פצצות מעל הראש ומבלי לפגוע בדירה סמוכה: כך חוסל בכיר הג'יהאד

המודיעין, המועד שנחשב "מנומנם" בעזה, והפצצות המדויקות שנועדו לפגוע נקודתית בראש החטיבה הצפונית תייסיר ג'עברי. בתום המבצע חושפים בצה"ל פרטים חדשים, את כמות הטילים שהוטלו - וכיצד נבחר השם "עלות השחר"

זמן צפייה: 01:51

בצה"ל חושפים הערב (שלישי) פרטים חדשים על המבצע האווירי-מודיעיני במכת הפתיחה של "עלות השחור", בשיאה חוסל בכיר הג'יהאד האיסלמי הפלסטיני, תייסיר ג'עברי. בפיקוד הדרום ובשב"כ זיהו הזדמנות מבצעית ומודיעינית לעשות זאת בשישי בצהריים, אז יצאה לדרך התכנית שהוכנה מראש בפיקוד דרום וזכתה בהיותה על שולחן התכנונים לכינוי "אבנט שחור". בהמשך כונה המבצע "השחר העולה" אולם הוחלט לשנות את השם בשל מותג השוקולד הוותיק.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2208091551' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='כך חוסל בכיר הג′יהאד' poster='' kid='1_0bzlnmuh' duration='']

ג'עברי הסתתר בקומה השישית בבניין בן 14 קומות בשם בורג' פלסטין בשכונת סג'עיה בעיר עזה, לצד אשתו, ומשם פיקד בשבוע שקדם למבצע על התכנית לשלוח חוליית מחבלי הג'יהאד האיסלאמי שתבצע פיגוע נ"ט. בדירה סמוכה הייתה משפחה לא מעורבת של אזרחים תמימים, ומפקד חיל האוויר אלוף תומר בר פיקד אישית על תכנון החיסול כדי לדייק את הפגיעה בג'עברי ולהימנע מהרג המשפחה שגרה בסמוך לו. הוחלט לשגר פצצה גולשת לקומה שמעל דירתו, ולתזמן בדיוק את רגע הפעלת המרעום לנקודה שבה הפצצה תהיה מעל דירת המחבל הבכיר והוותיק.

חאלד מנסור (מימין) לצד תייסיר ג'עברי שחוסל גם הוא
חאלד מנסור (מימין) לצד תייסיר ג'עברי שחוסל גם הוא

התקרה התפוצצה מעל ראשו של ג'עברי מבלי שנפגעה המשפחה הסמוכה, והוא נהרג. אשתו שהייתה לצידו כנראה נהרגה גם כן, וכדי לוודא את השלמת המשימה ומותו של הבכיר, תוך שניות שוגרו 7 פצצות נוספות אל היעד, לפי תכנון ותוך חישובים הנדסיים ומתמטיים שלוקחים בחשבון את ניפוצי החלונות בבניין, מיקום המבנים הרעועים הסמוכים וכמובן את נוכחות יתר האזרחים ברחוב. יממה לאחר מכן, בשבת בצהריים, ניתן האות לחסל גם את מקבילו של ג'עברי בגזרה הדרומית של הרצועה, חאלד מנסור, בדירת מסתור ברפיח.

אלא שגם מנסור נצמד לבני משפחתו, כולל ילדיו ומעבר לכך, בחיל האוויר זיהו פעילות נמרצת של ילדים בגן שעשועים ברחוב מגוריו. לאחר החשיכה פעילות זו דעכה, ובשב"כ הבהירו שהבכיר עלול להיעלם בקרוב. סביב 21:30, שוגרו ממטוסי קרב פצצות לעבר כל שלוש הקומות במבנה שבו שהה - תחילה לקומה התחתונה ולאחר מכן לשתיים הנוספות כדי למקסם פגיעה בו ולמנוע את בריחתו לצד עוזרו שגם חוסל.

פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר''
פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר'' | צילום: דובר צה''ל

פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר''
פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר'' | צילום: דובר צה''ל

פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר''
פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר'' | צילום: דובר צה''ל

שני החיסולים בוצעו בידי אותה טייסת בחיל האוויר, טייסת 107 המטיסה מטוסי F-16I מסוג סופה מבסיס חצרים. בשתי הפעולות לקחו חלק מרכזי גם כלי טיס בלתי מאוישים כחלק מ-111 גיחות של מל"טים ב-55 שעות המבצע על פני עשרות מוקדי איסוף ותקיפה מהאוויר בשמי הרצועה. בסך הכל, לפי נתוני חיל האוויר, הוטלו לאורך המבצע 197 טילים ופצצות ממטוסי קרב, מל"טים ומסוקי קרב, הופעלו 2,149 אנשי מילואים בהם לשתי סוללות כיפת ברזל שלוחמיה רשמו 450 ירוטים ב-97% הצלחה.

