יממה אחרי הפסקת האש: בצה"ל מעריכים כי השקט יישמר

בישראל שבעי רצון לא רק מהתוצאות של מבצע "עלות השחר", אלא גם מהיציבות של הפסקת האש. מנגנון התיווך בראשות המצרים הוכיח את עצמו, והמשימה היא להשתמש בו כדי ליזום סבב שיחות בנושא השבויים והנעדרים. רה"מ לפיד שוחח עם נשיא מצרים א-סיסי, שהעלה את הסוגיה הפלסטינית - ולפיד הדגיש כי יש לחזק את מצבם הכלכלי של הפלסטינים

זמן צפייה: 05:32

כמעט 24 שעות אחרי שהפסקת האש נכנסה לתוקף, ובישראל שבעי רצון הערב (שני) לא רק מהתוצאות של מבצע "עלות השחר", אלא גם מהיציבות של הפסקת האש. כמה דקות לאחר המועד המוסכם האש פסקה, וגם צה"ל עצר את פעילותו ברצועה.

התחושה בישראל היא שמנגנון התיווך שהוכח במבצע הזה בראשות המצרים, שדיברו גם עם הג'יהאד האיסלאמי וגם עם חמאס, הוא משהו שאפשר לבנות עליו להמשך. לכן יהיה מאמץ בישראל להשתמש במנגנון הזה כדי ליזום סבב שיחות נוסף עם חמאס בנושא השבויים והנעדרים, סבב שאליו ישראל מתכוונת להגיע עם יותר גזרים כלכליים-אזרחיים, בתקווה שזה יוריד את המחיר של האסירים שחמאס מבקשת לשחרר.

שר הביטחון בני גנץ בחמ״ל עיריית אשקלון יחד עם ראש העיר תומר גלאם
שר הביטחון בני גנץ בחמ״ל עיריית אשקלון יחד עם ראש העיר תומר גלאם | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

במטס הסיום שצה"ל הוציא השתתפו מטוסי ה"אדיר", לראשונה מאז ההשבתה שלהם. בצה"ל התחילו היום בתחקירים על מנת לבדוק מה עבד טוב מה פחות, אבל ניתן לומר כי ישנה שביעות רצון גבוהה, גם מהמודיעין וגם מהחדירות לתוך הג'יהאד האיסלאמי והיכולת לבצע חיסול תוך כדי מבצע.

בסך הכל בצה"ל מסכמים בסיפוק את המבצע, ומעריכים שהשקט סביב עזה יחזור להיות כפי שהיה בשנה שקדמה לו. יחד עם זאת, גם בצבא וגם בקרב תושבי הדרום עדיין נזהרים. המחסומים נפתחו כבר בבוקר, קצת אחרי השעה 9:00, אבל כוחות צה"ל נשארו באזורים שנסגרו במהלך הימים האחרונים, וממתינים שהשקט יתייצב.

עוטף עזה
עוטף עזה

כ-40 אחוזים מהתושבים שהתפנו מאזור עוטף עוזה החליטו בינתיים לא לחזור, גם כי לחלקם מאפשרים עוד לילה אחד, ואחרים רוצים לוודא שאכן השקט נשמר. אם הוא אכן יישמר, כפי שקורה ביממה האחרונה - כולם יחזרו.

בעלי העסקים בעוטף עזה דורשים שהמצב המיוחד בעורף שהוכרז ביום שישי האחרון, יוגדר כבר מיום שלישי, אז החל העוצר שפגע בהם כלכלית. ראש ראשות המסים נפגש היום עם ראשי הרשויות בעוטף עזה והבטיח שכל מי שנפגע - יפוצה.

נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי בוועידה לשיקום רצועת עזה בקהיר
נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי | צילום: רויטרס

בתוך כך, ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח הערב עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, ומלשכתו נמסר כי לפיד הודה לנשיא על על פעילותו המאומצת להשגת הפסקת האש. רה"מ אמר כי למצרים תפקיד משמעותי ביותר לשמירה על היציבות והביטחון האזורי, והשניים שוחחו על חשיבות חיזוק ופיתוח הנורמליזציה בין ישראל למדינות האיזור, וחשיבות השיח למען היציבות האזורית.

עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה כי הנשיא המצרי העלה בפני לפיד את הסוגיה הפלסטינית, ורה"מ הדגיש את ראייתו לפיה יש לחזק את מצבם הכלכלי של הפלסטינים. כמו כן, דנו השניים בסוגיות הומניטריות החשובות לשתי המדינות, ובהמשך שיתוף הפעולה הכלכלי.

רה''מ יאיר לפיד בהצהרה לסיכום מבצע עלות השחר
רה''מ יאיר לפיד בהצהרה לסיכום מבצע עלות השחר | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

מוקדם יותר הערב ראש הממשלה לפיד ושר הביטחון בני גנץ נשאו דברים הצהרה משותפת מהקריה בתל אביב. "מדינת ישראל לא תתנצל על כך שהיא מגנה על תושביה תוך שימוש בכוח", אמר לפיד, "אבל מותם של חפים מפשע, בעיקר ילדים, הוא שובר לב".

"המבצע החזיר לישראל את היוזמה, החזיר את ההרתעה הישראלית", הוסיף לפיד, "כל המטרות הושגו. כל הצמרת הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי בעזה סוכלה תוך שלושה ימים. עוצמתו ותחכומו של צה"ל היכו את האויב מכה קשה. עמידתם האיתנה והתנהלותם האחראית של תושבי העוטף והעורף הישראלי, לצד ההגנה האקטיבית של כיפת ברזל, הצילה חיים ומנעה נפגעים".

שר הביטחון גנץ אמר בהצהרה: "אנחנו ממשיכים כל העת בפעילות המבצעית בכדי לשמור על הביטחון בארצנו. לחזק את היציבות במזרח התיכון, ולצמצם את ניסיונות ההתעצמות של אויבינו. גם בעתיד, אם יהיה בכך צורך, נצא למכת מנע, בכדי להגן על אזרחי ישראל, ריבונותה ותשתיותיה. זה נכון בכל אחת מהחזיתות. מטהרן ועד חאן יונס".