"שילמנו מחיר גבוה": בחזרה למבצע שבו נהרג מפקד יח' המסתערבים

בשנת 1992 היחידה שהקים אלי אברם הגיעה בפיקודו לפעולה בפאתי ג'נין. אלא שטעות קטנה, חריקת בלמים, גרמה למחבלים לגלות את הכוחות - ולפתוח לכיוונם באש

זמן צפייה: 11:21

האירוע בחאן יונס שבו נהרג סא"ל מ' מזכיר את הפעולה בשנת 1992 בפאתי ג'נין – יחידת המסתערבים של מג"ב בפיקודו של אלי אברם, שהקים את היחידה, הגיעה מחופשת כדי ללכוד מבוקשים, פעילי טרור מסוכנים, פעולה שבסופה אברם נהרג.

"זו הייתה חוליה מאוד קשה שרדפנו אחרי כשמונה חודשים", סיפר נצ"מ ניסים אלמליח, מפקד מג"ב חוף, שהיה סגנו של אברם. "התחלנו איזשהי פעילות סמויה על בית שארכה כשלושה שבועות. ידענו מי נכנס ויוצא מהבית, והם לא ידעו שאנחנו נוכחים שם ברחוב". "התעקשתי מתוך תחושה פנימית שהם שם, צדקתי ואני מצטער שצדקתי. כי המחיר ששילמנו הוא גבוה לאין ערוך מהתועלת", הוסיף.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

תחקיר הפעולה בחאן יונס: סא"ל מ' נורה למוות מאש חברו לכוח

דיווח: ארגנטינה תכריז על חזבאללה ארגון טרור - בשל בקשת ארה"ב

5 שנים ל"צוק איתן": הלוחמים במפגש ראשון לאחר הקרבות בשג'אעיה

Fcjbuz
אלי אברם, מפקד יחידת מסתערבים שנהרג בפעולה בג'נין ב-1992 | צילום: חדשות 13

היחידה נכנסה בשעות הלילה אל מחנה הפליטים הצפוף, כאשר היד הוא הבית בשכונה המזרחית של ג'נין. אבל אז, רגע קטן של טעות, ניפץ את המבצע – חריקת בלמים שהעירה את השכונה. במקום החלו עימותים ואש נפתחה לכיוון הלוחמים. אברם, אז בן 29, נהרג מהירי.

אלי אברם ז''ל
אלי אברם ז''ל, מפקד יחידת המסערבים של מג''ב שנפל בפעולה ללכידת מחבלים בג'נין | צילום: צילום מסך מ''שישי'' עם אילה חסון

המחבלים ירו עליהם שש שעות ממרחק אפס, כאשר על גרם המדרגות מונחת גופתו של אברם ולא ניתן לחלץ אותו. תנ"צ עוזי לוי, מפקד משמר הגבול, סיפר: "נכנסו לבית, סרקנו את קומה הראשונה ואז ניגשנו לגרם המדרגות שהובילה לקומה של המחבלים. כשסיימנו את הגרם, ראיתי את אלי שוכב שם". לבסוף, הלוחמים הצליחו להרוג את המחבלים ולחלץ את גופתו של אברם.

Yhnljc
נצ''מ ניסים אלמליח, מפקד מג''ב חוף, שהיה סגנו של אלי אברם | צילום: חדשות 13

עיטור האומץ הוענק לאברם אחרי שנפל, גם צל"ש אלוף הפיקד. מאז היו ליחידה הישגים עצומים בפעולות יוצאות דופן, אך עדיין ניכר שהמבצע ההוא, עם התוצאות הטרגיות שלו, צרוך עמוק בזיכרונם של הלוחמים.