בתום הערכת מצב הוחלט: הגבלות התנועה בעוטף עזה יימשכו גם מחר

תא"ל נמרוד אלוני אמר: "ביטחון התושבים קודם לכל". לפיד קיים הערכת מצב בקריה והבטיח שידאג לפיצויים לתושבי העוטף: "לא נאפשר למצב הקיים להימשך עוד זמן רב". גנץ הורה להיערך ל"שימוש במגוון אמצעים אזרחיים וצבאיים". בצה"ל הוחלט על תגבור כוחות באוגדת עזה

זמן צפייה: 02:45

ראש הממשלה יאיר לפיד קיים בצהריים (חמישי) דיון הערכת מצב מורחב בקריה, ולאחר מכן קיים שיחה עם ראשי רשויות בדרום - על רקע המתיחות בעוטף עזה בשל החשש מירי נ"ט. במהלך הערכת המצב בה לקחו חלק שר הביטחון גנץ, היועץ לביטחון לאומי איל חולתא, הרמטכ"ל כוכבי וראש השב"כ רונן בר, הם דנו במצב הביטחוני בדרום ובהתפתחויות האפשריות בתוך כך. בתום הערכת מצב הוחלט: הגבלות התנועה בעוטף עזה יימשכו גם מחר.

רה"מ לפיד אמר: "מה שעומד מול עינינו - שמירה על חייהם והגנה על ביטחון ישראל. אנו מבינים ושותפים לקושי של תושבי הדרום. מה שעומד מול עינינו - שמירה על חייהם והגנה על ביטחון ישראל. סידורי הביטחון שהוחלט עליהם הם היערכות נדרשת וזמנית בלבד. לא נקבל מצב לאורך זמן שבו ארגוני הטרור ישבשו את חיי התושבים. לא נירתע מהפעלת כוח כדי להחזיר את שגרת החיים בדרום המדינה, ולא נפסיק את מדיניות המעצרים של פעילי טרור ביו"ש".

הערכת מצב ביטחונית היום בקריה
הערכת מצב ביטחונית היום בקריה | צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ

לאחר מכן, לפיד עדכן את ראשי הרשויות בדרום בהתפתחויות הביטחוניות האחרונות, ואמר כי הוא מבין היטב את הפגיעה בשגרת החיים, אך הדגיש כי "לא יאפשר למצב הנוכחי להימשך עוד זמן רב". רה"מ לפיד הבהיר כי "ישראל נערכת לכל תרחיש, ותפעל בהתקפיות נגד כל ארגון שיאיים על ביטחון אזרחי ישראל אם תידרש לכך". באותה שיחה הבטיח ראש הממשלה שידאגו לפיצויים לעוטף, מנכ"לית משרד רה"מ, נעמה שולץ, בוחנת את הסוגיה. בהמשך היום יקיים לפיד הערכת מצב נוספת.

במהלך הערכה המצב המורחבת שהתקיימה היום בקריה, בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מנכ"ל משרד הביטחון ובכירים נוספים, הנחה שר הביטחון בני גנץ להיערך לשימוש "במגוון אמצעים אזרחיים וצבאיים על מנת להסיר את האיום על הדרום" ולבצע היערכות מבצעית רחבה, במטרה להשיב את שגרת החיים המלאה. כמו כן, הדגיש שר הביטחון כי להמשיך בפעילות המבצעית בכלל הגזרות. כחלק מהיערכות צה"ל ובהתאם להערכת המצב, הוחלט על תגבור אוגדת עזה בכוחות נוספים של ארטילריה, חי"ר ושיריון לטובת הגברת המוכנות.

גנץ בדיון הערכת מצב
גנץ בדיון הערכת מצב | צילום: ניקול לסקבי, משרד הביטחון

מוקדם יותר היום הגיע הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי לאוגדת עזה וביצע הערכת מצב עם מפקד האוגדה, תת-אלוף נמרוד אלוני. אלוני הציג את תמונת המצב המודיעינית-מבצעית לרמטכ"ל, וכן ערך סקירה לגבי פעילות הכוחות הלוחמים באוגדה. רא"ל כוכבי הנחה על הגברת מוכנות צה"ל לתרחישי הסלמה, תגבור מאמצי הגנה, איסוף ומודיעין, וכן אישר תוכניות למאמצים ההתקפיים. תא"ל אלוני: "אנחנו מזהים כוונות של הג'יהאד האסלאמי לממש פיגועים כנגד תושבי העוטף וחיילי צה"ל ולכן פרסנו חסימות לכל אורך הגזרה. החסימות יימשכו ככל שידרש, ביטחון התושבים קודם לכל".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2208041642' autoplay='0' credit='' desc='תא"ל נמרוד אלוני, מפקד אוגדת עזה' poster='' kid='1_v9tmycmg' duration='']

במקביל, העיתון הלונדוני "אל-קודס אל-ערבי" דיווח לפני זמן קצר כי השלטונות בישראל לא הגיבו עד כה לדרישות של אירגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי – דרישות אשר העבירו המתווכים בכדי להפחית את המתיחות בעזה לאחר מעצרו של בסאם א-סעדי. לטענת המקורות אותם ציטטו בעיתון, ישראל הודיעה למתווכים כי יש לה מידע לפיו הג'יהאד האיסלאמי הציב לו למטרה לפגוע באיזור הקרוב לגבול עם עזה ולכן ישראל ממשיכה ב"סגר המלא", כפי שהגדירו המקורות.

