מקו 5 ועד בר ה"אילקה": הפיגועים שהרעידו את דיזנגוף

הרחוב המרכזי בעיר ללא הפסקה כבר ידע אירועי טרור, שגבו את חייהם של עשרות קורבנות. פיגוע הירי השבוע החזיר את הצעירים הרבים שפוקדים את הברים לאורך הרחוב לפיגוע ב"סימטא" ב-2016, אך ותיקי תל אביב נזכרו גם בשני הפיגועים שזעזעו את המדינה בשנות התשעים

מדליקים נרות בזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב
מדליקים נרות בזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב | צילום: רויטרס

רחוב דיזנגוף בתל אביב התמלא אתמול (שישי) באנשים רבים שהגיעו לזירת פיגוע הירי בבר "אילקה", בו נרצחו ביום חמישי שלושה אנשים כאשר מחבל חמוש באקדח ירה לעבר הצעירים שבילו במקום. הרחוב המרכזי כבר ידע פיגועי טרור כואבים בעבר, וגם אם רוב המבלים שם עדיין לא נולדו באמצע שנות התשעים הם עדיין זוכרים לפחות אחד מהם.

הפיגוע ב"אילקה", האחרון עד כה בגל הטרור ששטף את ישראל בחודש האחרון, החזיר את הצעירים הרבים שפוקדים מדי ערב את הברים לאורך הרחוב לפיגוע בבר "הסימטא" שאירע ב-2016, כ-200 מטר בלבד מזירת הפיגוע שאירע השבוע.

זירת פיגוע הירי השבוע ברחוב דיזינגוף בתל אביב
זירת פיגוע הירי השבוע ברחוב דיזינגוף בתל אביב

סמוך לשעה 14:40 ב-1 בינואר 2016 הגיע המחבל נשאת מלחם, ערבי-ישראלי בן 31 תושב ערערה שבוואדי עארה, לבר "הסימטא" שברחוב דיזנגוף 122, ופתח ביריות מתת מקלע לעבר הצעירים שהגיעו לחגוג את השנה החדשה. בפיגוע נרצחו אלון בקל, ממנהלי הבר, ושמעון רואימי, שנכח במסיבת יום הולדת במקום. שבעה אנשים נוספים נפצעו מהירי.

מבלים בבר הסימטא מניפים דגל ישראל שבועיים אחרי הפיגוע
מבלים בבר הסימטא מניפים דגל ישראל שבועיים אחרי הפיגוע | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

המחבל הצליח להימלט מהזירה, ובמהלך המנוסה עלה על מונית שבה נהג אמין שעבאן, ערבי-ישראלי תושב לוד, ונסע איתו צפונה. בחוף הצוק שבצפון תל אביב הוא רצח את שעבאן, השליך את גופתו, ונטש את המונית בדרך נמיר. אביו של מלחם, שזיהה את בנו מצילומים שפורסמו בתקשורת, גילה שהנשק ששימש את בנו נלקח מהכספת שבביתו, ודיווח על כך למשטרה.

יומיים לאחר הפיגוע התגלה לחוקרים כי מלחם גנב מנהג המונית את השעון החכם שלו, מה שאפשר את איכונו בערערה. המצוד אחרי מלחם נמשך שבוע, וב-8 בינואר הוא אותר במבנה נטוש בערערה. לאחר שכותר, פתח מלחם באש לעבר השוטרים, ונורה למוות בידי צלפי הימ"מ.

כוחות הביטחון בזירת הפיגוע השבוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב
כוחות הביטחון בזירת הפיגוע השבוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב | צילום: רויטרס

התושבים הוותיקים של תל אביב לא נזכרו רק בפיגוע בבר "הסימטא", אלא גם בשני הפיגועים שזעזעו את רחוב דיזנגוף ואת המדינה כולה באמצע שנות התשעים. הראשון מביניהם היה אחד מפיגועי ההתאבדות הראשונים בישראל, והפיגוע הגדול ביותר שידעה המדינה עד אותה עת.

