרומה לפתרון משבר האנרגיה העולמי"' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1658245659/uploads/2022/903179763.jpg' kid='1_589vzdk8' duration='']

על רקע המתיחות עם חיזבאללה סביב אסדת הגז "כריש", מוקדם יותר היום, ראש הממשלה יאיר לפיד טס מעל האסדה הנמצאת מול חופי ישראל, וקיבל סקירה מגורמי מקצוע במהלך הטיסה. "למאגרי הגז של ישראל פוטנציאל תרומה לפתרון משבר האנרגיה העולמי", אמר לפיד, "גם לבנון יכולה להנות מפיתוח המאגרים במים הכלכליים שלה, דרך משא ומתן, שיש לסיימו בהקדם".

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ בביקור בפיקוד צפון
ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ בביקור בפיקוד צפון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הבוקר, ראש הממשלה לפיד ושר הביטחון גנץ סיירו בפיקוד צפון ובקו הגבול עם לבנון. במהלך הסיור הם קיימו הערכת מצב ושוחחו עם המפקדים הבכירים בגזרה. כאמור ברקע, פעולות חיזבאללה לאחרונה, בהן שיגור המל"טים לעבר אסדת כריש והפלתם וגם הפלת הרחפן שחצה אתמול את הגבול לישראל, לפיד וגנץ העבירו מסר תקיף ללבנון.

"מדינת ישראל ערוכה ומוכנה לפעול נגד כל איום. פנינו אינן לעימות אבל מי שינסה לפגוע בריבונות שלנו או באזרחי ישראל - יגלה מהר מאוד שהוא עשה טעות חמורה", אמר לפיד. "ישראל מעוניינת בלבנון כשכנה יציבה ומשגשגת שאינה מהווה פלטפורמה לטרור של חיזבאללה ושאינה כלי שרת של איראן. הפעילות של חיזבאללה מסכנת את לבנון, את אזרחיה ואת רווחתם".

תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה לצד הקליע שנמצא בנתיב העשרה
תקיפת חיל האוויר ברצועת עזה לצד הקליע שנמצא בנתיב העשרה | צילום: דובר צה''ל

בגבול הדרום, דובר צה"ל מסר בשעות הצהריים כי קליע נמצא בנתיב העשרה, ולאחר בדיקה עלה כי מקורו מירי שבוצע מוקדם יותר היום מרצועת עזה ופגע במבנה תעשייתי בישוב. בתגובה צה"ל תקף ברצועת עזה, כאשר כלי טיס של חיל האוויר תקף עמדה צבאית של חמאס באזור בית חאנון שבצפון הרצועה.