מנכ"ל משרד הביטחון על פרשת הצוללות: "הפעילו עליי לחצים"

עדותו במשטרה של האלוף במיל' דן הראל חושפת מסכת לחצים בלתי פוסקת של לשכת נתניהו לוותר על מכרז בינ"ל חדש ולסגור עסקה עם הגרמנים. לשכת רה"מ: "רכש הצוללות נעשה ע"י הגורמים המקצועיים"

זמן צפייה: 04:53

האלוף במיל' דן הראל נחשב לאחד האנשים הישרים במערכת הביטחון. התותחן שהפך לסגן רמטכ"ל ואז למנכ"ל משרד הביטחון לא מצמץ ולא הסתיר דבר במשטרה: "הפעילו עליי לחצים גדולים בפרשת הצוללות כדי ללכת לעסקה עם הגרמנים", העיד במשטרה.

בשלוש השנים ששימש כמנכ"ל משרד הביטחון נחשב דן הראל למנהל יעיל ואמין של המערכת. עדותו במשטרה נחשבת לאחת מעדויות המפתח בפרשה. הראל העיד מספר ימים במשטרה, שעות על גבי שעות, וסיפק חומר רב, שהמשטרה מייחסת לו חשיבות ואמינות רבה.

"אמרתי ליעקב נגל (מ"מ ראש המל"ל), 'יש עוד חצי שנה שאפשר להחליט בה. למה אתה רץ?' נגל ענה שזה מה שראש הממשלה רוצה. בוגי יעלון לא רצה את הספינות נגד הצוללות, זה לא היה בסדר העדיפויות של התוכנית הרב שנתית של צה"ל", העיד הראל.

הראל שפך אור על עסקת הצוללות, ועל ההתנהלות מאחורי הקלעים, שלדעתו הייתה בעייתית, קלוקלת, אם לא למעלה מזה. האלוף במיל' נדהם לשמוע מלשכת ראש הממשלה שממשלת גרמניה נסוגה בה במאי 2014 מההנחה של שליש העסקה, אותה הנחה של מליארד וחצי אירו שהפכה את העסקה עם הגרמנים לכדאית לכאורה.

בישראל חשדו שהגרמנים מחפשים הישג מדיני: שממשלת נתניהו תכריז על הקפאה חדשה של הבנייה בהתנחלויות, בתמורה להנחת השליש שכבר סוכמה והובטחה, הקפאה שכמובן ממשלת נתניהו לא רצתה לשמוע עליה. למרות זאת בלשכת ראש הממשלה לא היו מוכנים לשמוע על מכרז חדש, בינלאומי, ודבקים שוב בעסקה עם הגרמנים.

במכתב לדן הראל הם כותבים: "אל תוציאו מכרז חדש בינלאומי לצוללות. יש להמשיך להתקדם עם הגרמנים." מנגד כותב מנכל משרד הביטחון הראל בחזרה במאי 2014: "יש להוציא את הצוללות למכרז בינלאומי כדי לקבל את ההצעה הטובה ביותר האפשרית".

ב-2014 בשיא מבצע צוק איתן, מפרסם משרד הביטחון בהוראת הראל מכרז בינלאומי, ייתכן שגם כדי להפעיל לחץ על הגרמנים להחזיר את הנחת השליש: "חשבתי שהגרמנים משחקים איתנו עם ההנחה כדי להפעיל לחץ על ישראל. המכרז הבינלאומי כבר פורסם, ואמרנו שאם נקבל מחדש את הנחת השליש, נשקול שוב את המכרז", העיד הראל במשטרה.

הלחץ הישראלי עבד. ב23.8.2014 הקנצלרית אנגלה מרקל מורה לאנשיה להחזיר את ההנחה של 27.5 אחוזים לעיסקה. "אני רוצה התחייבות בכתב על ההנחה. אני לא מאמין שהגרמנים יחזירו את הנחת השליש", ביקש הראל.

ב-27 לאוקטובר באותה השנה, המכרז הבינלאומי בהתערבות לשכת ראש הממשלה לצוללות בוטל. ישראל נותרת עם האופציה הגרמנית בלבד ועם הרבה שאלות סביב העסקה.

בתוך כך גורם בכיר בישראל אומר כי כל העסקה עם הגרמנים נמצאת כעת בסכנה. זאת מאחר והגרמנים היו צריכים לקבל את האישור הסופי לעסקה עד מרץ 2017. גורמים אלו מזהירים כי העסקה תבוטל אם לא תסוכם עד לתחילת החודש הבא.

תגובת לשכת ראש הממשלה: "רכש הצוללות והספינות תחת ראש הממשלה נתניהו נעשה על ידי הגורמים המקצועיים - צה״ל, משרד הביטחון והמועצה לביטחון לאומי, בתהליך סדור וממוסמך".

האלוף במילואים דן הראל סירב להגיב על הדברים.