רבבות בדרך לשער שכם; בנט: "אפס סובלנות כלפי לה פמיליה"

עשרות אלפים צועדים בירושלים במסגרת מצעד הדגלים. עימותים נרשמו בין ערבים ליהודים. אלפי שוטרים פרוסים בשטח. תיעוד: רחפן עם דגל פלסטין הופל. פעילי לה-פמיליה התפרעו והשליכו אבוקות בשער שכם. בנט: "באו להבעיר את השטח"

מצעד הדגלים בשער שכם
מצעד הדגלים בשער שכם | צילום: רויטרס

60 אלף בני אדם החלו צועדים ברחובות הבירה ירושלים כחלק ממצעד הדגלים המתקיים מידי שנה ביום ירושלים. פעילי להב"ה נשמעים כשהם שרים "שועפאט עולה באש", "מוות לערבים" ו"מוחמד מת". במקביל למצעד הדגלים, עשרות פלסטינים נמצאים ברחוב צאלח א-דין בעיר והחלו שם במצעד משלהם. רחפן הנושא עמו דגל פלסטין הוטס באזור העיר העתיקה, והופל. מדווח על כמה מוקדי עימותים בין כוחות הביטחון ותושבי העיר הערבים.

בשעה זו, עשרות אלפי בני אדם צועדים מרחוב קינג ג'ורג' בעיר לכיוון שער שכם, פעילי לה-פמיליה מתפרעים ומשליכים אבוקות במקום.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205291646' autoplay='0' credit='' desc='מצעד הדגלים החל בבירה ירושלים' poster='' kid='1_kvdhfce1' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205291828' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_dmsye0oa' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205291705' autoplay='0' credit='' desc='פלסטינים צועדים עם דגלים ברחוב צאלח א דין' poster='' kid='1_vm22jdzb' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205291706' autoplay='0' credit='' desc='רחפן נושא עמו דגל פלסטין מוטס בעיר בעתיקה' poster='' kid='1_3xwik87c' duration='']

ראש הממשלה, נפתלי בנט, הנחה את כוחות הביטחון לגלות אפס סובלנות כלפי אלימות או פרובוקציות של גורמים קיצוניים, בהם ארגון "לה פמיליה", בירושלים: "רובם המכריע של המשתתפים הגיעו לחגוג, אך למרבה הצער ישנו מיעוט שבא להבעיר את השטח, לנצל לרעה את עמידתה החזקה של הממשלה מול איומי חמאס ולנסות בכוח להדליק אש. לפיכך, כל מקרה אלימות יטופל במלוא החומרה, לרבות העמדה לדין".

בנאומו שנשא בטקס בגבעת התחמושת ראש הממשלה התייחס ליום ירושלים שחל היום ואמר "יום העצמאות תשכ״ז, לא היה אמור להיות יום עצמאות שונה משקדמו לו, אבל בירתנו ירושלים היתה מחולקת, יכולנו רק להתגעגע לעיר העתיקה ולכותל. אותו יום העצמאות היינו עדים לאירוע נבואי - אחרי שני עשורים של ירושלים מחולקת, מלחמה שהסתיימה בניצחון גדול ואיחוד ירושלים".

"55 שנים עברו על ירושלים שחוברה לה יחדיו אבל זה לא רק עיר שחוברה לה - זה עם שלם שחובר לו יחדיו, ברגע התנכ"י הזה שבו הוכרז הר הבית בידינו - הפכנו שוב לעם אחד ואיש אחד. באותו רגע לא היינו דתיים וחילוניים, ימים או שמאל, ספרדים אן אשכנזים - היינו כולנו עם אחד. משהו מן האחדות הזאת נחוץ לנו גם היום ואנחנו לא זקוקים למלחמה בשביל להבין את זה. אנחנו צריכים להתווכח אבל ביחד", הוסיף ראש הממשלה.

ישיבת הקבינט ביום ירושלים, בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם שר החוץ יאיר לפיד התייחס בחשבון הטוויטר שלו למראות ממצעד הדגלים וטען כי "להב"ה ולה פמליה הם חרפה שפוגעת בשמחתו של עם ישראל ביום ירושלים".

במקביל, נרשמו עימותים גם בשכונת שייח' ג'ראח.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205291915' autoplay='0' credit='' desc='עימותים בשייח′ ג′ראח' poster='' kid='1_nov4k3w2' duration='']

מוקדם יותר הבוקר, כמאה מבקרים יהודים עלו להר הבית במסגרת יום ירושלים שמצוין היום. המתפללים הערבים החלו לקרוא קריאות נגד עליית היהודים להר הבית, ולירות זיקוקים. במקביל, כמה מתפללים ערבים התבצרו בתוך מסגד אל אקצא תוך שהם מיידים אבנים לעבר הכוחות מחלון המסגד. בנוסף, במהלך הלילה נתלו דגלי פלסטין ברחובות ירושלים כאות מחאה.

כתוצאה מהפרות הסדר שאירעו הבוקר ברחבי העיר, נפצע אזרח באורח קל, מאבטחה של חברת הכנסת מירי רגב, והוא פונה לקבלת טיפול רפואי. הכוחות פעלו לפיזור המתפרעים, ועצרו שלושה חשודים. הסדר באזור הושב על כנו. מוקדם יותר היום נעצרו על ידי המשטרה 18 חשודים נוספים באזור העיר העתיקה בירושלים והר הבית בגין הפרות סדר, תקיפת שוטרים או אזרחים והתפרעויות אלימות.