עוד דווח בעיתון כי המתווכים הגבירו אמש וגם היום את השיחות שהם מקיימים על מנת למנוע הסלמה בעזה וזאת באמצעות הצעות חדשות שהעלו במסגרת מאמצי התיווך – מאחר וישראל לא הגיבה לדרישות הג'יהאד האיסלאמי. בנוסף, המתווכים קראה להשבת השקט בראש ובראשונה ולחזרת החיים למסלולם בעזה ובעוטף עזה, כולל פתיחת המעברים בעזה.

כוכבי בביקור באגודת עזה
כוכבי בביקור באגודת עזה | צילום: דובר צה''ל

עוד נטען כי הג'יהאד האיסלאמי הבטיח לא לבצע שום פעולה צבאית בתנאי שלאחר שלב זה יחפשו באופן רציני אחר פתרונות לסיבות המשבר הנוכחי – הכולל את דרישת האירגון לשחרר את האסיר השובת רעב, ח'ליל עוואודה, וכולל את התנגדותו של הג'יהאד האיסלאמי למעצרו או למעצר מנהלי נגד בסאם א-סעדי. כמו כן, הג'יהאד האיסלאמי דרש שישראל לא תבצע שום פעולה צבאית נגד מחנה הפליטים ג'נין.

עוד נמסר כי המתווכים המצריים וגם שליח האו"ם לאיזור – תור וינסלנד, לחצו על הצדדים בכדי לסיים את המתיחות מפני שהכוננות בעוטף עזה והכוננות של פעילי הג'יהאד האיסלאמי – יכולים להביא לפריצתה של הסלמה צבאית בכל רגע.

בכיר הג'יהאד האיסלאמי שנעצר במחנה הפליטים ג'נין, בסאם א-סעדי
בכיר הג'יהאד האיסלאמי שנעצר במחנה הפליטים ג'נין, בסאם א-סעדי | צילום: מתוך טוויטר

מוקדם יותר היום צה"ל הודיע על התרעה ממוקדת לירי נ"ט, ועד כה החשש לא הוסר וההנחיה לתושבים הגרים ביישובים סמוכי גדר היא להימנע מתנועה באזורים באזורים המועדים ובשטחים חקלאיים. בתוך כך, היישובים כרם שלום ונחל עוז סגורים לתנועה לחלוטין.

כמו כן, החסימות בכבישים באזור הדרום נמשכות, כאשר כביש 4 נותר חסום מצומת זיקים ועד כביש הגישה למעבר ארז, כמו גם כביש 34 שחסום מצומת יד מרדכי ועד ניר עם. כביש 232, אחד הצירים המרכזיים של יישובי העוטף, נותר חסום גם היום ממפלסים לסעד. כביש 2410 נפתח לתנועה לתושבי האזור הנעים בכלי רכב פרטיים ובהצגת תעודה מזהה כמו גם כביש 242 בקטע שבין 2410 ל-232.

מפת הכבישים החסומים
מפת הכבישים החסומים

הבוקר שיגר ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני מכתב לשר הביטחון, בעקבות ההגבלות שהוטלו על יישובי העוטף. ירקוני כתב כי תושבי העוטף "סומכים על הצבא שפועל בכובד ראש לשמור על ביטחוננו", אך ביקש מגנץ שייתנו לראשי הרשויות את הכלים והתנאים להתמודד עם המצב: "העורק הראשי של תושבי דרום המועצה נחסם ושגרת חייהם של אלפי תושבים שובשה לחלוטין", כתב ירקוני במכתבו.

גורם פלסטיני אמר אמש לעיתון "אל-קודס" הפלסטיני כי נמשכים מאמצי המתווכים למנוע הסלמה ברצועת עזה, אך נראה שאין כל התקדמות בצל סירובה של ישראל להישמע לתנאים של ההתנגדות. בינתיים בישראל בונים על חמאס שיגביר את הלחץ על הג'יהאד האיסלאמי לחזור בו מכוונותיו. צה"ל הורה על עצירת כניסתם של 14,000 פועלים לעבודה בישראל, בהנחה שהדבר ייצור מנוף לחץ מהאוכלוסיה על צמרת חמאס ומשם על הג'יהאד.

הגורם הוסיף כי הג'יהאד האיסלאמי העבירה תנאים לצד המצרי ולמתווכים אחרים,  ביניהם שיאפשרו למשפחתו של בסאם א-סעדי, ראש הג'יהאד האיסלאמי בשומרון שנעצר במבצע בג'נין מוקדם יותר השבוע, לעמוד על מצבו, להפסיק את הפעולות הצבאיות של ישראל בשטחים ובמיוחד בג'נין ולהביא לסיום את מצוקתו של האסיר שובת הרעב ח'ליל עואודה שעלול למות בכל רגע ושישראל מסרבת לשחרר.

בסאם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האיסלאמי, לאחר מעצרו
בסאם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האיסלאמי, לאחר מעצרו

בעקבות המתיחות הביטחונית שנוצרה סביב מעצרו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בג'נין, בסאם א-סעדי, מצרים העבירה מסר ישראלי בהול למשלחת החמאס המבקרת בימים אלו במצרים - כך דווח היום בעיתון "אל ערבי אל ג'דיד" הרואה אור בבריטניה. לפי המסר, ממשלת ישראל לא תעשה כל אבחנה בין הגי'האד האסלאמי לבין תנועת חמאס אם תתרחש הסלמה ברצועת עזה, שכן ממשלת ישראל רואה בחמאס כגורם האחראי מתוקף שליטתו ברצועת עזה.

עוד מסרו המקורות כי מאמצי התיווך, שאותם הובילה קהיר בשעות האחרונות, הצליחו במידה רבה למנוע את ההסלמה ברצועת עזה. המקורות מסרו כי המגעים שקיים ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, עם מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד אל נח'אלה - השיבו את המצב לקדמותו.