"גילינו שאח שלנו מת מהאינטרנט"

במשרד הביטחון, החוץ ובמג"ב פעלו להוצאת ויזת עלייה חריגה לאחיו של סולומון גברייה ז"ל שנרצח בפיגוע בהר אדר, החיים באתיופיה וקיבלו את החדשות הרעות מהתקשורת

מיד לאחר הפיגוע בו נרצח לוחם מג"ב סמ"ר סולומון גברייה ז"ל בן ה-20, בפיגוע הקטלני בהר אדר מוקדם יותר שבוע, סיפר אביו, מהרט גברו למפקדים במג"ב שלגברייה עוד שני אחים שעדיין באתיופיה. המפקדים במשמר הגבול החלו לפעול באופן מידי וערבו את משרד החוץ ומשרד הביטחון, שהצליחו להנפיק ויזה מיוחדת לאחים שגילו על מותו של אחיהם באמצעות האינטרנט. השניים צפויים לנחות בשעות הקרובות בישראל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

משרד החוץ יצר קשר באופן מידי עם שגרירות ישראל באתיופיה שהצליחה, בעזרת ידידה של האחים, לאתר אותם - יונאס בן 22 - סטודנט למנהל עסקים, ודסלין בן-27, בעל מוסך במחוז גונדר, כ-10 שעות נסיעה מאדיס אבבה.

בשיחה עם חדשות 2 Online, דקות לפני שעלה על הטיסה שתוביל אותו לישראל, סיפר יונאס מהרט גברו על הרגע שגילה על מותו של אחיו. "היינו באמצע חגיגה בשל החג פה באתיופיה כשראיתי תמונות שלו באינסטגרם ובפייסבוק ונר זיכרון ליד", שיחזר. "לא הבנתי בדיוק, אבל הרגשתי שמשהו נורא קרה. חשבתי שאם היה קורה לו משהו אז בטח היו מספרים לי, ואז הגיעו הדודים שלי וסיפרו לי את הבשורה הקשה. החג הפך ברגע אחד לאבל כבד".

יונאס סיפר על המפגש האחרון שלו עם אחיו, לפני 10 שנים. "זה היה הדבר הכי יפה ומרגש בחיים שלי", שיחזר. "למרות שהוא היה האח הקטן, הוא זה שתמיד עודד אותנו. הוא זה שרצה שאלך ללמוד ואסיים את התואר. הוא הבטיח שאחר כך יעזור לי להגיע לישראל".

גם האח הגדול, דסלין מהרט גברו, סיפר לחדשות 2 Online על הרגע בו הבין שאחיו נהרג. "קיבלתי טלפון מקרובי משפחה באדיס אבבה שאמרו לי שאני חייב להגיע דחוף לשגרירות ישראל", סיפר. "הנסיעה בת 10 השעות לאדיס עברה כמו סיוט, עלו לי כל מיני מחשבות, אבל בחיים לא האמנתי שזה סולומון. ברגע שסיפרו לי אמרתי שזה חלום, שזה לא אמיתי".

גברייה (משמאל) ואחיו
גברייה (משמאל) ואחיו | צילום: (באדיבות המשפחה)

דסלין סיפר על הדאגה לאחיו ששירת ביחידה הקרבית. "תמיד חששתי, ידעתי שהוא במקום מסוכן, אבל הוא תמיד שידר ביטחון", סיפר דסלין עם דמעות בעיניו. "הוא סיפר שהכל בסדר, ושבקרוב הוא מסיים את השירות הצבאי שלו ויבוא לקחת אותנו לארץ. הוא כל הזמן סיפר כמה הוא אוהב את משמר הגבול - שהם כמו משפחה. אני עצוב, אני כואב, אבל מצד שני אני מתנחם בזה שאח שלי מת כגיבור שהגן על המדינה שלו".

האחים צפויים לנחות בנמל התעופה בן גוריון בשעות הבוקר, משם מפקדיו של גברייה יסיעו אותם להיפגש עם בני המשפחה. במג"ב סיפרו הערב ששמחו על ההיענות של משרד החוץ ומשרד הביטחון ועל כך שהצליחו להשיג את הויזה המיוחדת, שתאפשר לאחים לשהות בארץ במשך חודש.

גברייה ז''ל
גברייה ז''ל | צילום: (דוברות מג״ב)

גברייה ז"ל התגייס לפני כשנה וחצי לשירות חובה במשמר הגבול. בתפקידו האחרון שימש כלוחם במרחב עוטף ירושלים של משמר הגבול. הוא הותיר אחריו הורים, שתי אחיות ואח. גברייה ז"ל היה מעורב כבר בעבר בפיגוע: לפני שנה בדיוק הוא נפצע בידו לאחר שמחבל חמוש בסכין התנפל עליו ודקר אותו. גברייה עבר הליך שיקום אך החלים לגמרי וחזר לשירות.

ביום שלישי בבוקר הגיע המחבל נמר מחמוד אחמד גמל, בעל היתר עבודה באיו"ש לעמדת בידוק הסמוכה לשער האחורי של היישוב בהרי ירושלים וירה מטווח קצר בארבעה אנשי ביטחון שהיו במקום.  שוטר מג"ב סולומון גברייה ושני מאבטחים - אור אריש ויוסף עותמאן זכרם לברכה, נהרגו מהירי ורכז הביטחון של היישוב נפצע קשה. לוחמי מג"ב שהיו במקום ירו במחבל וחיסלו אותו.