מכה ראשונה תוך 170 שניות: "פועלים נגד הג'יהאד האיסלאמי"

ראש הממשלה ושר הביטחון הבהירו כי הפעולה ברצועת עזה תימשך עד אשר יוסר האיום. גורם מדיני: "נערכים לכמה ימי לחימה". דובר צה"ל עדכן כי בכיר הג'יהאד שחוסל היה מחליפו של בהאא' אבו אל-עטא שחוסל לפני 3 שנים וכי הוא תכנן פיגוע נ"ט: "ההערכה שחמאס לא יצטרף להסלמה"

זמן צפייה: 00:19

מבצע "עלות השחר": ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ פרסמו הערב (שישי) הודעה משותפת בעקבות היציאה למבצע ברצועת עזה נגד ארגון הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה לפני קיום הערכת מצב הערב בקריה בתל אביב.

לפי ההודעה, מדובר בפעולה שמטרתה הסרת איום קונקרטי על אזרחי מדינת ישראל ועל עוטף עזה ופגיעה במחבלים ובמשלחיהם. שיתוף פעולה מבצעי של צה"ל, גורמי המודיעין והשב"כ. גורם מדיני אמר: "נערכים לאירוע שיכול להתדרדר לכמה ימי לחימה".

"ממשלת ישראל לא תאפשר לארגוני הטרור לקבוע את סדר היום בעוטף עזה ולאיים על אזרחי מדינת ישראל. יידע כל מי שקם לפגוע בישראל כי אנחנו נגיע אליו. כוחות הביטחון יפעלו כנגד מחבלי הג׳יהאד האיסלאמי להסיר את האיום מעל אזרחי ישראל", אמר לפיד.

שר הביטחון בני גנץ הוסיף: "המשימה היא להגן על יישובי ישראל ואזרחי ישראל – לא נאפשר לאף גורם לאיים או לפגוע באזרחי ישראל. מי שינסה – יפגע".

דובר צה"ל, תא"ל רן כוכב, קיים תדרוך וסיפר כי מטרת המבצע הייתה לתת מכה ראשונה תוך 170 שניות. "ראש הזרוע הצבאית של הארגון - תייסיר אלג'עברי חוסל יחד עם 15 פעילים של הארגון", מסר דובר צה"ל. "כמו כן, מטוסי קרב וכלי טייס חמושים סיכלו 2 חוליות נ"ט, וגם ראש מערך הנ"ט של הארגון סוכל. בסך הכל - 15 הרוגים לארגון".

תמונות ארכיון פלסטיניות של תייסיר אל-ג'עברי, מפקד פיקוד צפון בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, שחוסל.
תייסיר אל-ג'עברי, מפקד פיקוד צפון בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, שחוסל

לדבריו, "הייתה הזדמנות מבצעית ונטילת יוזמה. אנחנו מניחים שהג'יהאד יגיב ברקטות". אל-ג'עברי, בן 50 תושב העיר סג'עייה, אחד מחמשת חברי המועצה העליונה של הארגון. היה גם סייען וסגן של בהאא' אבו אלעטא' - קודמו בתפקיד שחוסל בחודש נובמבר 2019".

כוכב הוסיף: "תייסיר היה הדמות האחראית על התיאום מטעם הארגון עם חמאס. שבוע לפני המעצר בג'נין תכנן תייסיר אל-ג'עברי פיגוע נ"ט בצפון הרצועה וגם הירי הנ"ט על גבעת האהבה מיוחס לו וההתרעה על פיגוע של הארגון החלה עוד לפני המעצר בג'נין. אנחנו רוצים שהחמאס יהיה בחוץ. תכננו להכניס משאיות דלק כדי שיהיה חשמל ברצועה הלילה. אנחנו מקווים שחמאס לא יצטרף אבל ערוכים לזה".

מערכת כיפת ברזל בדרום
מערכת כיפת ברזל בדרום | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לדבריו, "היה כאן מודיעין מדויק ושיתוף פעולה עם השב"כ. חמאס מורתע ולא רוצה לחזור לשומר חומות. יש לנו ההערכה שהחמאס לא יצטרף. אנחנו מגייסים מילואים לכוחות ההגנה האווירית ופיקוד העורף, מפעילים עשרות מלטים חמושים, פרסנו סוללות בירושלים, באר שבע ומקומות נוספים. מטרת המבצע: מערכה נגד הג'יהאד. היינו חייבים לגדוע את העץ שעליו טיפס הארגון".

מחסומים בעוטף עזה
מחסומים בעוטף עזה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הנחיות מיוחדות בעורף בטווח של 80 ק״מ מרצועת עזה
הנחיות מיוחדות בעורף בטווח של 80 ק״מ מרצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

בג'יהאד האיסלאמי אישרו כי אל-ג'עברי חוסל. מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, זיאד א-נח'אלה, התראיין לערוץ אל-מיאדין הלבנוני ואמר: "ישראל החלה בתוקפנות זו ועליה לצפות ללחימה ללא הפסקה מצידנו עד לניצחון. אין הפסקת אש לאחר תקיפה זו ועל כל לוחמי העם הפלסטיני לעמוד ביחד. אנחנו הולכים ללחימה ותוצאות מלחמה זו יהיו לטובת העם הפלסטיני. לג'יהאד האיסלאמי אין קווים אדומים לגבי תגובתו. אין תיווך עכשיו".