שעות קריטיות בדרום: צה"ל נערך להסלמה - העוצר בעוטף נמשך

כוחות צה"ל תוגברו והוכרז על עוצר יציאות חלקי, כאשר הצירים הסמוכים לגדר המערכת יישארו סגורים גם היום. תנועת הרכבות באזור לא תחודש - והתושבים התבקשו להישאר באזור מרחבים מוגנים. בהמשך הבוקר צפוי ראש הממשלה יאיר לפיד לכנס הערכת מצב בנושא

זמן צפייה: 01:31

גם הבוקר (שישי) הכוננות בדרום נמשכת, בעוד צה"ל נערך להסלמה באזור. לפי ההערכות במערכת הביטחון, השעות הקרובות יהיו קריטיות להבנת המצב - האם אנחנו בדרך להסלמה או לרגיעה באזור. בשעה 10:30 צפוי ראש הממשלה יאיר לפיד לכנס הערכת מצב בנושא.

לאור המצב והכוננות הגבוהה כוחות צה"ל תוגברו והוכרז על עוצר יציאות חלקי. בנוסף, הצירים שהיו סגורים בימים האחרונים יישארו כך גם היום, תנועת הרכבות באזור לא תחודש והתושבים התבקשו להמשיך ולהיאשר באזור מרחבים מוגנים.

ראש הממשלה יאיר לפיד בהערכת המצב הביטחונית בהשתתפות גורמי הביטחון
ראש הממשלה יאיר לפיד בהערכת המצב הביטחונית בהשתתפות גורמי הביטחון | צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ

אמש קיים הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי עם ראשי הרשויות בדרום, במהלכה העביר אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, ביקורת חריפה על ההתנהלות של הדרג הצבאי והמדיני. דוידי יצא בכעס באמצע הפגישה ואמר: ״אם אתם יודעים מה האיום, תנטרלו אותו ואם לא, אז תפתחו את הצירים״ דוידי הוסיף ואמר כי הוא נותן לצה"ל ומערכת הביטחון גיבוי מלא ודורש מהם לפגוע בארגוני הטרור. עוד דרש דוידי "שיפוי לתושבים ובעלי העסקים על הימים הללו".

גם ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן, דרש מהדרג המדיני "לתת לכוחות הביטחון את המנדט לפעול ולפגוע פגיעה אנושה בארגוני הטרור עד לשינוי המשוואה ההזויה לפיה הם קובעים את סדר היום שלנו".

חסימות בדרום
חסימות בדרום | צילום: פלאש 90

בשיחות בין ראש הממשלה יאיר לפיד לראשי הרשויות, הבטיח להם ראש הממשלה שהמצב לא יישאר כך לעוד הרבה זמן. "אנו מבינים ושותפים לקושי של תושבי הדרום. מה שעומד מול עינינו - שמירה על חייהם והגנה על ביטחון ישראל", כך אמר לפיד והוסיף, "לא נירתע מהפעלת כוח כדי להחזיר את שגרת החיים בדרום המדינה, ולא נפסיק את מדיניות המעצרים של פעילי טרור ביו"ש".

זה היום הרביעי למתיחות הביטחונית בדרום, לאחר מעצרו של בכיר הג'יהאד האסלאמי באסם א-סעדי בג'נין מוקדם יותר השבוע. הכוננות הוכרזה לאחר שבצה"ל זיהו איום ממשי לירי נ"ט לעבר שטח ישראל. לפי מקורות פלסטינים, חמאס העביר מסרים למתווך המצרי לפיהם הוא לא יכול להבטיח מאה אחוזים של ריסון של הג'יהאד האסלאמי. בדומה לגורמים ישראליים, גם המתווכים המצרים אומרים כי השעות הקרובות הן קריטיות.