ראש אגף המבצעים במשטרה: מעלים כוננות ביטחונית ברחבי הארץ

לאחר הבריחה של ששת המחבלים ממתקן הכליאה בצפון, הבכיר המשטרתי התריע מפני ניסיונות פיגוע, והדגיש: "הם עלולים להיות בכל נקודה בארץ" . הערכות: שני אסירים כבר חצו לירדן, ארבעה בג'נין

זמן צפייה: 10:24

המחדל בכלא גלבוע: ראש אגף המבצעים של המשטרה, אבי ביטון, הודיע כי בעקבות בריחת ששת המחבלים ממתקן הכליאה בצפון הכוננות הביטחונית עולה כל הארץ. לדבריו, "לא נשללת אפשרות שינסו לבצע פיגוע. במרווח הזמן משעת הבריחה ועד לנקודה זאת, המחבלים עלולים להיות בכל נקודה בארץ. לוקחים בחשבון גם את האופציה שהמחבלים עדיין כאן וינסו לבצע פיגוע". בנוסף, על פי הערכות, שני אסירים כבר חצו לשטח ירדן, והארבעה האחרים נמצאים בג'נין.

במצלמות האבטחה של עיריית בית שאן תועדו שניים מהאסירים שנמלטו כשהם חולפים על פניה. צוות שב"כ הגיע למקום וקיבל את הצילומים. מוקדם יותר התייחסה נציבת שב"ס קטי פרי לבריחת האסירים ואמרה כי "ניכר שהם לא עשו זאת באמצעות חפירה אלא הרימו מכסה וניצלו את החלל בתא". עוד הוסיפה כי "מוקדם להגיד שהנמלטים קיבלו סיוע מבחוץ".

פיר המנהרה ממנו יצאו האסירים מכלא גלבוע
פיר המנהרה ממנו יצאו האסירים מכלא גלבוע

שר ביטחון הפנים, עמר בר לב, הגיע לכותלי הכלא שם אמר כי "ייתכן וזה יקח יום, יומיים, שבועים או שלושה, אבל אנחנו נתפוס את האסירים". עוד מסר בר-לב כי "ההתרשמות שלנו הייתה שהתכנון מאוד מדויק ופרטני, לכן סביר להניח שהיה להם סיוע מבחוץ אך הסוגייה נבדקת". לדברי השר, "כרגע אנחנו לוקחים את כל האפשרויות בחשבון כולל ניסיון הוצאת פיגוע של האסירים".

כאמור, שישה אסירים מסוכנים מאגף 2 בכלא גלבוע, שבצפון, ששייכים לארגון פת"ח ולג'יהאד האיסלאמי, ברחו הלילה ממתקן הכליאה בעזרת מנהרה שחפרו מתחת לכיור התא. נסיבות האירוע נבדקות, וכוחות הביטחון פתחו בחיפושים אחר הנמלטים, שככל הנראה ברחו לג'נין וירדן. בין היתר, נבדקת האפשרות אם בשבועות האחרונים היה בזבוז חריג של מים בכלא, כאשר אחת הערכות היא שאת החול של המנהרה שטפו עם המים.

פיר המנהרה אותה חפרו האסירים
פיר המנהרה אותה חפרו האסירים

בין האסירים נמצא המחבל זכריא זביידי, שהיה מפקד גדודי חללי אל-אקצא של הפת"ח בג'נין. יש לציין כי המודיעין בכלא ידע כי לאסירים יש כוונות לברוח. על פי חקירה ראשונית, על חפירת המנהרה עמלו האסירים במשך שנים, כאשר חמישה מתוך השישה שנמלטו, שהו באותו התא בכלא. במקביל, בהערכת מצב שנערכה הבוקר בשב"ס הוחלט להיערך לפיזור יתר האסירים הבטחוניים שנמצאים באגף.