בעקבות המתיחות בצפון: צה"ל דחה תרגיל גדול ואת חילופי דו"צ

מחשש לפעולת נקם של חזבאללה, הוחלט על דחיית תרגיל שתוכנן השבוע. בנוסף, כוכבי החליט כי תא"ל רונן מנליס יישאר בשלב זה בתפקידו. "הכוחות שיפרו את מוכנותם למגוון תרחישים"

זמן צפייה: 03:02

המתיחות בצפון: צה"ל הודיע הערב (שבת) על דחיית תרגיל שתוכנן השבוע. זאת, מחשש לפעולת נקם של חזבאללה. עוד הודיע הרמטכ"ל אביב כוכבי כי דובר צה"ל רונן מנליס יישאר בתפקידו, ומועד החלפתו עם תא"ל הדי זילברמן ייקבע בהמשך.

התרגיל, שתוכנן למחצית השנייה של השבוע, אוחד עם תרגיל מטכ"לי שיתקיים בין ה-8 ל-12 בספטמבר. אנשי המילואים שזומנו לתרגיל קיבלו הודעה על מועדי ההתייצבות המעודכנים.

צה"ל המשיך גם היום לשמור על דריכות, והעלה בין היתר תותחים מתנייעים צפונה, כחלק מתגבור הכוחות הלוחמים בצפון. בצבא מתדרכים את החיילים מחשש לפיגוע נקם של חזבאללה נגד לוחמים בגבול לבנון או בבסיסים בצפון. בנוסף הוחלט על סגירת המרחב האווירי מעל לקריית שמונה ואצבע הגליל, לפחות עד ל-8.9.

כוחות צה"ל בצפון (ארכיון)
כוחות צה"ל בצפון (ארכיון) | צילום: כוחות צה"ל בצפון

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ברקע המתיחות בצפון: מועצת הביטחון האריכה מנדט יוניפי"ל בשנה

תגבור כוחות בצפון, הכנות לפתיחת הלימודים מחר | חדשות השבת

הכוננות נמשכת: צה"ל מתגבר כוחות בצפון, המרחב האווירי נסגר

בישראל מעריכים כי אנשי חזבאללה כבר החלו להוציא לפועל את פיגוע הנקמה, בעקבות התקיפה בביירות בתחילת השבוע המיוחסת לישראל. עוד מסתמן כי חזבאללה מתכוון לצלם את פיגוע הנקמה, ולשדרו במועד שיבחר בערוץ אל-מנאר.

בתוך כך, סוכנות הידיעות הלבנונית דיווחה כי הלילה נשמעו מספר פיצוצים לאורך קו הגבול בין ישראל ללבנון. מהדיווח עלה כי מקור הפיצוצים הוא בפצצות תאורה שנורו על ידי כוח צה"ל. בשעה האחרונה דווח כי אחת הפצצות שנורו נחתה בבסיס "בסטרה" השייך לכוח יוניפי"ל, וכי לא היו נפגעים.

על מנת להימנע מהידרדרות למלחמה כוללת, ההערכה היא כי חזבאללה יפגע במטרות צבאיות ולא אזרחיות, ועל כן צה"ל צמצם את הפעילות במרחב הגדר. בינתיים, משני צדדי הגדר - כוחות יוניפי"ל, צבא לבנון וצה"ל במתיחות וכוננות שיא.

תותחנים מתנייעים עושים את דרכם צפונה | צילום: חדשות 13

אחת ההערכות בלבנון היא כי ייתכן שבארגון מתכננים תקיפה בשלוש חזיתות: ירי נ"ט על סיור, ירי קטיושות לעבר מוצבים וירי לעבר כוח נוסף, כדי להציג מפגן כוח של פעולה משולבת. כמיטב המסורת של חזבאללה האירוע כנראה יצולם וישודר בערוץ אל-מנאר.

בתוך כך, ערוץ אל-מנאר, המקורב לחזבאללה, דיווח מפי מקורות כי אירגון חזבאללה העביר לידי המודיעין של צבא לבנון את שני המזל"טים שנפלו בדאחייה בביירות - במטרה להראות כי הוא משתף פעולה עם השלטונות. כמו כן, טענו המקורות כי המזל"טים לא שוגרו משטח לבנון, אלא מהים והסבירות היא שהם שוגרו מסירות קרב ישראליות.

ביום חמישי הוארך במועצת הביטחון של האו"ם מנדט כוח יוניפי"ל לשמירת השלום באזור, עד אוגוסט 2020. בין החידושים בכתב המנדט ניתן למצוא קריאה לממשלת לבנון לאפשר גישה לכוח יוניפי"ל להגביר את הדיווח על העברת נשק לגורמי טרור בלבנון.