הרמטכ"ל נכנס לבידוד; חיילים לא יוצבו באזורים ערביים וחרדיים

לאחר ששהה בדיון עם מפקד שחלה בקורונה, אביב כוכבי, שלא סובל מתסמינים, ישהה בביתו עד סוף השבוע • הביטוח הלאומי מזהיר: גירעונות המוסד יתפחו השנה עד 51 מיליארד ש"ח

זמן צפייה: 11:02

מגפת הקורונה: דובר צה"ל הודיע היום (שלישי) כי הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי ייכנס לבידוד, זאת לאחר שבדיון שנכח בו לפני עשרה ימים עם מפקדים של יחידת הקישור - אחד מהמפקדים אובחן כחולה קורונה. מצבו של כוכבי, כך על פי דובר צה"ל, הינו "טוב, הוא אינו סובל מתסמינים והוא ייבדק בדקות הקרובות".

עוד נמסר מצה"ל כי "הרמטכ״ל ייכנס לבידוד במשרדו עד סוף השבוע ומשם ימשיך לקיים לוח זמנים רגיל". יחד עם כוכבי נכחו בדיון גם מפקד פיקוד העורף וראש אגף המבצעים, וגם הם ייכנסו לבידוד עד סוף השבוע. בתוך כך נודע כי חיילים לא יוצבו לצד כוחות משטרה באזורים ערביים וחרדים.

כמו כן, החל מהשעה 17:00 נכנסו לתוקפן התקנות לשעת חירום שאושרו הלילה בממשלה הכוללות, בין היתר, הגבלות תנועה והגבלת הפעילות במרחב הציבורי. הגבלת מספר העובדים במקום העבודה וכן ההגבלות על קיום חתונות ייכנסו לתוקפן החל ממחר. בינתיים בצפון, הושלמה ההיערכות באזור מתחם בידוק הקורונה "היבדק וסע" אשר הוקם בעיר טמרה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מקרה המוות ה-19 מהקורונה: נקבע מות קשישה כבת 90 בביה"ח קפלן

השר פרץ: ערוכים במקרה הצורך להמשך הלמידה מרחוק גם אחרי פסח

בנט תקף את בר סימן טוב, רה"מ הכה בשולחן: העימות בישיבת השרים

בדיקות חום בכניסה למתקנים חיוניים בבסיסי צה''ל
בדיקות חום בכניסה למתקנים חיוניים בבסיסי צה''ל | צילום: דובר צה''ל

לפני זמן קצר פרסם הביטוח הלאומי אזהרה דרמטית, לפיה "ללא הזרמה של עשרות מיליארדי שקלים ממשרד האוצר, לא נוכל לשלם קצבאות", לשון ההודעה. "בעקבות העלייה באבטלה והצניחה בגביית תשלומים, גירעונות המוסד יפתחו השנה עד 51 מיליארד שקלים בתרחיש הפסימי. גם אם הממשלה תחזיר לביטוח הלאומי כספים שלטענתו שייכים לו, הגירעון יצטמצם רק ל-38 מיליארד שקלים. בתרחיש האופטימי ביותר הגירעון יסתכם, לאחר החזרי הממשלה, בכ-20 מיליארד שקלים".

הבוקר התכנסה הוועדה המיוחדת להתמודדות עם נגיף הקורונה לדיון באסטרטגיות נוספות לניהול המשבר. "ישראל לא תוכל לצאת ממשבר הקורונה עם הכלים בהם עובדים עכשיו", אמר יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח, "ניהול האירוע על-ידי המל"ל הוא כשל גדול".

קורונה בישראל
קורונה בישראל | צילום: רויטרס

בוועדה נכחו גם ראש אגף לוט"ר, בט"פ ועורף במל"ל יגאל סלוביק, ראש אגף לנושאים מיוחדים במל"ל רפי מירון, אלוף (במיל') גיורא איילנד, המפכ"ל לשעבר רוני אלשייך, פרופ' אמנון שעשוע, פרופ' שי שלו שוורץ ופרופ' צבי בנטואיץ'. "אנחנו לא רק במשבר לאומי אלא במלחמה טוטאלית ומקבלי ההחלטות עוד לא הבינו את זה", אמר האלוף במיל' גיורא איילנד. "קצב ההחלטות המעשיות צריך להיות בערך פי 100 ממה שיש עכשיו".

המפכ"ל לשעבר רוני אלשייך טען כי "התרבות בעניין קבלת ההחלטות חלשה. יש להפוך את הממשלה לדירקטוריון שיכריע בין חלופות". "ההערכות האופטימיות ביותר הן שנגיע ל-20,000 מתים אם נלך על חיסון עדר", הוסיף ראש אגף נושאים מיוחדים במל"ל מירון.

דיון בכנסת בצל משבר הקורונה
דיון בכנסת בצל משבר הקורונה | צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

המשטרה עדכנה כי צו סגירה ל-30 יום ניתן לבית עסק בחיפה שהמשיך לפעול בשגרה - זאת למרות שבעל המקום הוזהר כבר כמה פעמים. במקביל, אזהרה נרשמה לבעל עסק שהמשיך להפעיל את המספרה שלו למרות המגבלות של הממשלה.

כבר משעות הבוקר מקיימים השוטרים אכיפה מוגברת בעיר בית שמש. מהמשטרה נמסר כי "מרבית בתי העסק והציבור נשמע להנחיות - אולם זוהה קומץ שהפר את אותן". במהלך הפעילות נעצר אדם אחד לאחר שירק על שוטרת, פוזרו עשרות מתפללים שהתגודדו בבתי כנסת, נרשמו יותר מ-20 דוחות בגין התקהלות אסורה ו-10 דו"חות בגין הפרת הצו המגביל שוטטות במרחק של יותר מ-100 מטרים מהבית.

במקביל, היום הצטרפו למאמץ הסיוע למרחב האזרחי כ-1,000 חיילי צה"ל בסיוע למקבצי דיור של אוכלוסיות גיל הזהב אשר נמצאות בסיכון. בנוסף, כ-600 חיילי חטיבת החילוץ של פיקוד העורף בסיוע אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה החלו בחלוקה ושינוע של 54 אלף מנות מזון לאוכלוסיות שהוגדרו על ידי הרשויות המקומיות.

חיילי צה''ל מסייעים לגיל השלישי במשבר הקורונה
חיילי צה''ל מסייעים לגיל השלישי במשבר הקורונה | צילום: דובר צה''ל