מח"כ רגב נמסר בתגובה: "אנחנו בשונה ממי שיושב בממשלה הזו שמתביישים בדגל, אנחנים מניפים את הדגל בגאווה למען ירושלים המאוחדת הנצחית".


במקביל, המשטרה נערכת לקראת העלייה להר הבית שתתחדש בצהריים, לאחר שכמה עשרות מבקרים יהודים באחת הקבוצות האחרונות הפרו את כללי הביקור בהר הבית, והדבר הביא לעיכוב של הכנסת קבוצות מבקרים נוספות. אותה קבוצה הורחקה ועוכבו כמה מעורבים לחקירה. מהמשטרה נמסר כי אם אלו יגיעו שוב במטרה לעלות להר הבית - לא תאופשר עלייתם.

צועדים עם דגלים בעיר העתיקה
צועדים עם דגלים בעיר העתיקה | צילום: רויטרס

עימותים בעיר העתיקה לקראת מצעד הדגלים
עימותים בעיר העתיקה לקראת מצעד הדגלים | צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205291644' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם חבר הכנסת איתמר בן גביר' poster='' kid='1_t95ryfxq' duration='']

יותר מ-3,000 שוטרים הוצבו בירושלים ומאבטחים את המצעד באזור העיר העתיקה. במשטרה לא לוקחים סיכונים ושלוש פלוגות מילואים של מג"ב גויסו אף הן. מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, הגיע הבוקר לנקודת המשטרה בכותל המערבי כדי לעקוב אחר ההיערכות. שבתאי קיים הערכות מצב יחד עם מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, וקציני המשטרה לקראת אירועי היום.

ראש הממשלה בנט קיים אתמול הערכת מצב שבסופה הוחלט: המסלול יישאר כמתוכנן, דרך שער שכם. החשש העיקרי בישראל הוא מהסלמה של חמאס - מניסיונות פיגוע ועד ירי רקטות מעזה.

עימותים בעיר העתיקה לקראת מצעד הדגלים
עימותים בעיר העתיקה לקראת מצעד הדגלים | צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90

שער שכם, הבוקר, צעדת הדגלים
שער שכם, הבוקר | צילום: רויטרס

צעדת הדגלים בשער שכם
צעדת הדגלים בשער שכם

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205291525' autoplay='0' credit='' desc='עימותים בירושלים, הבוקר' poster='' kid='1_yv4n6txi' duration='']

גם גורמים פלסטינים אומרים כי יש סיכוי נמוך להסלמה רחבה, אבל המבחן יהיה בשטח. חמאס קורא גם לערביי ישראל, גם לפלסטינים ממזרח ירושלים, ובכלל לפלסטינים בשטחים להניף את דגלי פלסטין בכל מקום שהם יכולים, אבל נערכים גם לאפשרות של תרחיש של הסלמה ולכן גם משלחת חמאס יוצאת מקהיר אמש חזרה לעזה.

עם זאת, יודגש כי ברצועה אומרים שתרחיש של הרוגים פלסטינים באל-אקצא או במקום אחר ותמונות של עימותים קשים יכולים לדרדר את האזור להסלמה ולסבב נוסף בין ישראל לרצועת עזה.

ירושלים, הבוקר
ירושלים, הבוקר | צילום: רויטרס

ירושלים, הבוקר
ירושלים, הבוקר | צילום: רויטרס

עימותים בשער שכם, מצעד הדגלים
עימותים בשער שכם | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205291526' autoplay='0' credit='' desc='ירי גז מדמיע ועימותים בין יהודים לערבים בשער שכם' poster='' kid='1_t2t7o267' duration='']

בכיר חמאס, אסמאעיל רצ'ואן, אמר היום את הדברים הבאים: "אנחנו אומרים לכיבוש הציוני כי לא נאפשר שינוי במשוואות העימות ולא נאפשר פשעים במסגד אל אקצא. אנחנו מדגישים כי יש צורך לבצע פיגועי יחידים ולהסלים את העימות בכל נקודות העימות מול ישראל על מנת להעסיק אותו ולהפחית את הלחץ מתושבי מזרח ירושלים. אנחנו קוראים למי שיכול שיגיע למסגד אל אקצא ויישאר שם במטרה להגן עליו".

רצ'ואן הוסיף כי "לא נשב בחיבוק ידיים לנוכח כל מעשה טיפשי שיתבצע נגד מזרח-ירושלים ומסגד אל אקצא. אנחנו מוכנים. אנחנו מזהירים את ישראל מפני חצייה של הקווים האדומים או מפני ביצוע מעשה טיפשי או מפני ביצוע פשע – האצבעות שלנו על ההדק. נקבל את ההחלטה המתאימה בזמן המתאים בכדי להגן על המקומות הקדושים ואם ההתנגדות אומרת – היא מבצעת".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2205291521' autoplay='0' credit='ידיעות מהשטח בטלגרם' desc='החמאס מעלה כוננות' poster='' kid='1_tfzwbw1z' duration='']

מצעד הדגל הפלסטיני שהתקיים בח'אן יונס, בתגובה למצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגל הפלסטיני שהתקיים בח'אן יונס, בתגובה למצעד הדגלים בירושלים

מצעד הדגל הפלסטיני שהתקיים בח'אן יונס, בתגובה למצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגל הפלסטיני שהתקיים בח'אן יונס, בתגובה למצעד הדגלים בירושלים