מצעד הדגלים הסתיים - 17 נעצרו; חמאס: "המסלול שונה בזכותנו"

כ-5,000 חוגגים, בהם חברי הכנסת סמוטריץ' ובן גביר, הגיעו לבירה. אלפי שוטרים נפרסו בשער שכם, שם התקייים ריקוד הדגלים המסורתי • ברקע האיומים מעזה: 20 שריפות פרצו בעוטף מבלוני תבערה

זמן צפייה: 07:44

כ-5,000 בני אדם חגגו הערב (שלישי) במצעד הדגלים בירושלים, זאת ברקע החשש מהסלמה ואיומי חמאס - ולאחר שלפחות 20 שריפות פרצו במהלך היום בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה ששוגרו לשטח ישראל. אלפי שוטרים נפרסו בשער שכם, שם התקייים ריקוד הדגלים המסורתי. בין החוגגים, חברי הכנסת איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.

מלבד עימותים בודדים בין הכוחות לפלסטינים, לא נרשמו אירועים חריגים. תקרית ראשונה נרשמה כאשר חלק מהחוגגים קראו קריאות נגד צלמים ערבים שהגיעו לסקר את האירוע. במוקד אחד, צעירים פלסטינים הניפו דגל של אש"ף וניסו לתקוף יהודים - אולם המשטרה הצליחה לבלום אותם. בד בבד, אבנים הושלכו לעבר בניין משרד המשפטים. 2 שוטרים נפצעו קל. 17 בני אדם נעצרו בסך הכול בהפרות הסדר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בנט וארגמן נועדו לראשונה: כהונת ראש השב"כ תוארך עד אוקטובר

טרגדיה בסורוקה: בת 31 מתה במהלך הלידה; התינוקת במצב יציב

"מצרים ביקשה מחמאס שלא לגרום להסלמה בשל מצעד הדגלים"

בתום האירוע, בחמאס הוציאו הודעה שבה נטען כי "ההתנגדות שלנו היא שהכריחה את ישראל לשנות את המסלול ולהרחיק אותו ממסגד אל-אקצא". לדברי ארגון הטרור, בשינוי המסלול "משוואת ההרתעה הושגה".

יו"ר רע"ם מנסור עבאס מתח ביקורת על האירוע בבירה, ובהודעה שהוציא לתקשורת טען כי "מצעד הדגלים הינו התגרות משולחת רסן, עיקרו צעקות שנאה והסתה לאלימות, וניסיון להבעיר את האזור למטרות פוליטיות". בסוף דבריו, קרא לכל הצדדים לא להיגרר להסלמה, "ולשמור על איפוק מירבי".

מצעד, דגלים, ירושלים, דגל ישראל
מצעד הדגלים בירושלים | צילום: רויטרס

"זהו יום חג כאן בירושלים", אמר בן גביר בריאיון לחדשות 13. "זה ניצחון על חמאס ואמירה שלא ניכנע לתכתיבים שלהם. לפני שנים", סיפר חבר הכנסת, "בנט צעד איתי כאן. הייתי מצפה שהוא יצעד איתי גם היום". בדבריו, קרא להחלטה שלא לאפשר לצועדים לעבור דרך שער שכם "בושה ועלבון גדול", והוסיף: "אני מצפה מהממשלה הזאת קצת ליותר - למרות שעבאס איתם".

שר החוץ יאיר לפיד הגיב לשירי "מוות לערבים" שנשמעו במהלך המצעד מחוגגים יהודים, ואמר: "העובדה שיש גורמים קיצוניים שבשבילם דגל ישראל מייצג שנאה וגזענות היא מתועבת ובלתי נסלחת. בלתי נתפס איך אפשר להחזיק דגל ישראל ביד ולצעוק 'מוות לערבים' באותו הזמן. זו לא יהדות ולא ישראליות, וזה בטח לא מה שמסמל הדגל שלנו. האנשים האלה הם חרפה לעם ישראל".

מצעד, דגלים, ירושלים, דגל ישראל
מצעד הדגלים בירושלים | צילום: רויטרס

רוב הדליקות שפרצו היום בעוטף התלקחו בשדות קוצים במועצה האזורית אשכול, והשאר בשער הנגב. מרביתן היו קטנות ולא היוו סכנה. לא דווח על נפגעים. במקביל, גבר בן 43 נפצע בינוני מאבנים שהושלכו לעברו בעת שנסע עם רכבו בכביש בשומרון. צוות מד"א העניק לו טיפול רפואי ופינה אותו לבית החולים בלינסון כשהוא סובל מחבלה בפנים.

כזכור, בתום מבצע "שומר החומות", ישראל התחייבה להגיב על כל בלון או רקטה שישוגרו לעבר ישראל. הערב, תתקיים הערכת מצב אצל שר הביטחון בני גנץ בנוכחות הרמטכ"ל וגורמי ביטחון נוספים, אז יחליטו הצדדים אם ואיך להגיב על הפרחת הבלונים. ככל הנראה, ישראל לא תבליג על שאירע היום.

שריפה, עוטף עזה, שדה קוצים
שריפה בעוטף עזה | צילום: כיבוי דרום

כזכור, מוקדם יותר היום אחת היחידות שאחראית על הפרחת בלוני התבערה מעזה שלחה מסר מאיים, והודיעה "על כוננות בקרב שורותינו בכל רחבי הרצועה. מתנחלים - חכו ללהבות ולאש". מנגד, מקורות מסרו לרשת אל-ערביה כי "חמאס והגי'האד האסלאמי הודיעו למצרים שאינן מעוניינות בהסלמה עם ישראל".