קטנים, זולים - וקשים לאיתור: האתגר של צה"ל עם איום הרחפנים

מערכת הביטחון צריכה להתמודד עם האיום החדש שמורכב מרחפן אזרחי שניתן להשיג באינטרנט ואמל"ח קטלני שעלול לזרוע הרס. בין הפתרונות: קרן לייזר שתיירט אותם וטכנולוגיה שתאפשר להשתלט עליהם

זמן צפייה: 02:30

סיכול פיגוע הרחפנים: לצה"ל ולתעשיות הביטחוניות כבר ברור, אחרי הרקטות, הטילים והמנהרות האיום הבא הוא הרחפנים, בהתמודדות עם ארגוני הטרור והכוחות האיראניים. הם קטנים, זולים וקשים לאיתור, אפילו תחת מערך ההגנה הרב שכבתי של ההגנה האווירית בחיל האוויר.

ארגוני הטרור יכולים כיום לחבר בין רחפן אזרחי זול שניתן לרכוש באינטרנט, לבין אמצעי לחימה קטלניים, בהם רובי צלפים, מטענים ורימוני יד. "זה איום שאפשר לקנות באינטרנט", הסביר יואב תורג'מן, מנכ"ל אלתא, "בגלל שהוא כזה אז היכולת להשתמש בכמות בגלל שהוא זול וזמין, יש אפשרות לכל אדם לבצע איתו דברים רעים".

עוד בחדשות 13:

צה"ל תקף בסוריה: "סיכלנו תקיפת רחפני נפץ איראניים בישראל"

נתניהו בגולן: "מדינה שתאפשר התקפות נגדנו משטחה תישא בתוצאות"

4 איראנים תכננו תקיפה מווילה סורית: פרטי הפיגוע שסוכל נחשפים

רחפנים
רחפנים | צילום: חדשות 13

כעת בצה"ל מתכוננים לאיום לפיו חזבאללה וחמאס יפעילו נחילים של רחפני נפץ. אחד הפתרונות הוא קרן לייזר ניסיונית שתיירט את הרחפן בעודו באוויר ותשרוף אותו. עם זאת, המילה האחרונה בתחום היא טכנולוגיית ה"סופט קיל" שתאפשר לצה"ל להשתלט על הרחפן ולהנחית אותו מבלי להשמידו. מאבטחיו של ראש הממשלה החלו לאחרונה לשאת נשקים נגד רחפנים – בעקבות תקרית בה התקרב רחפן באופן מסוכן אל קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל.

מוקדם יותר היום, התייחס צביקה ירום, מנהל תפעול יבשה באלתא, חברת בת של התעשייה האווירית, לניסיון הפיגוע בסוריה באמצעות רחפני נפץ איראניים: "להבנתי, רחפני התקיפה של איראן הם משהו מאולתר. הם עושים שימוש ברחפנים אזרחיים, עושים עליהם מניפולציות פשוטות והופכים אותם לנשק תקיפה מן המניין. זה זול ופשוט מאוד להפעלה. זה יכול להיות מסוכן, אבל אני לא חושב שזה איום קיומי על מדינת ישראל". ירום אמר את הדברים בריאיון לתוכנית "החדשות עם יעקב אילון".

צביקה ירום, מנהל תפעול יבשה, אלתא, התעשייה האווירית
צביקה ירום, מנהל תפעול יבשה, אלתא, התעשייה האווירית | צילום: חדשות 13

לדבריו, החברה שבה הוא עובד מתעסקת כבר שלוש שנים עם איומים מהסוג הזה: "היום יש לנו מערכת שמטפלת ברחפנים כאלה. האתגר הכי גדול הוא לגלות איום כזה - הוא קטן, הוא טס נמוך והוא איטי. לכן, צריך שילוב של חיישנים על מנת לטפל בו". ירום הוסיף כי "יש לנו בחברה מכ"ם בתדר המתאים שמגלה מטרות איטיות - ויש לנו יכולות של גילוי התשדורת של רחפנים מהסוג הזה".

בהמשך הסביר ירום כיצד ניתן לאכן ולטפל באיום הרחפנים: "בדרך כלל הרחפנים האלה משלבים קבלת אינפורמציה מהמפעיל שלהם ושידור אינפורמציה, דבר המאפשר לאכן אותם". לדבריו, "לאחר שמגלים את האיום, הטיפול בו הוא לדעתי הבעיה הנוספת. יש לנו כמה דרכים לטפל באיום הזה, בהן: שיבוש, גניבה ולבסוף גם יירוט".

סיכול פיגוע הרחפנים: התקיפה בסוריה והמעורבות של קאסם סולימאני

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) לתקיפה בסוריה, ואמר כי "אני רוצה להדגיש שאנחנו לא נסבול התקפות נגד ישראל ממדינה כלשהי במרחב. כל מדינה שתאפשר את השימוש בשטחה להתקפות נגד ישראל - תישא בתוצאות. אני מדגיש - המדינה תישא בתוצאות". הדברים נאמרו במהלך סיור ברמת הגולן.

"במאמץ מורכב של מערכת הביטחון חשפנו שכוח קודס של איראן שלח יחידה מיוחדת של פעילים שיעים לסוריה כדי להרוג ישראלים בגולן באמצעות רחפני נפץ", הוסיף ראש הממשלה. "הבא להורגך השכם להורגו. אני מבקש להדגיש: זו יוזמה של איראן, זה פיקוד של איראן, וזה בשליחות של איראן".

חברי החוליה האיראנית אוחזים ברחפן
חברי החוליה האיראנית אוחזים ברחפן | צילום: דובר צה''ל

אמש תקף חיל האוויר כמה יעדי טרור בכפר עקרבה, שבדרום מזרח דמשק. התקיפה בוצעה נגד פעילי כוח קודס האיראני ומיליציות שיעיות שעסקו בימים האחרונים בקידום פיגוע נגד מטרות ישראליות משטח סוריה. מדובר צה"ל נמסר כי מתווה הפיגוע שסוכל כלל תכנון לשגר כמה רחפנים חמושים נגד מטרות ישראליות.

דובר צה"ל מסר כי קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, תכנן את הפיגוע. לדבריו, את המתקפה נגד ישראל הייתה אמורה לבצע חוליה הכוללת פעילים איראניים ושיעים. החוליה ניסתה להוציא לפועל את הפיגוע כבר ביום חמישי, אך הוא סוכל. "סולימאני פועל בעצמו ומפעיל גם שליחים", אמר דו"צ. "נוצר מצב אבסורדי: כוח קודס עושה ככל העולה על רוחו, הוא תכנן את הפיגוע לשעות הקרובות". לדברי מנליס, כוח קודס שהיה במבנים שהופצצו נפגע בתקיפה. "אנחנו ערוכים למגוון תרחישים, גם בהגנה", הוסיף דובר צה"ל.