זירת הפיגוע בקו 5 ברחוב דיזנגוף בתל אביב, אוקטובר 1994
זירת הפיגוע בקו 5 ברחוב דיזנגוף בתל אביב, אוקטובר 1994 | צילום: ברקאי וולפסון / דובר צה''ל

היה זה ב-19 באוקטובר 1994, כאשר דקות ספורות לפני השעה 9:00 בבוקר מחבל מתאבד פוצץ  בקו 5 של חברת "דן" מטען בן כ-20 ק"ג של חומר נפץ, שהוכן בידי יחיא עיאש, שהיה ממקימי גדודי עז א-דין אל-קסאם של חמאס וכונה "המהנדס".

האנדרטה להנצחת קורבנות הפיגוע בקו 5
האנדרטה להנצחת קורבנות הפיגוע בקו 5

המטען התפוצץ בשעה שהאוטובוס נסע ברחוב דיזנגוף לכיוון צפון, כ-100 מטרים מצפון לכיכר דיזנגוף, בסמוך לפינת רחוב אסתר המלכה. בתחנה הסמוכה עלו נוסעים לאוטובוס נוסף של קו 5 לכיוון דרום, שנפגע גם כן. 21 אנשים נהרגו במקום מהפיצוץ, ואישה נוספת נפטרה מפצעיה בחלוף ארבעה ימים. במקום הפיגוע נבנתה אנדרטה לזכר 22 הקורבנות.

זירת הפיגוע בדיזנגוף סנטר, מרץ 1996
זירת הפיגוע בדיזנגוף סנטר, מרץ 1996 | צילום: גדעון מרקוביץ', י.פ.פ.א / הספריה הלאומית

פחות משנה וחצי לאחר מכן, כשישראל כבר ידעה פיגועי התאבדות קטלניים, בהם הפיגוע הכפול בצומת בית ליד שגבה את חייהם של 22 קורבנות, רובם המוחלט חיילים, התרחש הפיגוע בדיזנגוף סנטר, אליו חמאס התייחס כאחד מ"פיגועי הנקמה" בעקבות חיסולו של עיאש, שכללו את הפיגוע שאירע יום קודם לכן בקו 18 בירושלים.

זה קרה בערב חג הפורים, 4 במרץ 1996, בצומת הרחובות דיזנגוף וקינג ג'ורג' מחוץ לדיזנגוף סנטר, כאשר מחבל מתאבד בשם סאלח אחמד אל רחים הוברח לישראל מאזור רמאללה דרך מעבר קרני. כשהגיע המחבל לקניון והבחין במאבטח בכניסה הוא החליט שלא להיכנס פנימה, ופוצץ את עצמו במרכז מעבר החצייה הסמוך.

אנדרטת הזיכרון לקורבנות הפיגוע בדיזנגוף סנטר
אנדרטת הזיכרון לקורבנות הפיגוע בדיזנגוף סנטר | צילום: ד''ר אבישי טייכר / מתוך ויקיפדיה

משקלו של המטען שהתפוצץ היה כ-20 ק"ג, והוא כלל מסמרים וחתיכות מתכת להגברת הרסס. 13 בני אדם נרצחו בפיגוע, בהם חמישה בני נוער. 125 אנשים נוספים נפצעו באירוע, אשר בעקבותיו הקימה הממשלה את המטה ללוחמה בטרור. בסמוך לזירת הפיגוע הוקמה אנדרטה לזכר הקורבנות, ואירוע זיכרון מתקיים שם מדי שנה.

כוחות הצלה בזירת הפיגוע השבוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב
כוחות הצלה בזירת הפיגוע השבוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב | צילום: רויטרס

השבוע היה זה הפיגוע הרביעי שהתרחש ברחוב דיזנגוף, ותושבי העיר שהגיעו אתמול לזירה מחוץ לבר "אילקה" הדליקו נרות זיכרון, שרו ופרסו דגלי ישראל במקום. בפיגוע נרצחו תומר מורד ואיתם מגיני, חברי ילדות בני 27 מכפר סבא, והלוויותיהם יתקיימו מחר בבית העלמין פרדס חיים בעיר. אתמול נקבע מותו של הנרצח השלישי, ברק לופן בן ה-35 מגבעת שמואל, והלווייתו תתקיים מחר בקיבוץ גינוסר.

מדליקים נרות בזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב
מדליקים נרות בזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב | צילום: רויטרס
מדליקים נרות בזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב
מדליקים נרות בזירת הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב | צילום: רויטרס