נמשכים המטחים הכבדים לדרום; נתניהו: "נמשיך במבצע ככל שיידרש"

מצב מיוחד הוכרז ביישובים ביו"ש • רה"מ: "האויבים שלנו מסביב רואים איזה מחיר אנחנו גובים על התוקפנות נגדנו" • דו"צ: "המוקד ליממה הקרובה - שכונת רימאל וה'מטרו'"

זמן צפייה: 03:47

בעקבות המשך המטחי הכבדים לעבר ישראל ועל בסיס הערכת המצב בעורף, מפקד פיקוד המרכז, אלוף תמיר ידעי, חתם היום (שלישי) על צו שמכריז על מצב מיוחד בעורף ביישובים אזרחיים ברחבי יהודה ושומרון, בהם אורנית, אלפי מנשה, אלקנה, עץ אפרים, צופים, קרני שומרון ושערי תקווה.

בתום הערכת מצב שהתקיימה מוקדם יותר היום בפיקוד דרום, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "החמאס קיבלו מכות שהם לא ציפו להן. החזרנו את חמאס שנים רבות אחורה. נמשיך ככל שיידרש כדי להשיב את השקט לאזרחי ישראל". עוד הוסיף לומר ראש הממשלה: "האויבים שלנו מסביב רואים איזה מחיר אנחנו גובים על התוקפנות נגדנו, ואני בטוח שהם יפיקו את הלקח".

פגיעה באשכול, שני הרוגים באשכול
זירת פגיעת הרקטה במועצה האזורית אשכול | צילום: דובורת זק''א

בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, מסר הערב לעיתון "ניו יורק טיימס" כי חמאס היה מוכן להפסקת אש, אבל ממשלת ישראל דרשה שחמאס יפסיק באופן חד-צדדי את האש שעתיים או שלוש לפני שישראל תקבע האם גם היא תעשה זאת, והגדיר זאת כעקשנות מצידה של ישראל. עוד הבהיר אבו-מרזוק לעיתון האמריקאי כי חמאס מסכים לשים סוף ללחימה באופן סימולטני ובאופן הדדי. כמו כן, אבו-מרזוק הזהיר שאם ישראל תתקדם עם פינוי שיח' ג'ראח או תנהג באלימות כלפי המתפללים במסגד אל-אקצא - אז תהיה אפשרות להידרדרות להסלמה נוספת.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-1805211951' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='' poster='' kid='1_twjbywe8' duration='87']

מדובר צה"ל נמסר כי מאז 7:00 ונכון לשעה 19:00, זוהו כ-270 שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל. כ-45 שיגורים נפלו בשטח הרצועה. לוחמי ההגנה האווירית יירטו כ-90% מהשיגורים במהלך היום.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

שני הרוגים ופצוע אחד קשה מפגיעה ישירה באשכול

חימוש במגזר הערבי והקפאת החינוך לסובלנות: המחדלים טרם להסלמה

אחרי לילה שקט: חודש הירי לדרום; ביידן לנתניהו: בעד הפסקת אש

פגיעה ישירה בבנין באשדוד
פגיעה ישירה בבנין באשדוד | צילום: מצב בטחוני גלובלי

בהמשך לגל התקיפות של צה"ל ברחבי רצועת עזה, הותקפה דירותיהם המבצעיות של וג'די צ'לאח בעיר עזה, מפקד פלוגה מגדוד אלפרקעין בחמאס, מחמוד ג'מאל אלאעדא, מפקד פלוגה בגדוד צפון של החמאס, וכן את דירתו של מוחמד שואף, מפקד פלוגה בגדוד נוחבה של חמאס. כמו כן, הותקפו תשתיות טרור המשמשות את ארגון הטרור חמאס לפעילות צבאית. בחלק מהדירות נוהלה לחימה במבצעים קודמים. בנוסף, מטוסי קרב תקפו אתר אחסון ציוד ומכונות לפיתוח וייצור אמצעי לחימה של המודיעין הצבאי של חמאס.

זאת ועוד, צה"ל תקף חולייה של ארגון הטרור חמאס בסג'עייה מיד לאחר שביצעה ירי לשטח ישראל, במסגרתה עמדת שיגור הפצמ"רים הושמדה. עמדת השיגור הוקמה בתוך בית ספר, מה שהוכיח פעם נוספת כיצד חמאס ממקם במכוון את נכסיו הצבאיים בלב האוכלוסייה האזרחית. בשעות הערב, כלי טיס של צה"ל תקף וסיכל שני פעילי טרור של חמאס בעת ששיגרו רקטות לעבר ישראל בזיתון שבדרום העיר עזה. בנוסף, מטוסי קרב תקפו שש עמדות שיגור רקטות על-קרקעיות ותת קרקעיות של חמאס ברחבי הרצועה.

לצד זאת, משרד הבריאות בעזה מסר הערב כי עד כה בסבב לחימה זה ישנם 217 הרוגים, בינהם 63 ילדים ו-36 נשים ו-1,500 פצועים.

מבצע שומר החומות, עזה
תמונות ההרס מרצועות עזה

בתוך כך, דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, התייחס היום להמשך סבב הלחימה: "ב-24 השעות האחרונות תקפנו יותר מ-120 מטרות, כאשר 75 מהן מחצות. גם בשעות האחרונות מתמקדים ברימאל, זה המוקד ליממה הזו. מתכוננים ללילה עוצמתי שכולל תקיפות במטרו".

כמו כן, התייחס זילברמן להפלת המל"ט מוקדם יותר היום באזור עמק המעיינות: "זיהינו מל"ט שהגיע מהגבול המזרחי, ובמהלך של חיח האוויר הצלחנו להפיל אותו. אספנו את השברים שלו ואנו מנתחים אותם. אין התייחסות לשאלה מעין הוא הגיע, אם היינו במעקב אחריו חלק גדול מהטיסה שלו".

בהמשך לדבריו, בצה"ל גוברת ההערכה כי המל"ט שהופל לפנות בוקר בעמק המעיינות המריא מעומק סוריה, ומי שעומדת מאחורי שליחתו היא איראן. בצה"ל בוחנים האם המל"ט היה חמוש והאם ניסו להחדירו לישראל דרך ירדן כדי לטשטש עקבות.

מל''ט, בית שאן, עמק המעיינות, שומר החומות
חלקי המל''ט שהופל באזור עמק המעיינות | צילום: חדשות 13