המטח המרוכז ביותר של הג'יהאד האיסלאמי כלל בין 60 ל-100 רקטות במקביל ולאותו מקום מתוך כ-1,175 שיגורים - 200 מהם נפלו בשטח העזתי והרגו 15 אזרחים פלסטינים. אגב, במערך ההגנה האווירית נערכו לשדרג במקרה בימים האחרונים את גרסת כיפת ברזל לחדשה, שתהיה יעילה בהרבה ביירוט הפצמ"רים ורקטות קצרות טווח. אם חמאס היה מצטרף למערכה, השדרוג היה מוכרז כמבצעי תוך כדי לחימה.

פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר''
פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר'' | צילום: דובר צה''ל

השתלשלות האירועים שקדמו לפתיחת המבצע חושפת את הנקודה בשבוע שעבר שבה התקבלה ההחלטה בצה"ל לצאת לפעולה, בשיאה של המתיחות שהובילה לסגירת הכבישים בעוטף עזה החל מאור לבוקר יום שלישי, שעות לאחר מעצרו של בכיר הג'יהאד בג'נין, באסם א-סעדי, שצולם כנלכד ע"י כלב של עוקץ. לצה"ל לא היה מודיעין מדויק על החוליה הספציפית שנערכה לבצע את הפיגוע (ייתכן והיא טרם הורכבה - אלא ארגון הטרור היה בשלב הורדת הפקודה עבורה - א"ה).

הפקודה של אלוף פיקוד דרום אליעזר טולדנו כי אם זהות חוליית הנ"ט הייתה ידועה באותו זמן, היא הייתה מיד מותקפת. ביום רביעי, ב-19:45 כונסה הערכת מצב מטכ"לית שבו המליץ מפקד פיקוד דרום אלוף אליעזר טולדנו להוציא את הפועל תוכנית יזומה לפגיעה בג'יהאד האיסלאמי, ברקע ההתרעה החמה לביצוע פיגוע נ"ט ע"י פעילי הארגון.

פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר''
פעילות צה''ל במהלך מבצע ''עלות השחר'' | צילום: דובר צה''ל

שמה של התכנית היה "אבנט שחור" ועם הפיכתה לפקודה מבצעית שונה השם ל"עלות השחר", רמז לגוונו של הדגל השחור של ארגון הטרור. הסיבה להחלטה: מיצוי האפשרויות למנוע הפיגוע המתבשל בדרכים אחרות, ובהם מאמצי לחץ של חמאס, קהיר והקטארים. הטריגר: רק יוזמה ישראלית מפתיעה תוביל לחיסול בכירים שלא יספיקו להסתתר. בחמישי בבוקר החל מסע הציד המודיעיני הממוקד אחר תנועת בכירי הג'יהאד ברצועה, כך שלא כולם בסוף חוסלו כאמור.

תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה
תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

ההרס ברצועת עזה כתוצאה מתקיפות חיל האוויר
ההרס ברצועת עזה כתוצאה מתקיפות חיל האוויר | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

בשישי בבוקר הגיע הרמטכ"ל כוכבי לאישור פקודות סופי בפיקוד הדרום ובאותן שעות ניתן גם האור הירוק ממערך ההגנה האווירית: כל הסוללות תוגברו בדרום הארץ, בירושלים ובגוש דן. בפיקוד הדרום מחליטים לבצע בשישי אחה"צ את מכת הפתיחה, זמן שנחשב "מנומנם" ברצועה. ב-13:45 של צהריי שישי הרמטכ"ל נתן את האור הירוק הסופי לביצוע המבצע. ב-16:15 בדיוק מותקפים בתוך 170 שניות עמדות מאוישות, מוצבים, מחסני אמל"ח וגם בכיר מערך הנ"ט בארגון עבדאללה קאדום, שנפצע קשה ולא ברור עדיין אם נהרג. לאורך המבצע צה"ל השמיד גם את פרויקט הדגל של מנסור - מנהרה התקפית של הג'יהאד האיסלאמי, ליד חאן יונס, שהסתיימה בצד העזתי ליד גדר הגבול ודרכה הוא תכנן להחדיר מחבלים לתוך עוטף עזה.

בצה"ל אומרים היום כי ההתרעה לפיגוע נ"ט הייתה בעקבות מעצרו של בכיר הארגון בג'נין, לפני שבוע, ולא קודם לכן, בניגוד לטענות אחרות שנשמעו בצה"ל. יחד עם זאת, הבהירו בצה"ל כי התרעות לפיגועי גא"פ מעזה גם במתווה של צליפה קיימות כמעט תמיד. בצבא הבהירו עוד היום כי למרות נוכחות מנהיג הארגון זיאד נחלה בטהרן בשבועיים האחרונים, איראן לכל היותר סיפקה השראה שלילית לארגון לפעול נגד ישראל, ולא יזמה את המהלך. כעת מעריכים בצה"ל שהיציבות תישמר בטווח הנראה לעין.