גורם ביטחוני בכיר: "סוגיית כניסת הפועלים היוותה משקל להחלטת חמאס לא להתערב"

בשיחה עם הכתבים הצבאיים סיכם הגורם את מבצע עלות השחר, ואמר כי השילוב של "מקלות וגזרים" במישור האזרחי-כלכלי מול אוכלוסיית עזה יצר מצב שבו חמאס לא הצטרף ללחימה. "יש פה פוטנציאל להמשך לשימור וביסוס השקט והיציבות. גם בסוגיית פתרון סוגיית השבויים והנעדרים"

מבצע "עלות השחר" - היום ה-3
מבצע "עלות השחר" - היום ה-3 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גורם ביטחוני בכיר סיכם היום (שני) את מבצע עלות השחר בשיחה עם הכתבים הצבאיים, ואמר כי זה היה מבצע צבאי מוצלח. הגורם אמר כי סוגיית כניסת הפועלים לרצועה היוותה משקל בהחלטת חמאס לא להתערב בלחימה. "בהתאם להתנהלות שלהם ככה אנחנו נפעל", אמר הגורם, "אם יהיה אפשר לפתוח נפתח יותר".

"צה"ל הפגין יכולות מודיעיניות התקפיות והגנתיות מרשימות", הוסיף הגורם הביטחוני, "צה"ל נדרש לאתגרים הרבה יותר מורכבים בהיקפים הרבה יותר נרחבים, אבל מה שהופגן כאן היה מוצלח. זה מאמץ של יותר משנה בהובלת שר הביטחון בני גנץ. יש פה הרבה עבודה לאורך זמן שנתנה לגיטמציה לצהל לפעול וזה מאד בלט בסוגיית מנגנון הסגירה. אנחנו זוכרים מבצעים אחרים, כאן מנגנון הסגירה היה מבוסס על בנייה וחיזוק של קשרים מאד הדוקים. מעורבות של שר הביטחון אישי ואינטימי במנגנון סגירה".

תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה
תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

עוד אמר הגורם הביטחוני כי התשתית הנוספת שעליה עובדים שנים היא שילוב של מקלות ומצד שני גזרים במישור האזרחי כלכלי מול אוכלוסיית עזה, בסוגיות הסחורות והפועלים. "השילוב של השניים יצר מצב שבו החמאס נשאר בחוץ ולא הצטרף", הסביר, "יש פה פוטנציאל להמשך לשימור וביסוס השקט והיציבות. גם בסוגיית פתרון סוגיית השבויים והנעדרים".

"לאחר שומר חומות נקטנו בהצטיידות מסיבית של חימושים מדוייקים בהיקפים מאד גדולים", הוסיף הגורם. "זה עוד לפני הודעת הנשיא ביידן על מליארד שקל למיירטי כיפת ברזל. לא עשינו שימוש במערכת הלייזר מגן אור, היא בפיתוח. התגבשה מאד מערכת של קשרים אפקטיבית עם המצרים כגורם מוביל. הקטארים והאו"ם גם היו בתוך הסיפור הזה. השילוב הזה הוכיח את האפקטיביות שלו. קטאר מעורבת ויש לה פוטנציאל לעוד דברים במעלה הדרך".

בנושא השבויים והנעדרים אמר הגורם: "הסוגייה הזו של המקלות והגזרים והרווחה הכלכלית של תושבי עזה לצד הרתעה יכול לשמר שקט ולתרום לסוגיית השבויים והנעדרים". הגורם הוסיף כי בהשוואה לשומר החומות, המבצע הזה צרך פחות פחות חימושים ופחות מיירטים. על עלות המבצע אמר: "זה מבצע קטן יותר משומר חומות והעלויות יהיו בהתאם"