בכיר איראני לניו יורק טיימס: "פעולות ישראל ערערו את ארגון הביון שלנו"

מוחמד עלי אבטאחי, לשעבר סגן נשיא איראן, צוטט בעיתון באמרו כי "פרצות האבטחה באיראן זעזעו את יכולותיו המודיעיניות של ארגון הביון שלנו". עוד דווח כי טרם הדחתו של חוסיין טאא'ב, לשעבר ראש המודיעין האיראני, נעצר גנרל איראני בכיר בחשד שריגל עבור ישראל

זמן צפייה: 01:27

סגן נשיא איראן לשעבר, מוחמד עלי אבטאחי, אמר היום (רביעי) לניו יורק טיימס כי  "פעולות ישראל ערערו את ארגון הביון שלנו". הוא הוסיף כי "חוזק הביטחון שלנו תמיד היה הסלע של הרפובליקה האסלאמית, והוא נפגע בשנה האחרונה". לדברי אבטאחי, "פרצות האבטחה באיראן זעזעו את יכולותינו המודיעיניות".

בעיתון דווח כי טרם הדחתו של חוסיין טאא'ב, לשעבר ראש המודיעין האיראני, עצרו משמרות המהפכה את הגנרל הבכיר עלי נסירי, בחשד שריגל עבור ישראל. בשבוע שעבר פורסמה זהותו של חוסיין טאא'ב במהלך ביקור באתר דתי בעיר משהד (עיר קדושה לשיעים בצפון-מזרח איראן), על מנת להוכיח שהשמועות בדבר מותו או מעצרו אינם נכונים.

חוסיין טאייב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה
חוסיין טאייב, לשעבר ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה | צילום: מתוך טוויטר

טאא'ב הוא האדם שעומד מאחורי הניסיונות לקדם פיגוע נגד תיירים ישראלים בטורקיה, כך לפי טענת גורמי ביטחון ישראלים, וסילוקו מהתפקיד מגיע לכאורה על רקע כישלנו בכך. בתוך כך, איראן אישרה אתמול כי הוא הודח מתפקידו, ולפי הדיווחים במקומו מונה סרדאר מוחמד כאט'מי.

לפי גורמי הביטחון הישראלים, לפני כשבועיים התקבלו דיווחים מתוך איראן שמצביעים על קולות מתוך הממסד הביטחוני האיראני שדורשים להדיח את טאא'ב בעקבות סדרה של מחדלים וכישלונות שהוא אחראי להם. בין היתר טוענים כי טאא'ב אחראי לאי-עצירת סדרת הפעולות באיראן, בהם החיסולים של בכירים במשמרות המהפכה - חיסולים שמיוחסים לישראל - כמו גם כישלונות רצופים לקדם פעולות תגובה מחוץ לאיראן.

קודם לכן הגיב  משרד החוץ האיראני להאשמות מצד ישראל על כך שהאיראנים ניסו לפגוע בתיירים ישראלים בטורקיה, ובהודעה שנמסרה מהמשרד נאמר: "ההאשמות של שר החוץ הישראלי לפיד כאילו איראן ניסתה לפגוע בישראלים באיסטנבול בטורקיה - מעוררת גיחוך". עוד נמסר: "ישראל היא יישות טרור שמנסה לפגוע ביחסי איראן טורקיה".

בתוך כך, באיראן מדווחים כי כמה אנשים נעצרו בחשד לרציחתו של סיאד חודאיי, קצין משמרות המהפכה, ליד ביתו בחודש שעבר, זאת לאחר שפורסם כי בטורקיה נעצרו עשרה חשודים, בהם אזרחים איראנים, בחשד לתכנון פיגוע נגד אזרחים ישראלים, כנקמה על ההתנקשות בחודאיי.

לפי הדיווחים, כוחות הביטחון הטורקיים פשטו על שלושה בתי מגורים ברחבי איסטנבול, וכן על בית מלון ברובע ביוגלו בעיר, שם עצרו את החשודים ותפסו כלי נשק. עוד נמסר כי המוסד הניס את הישראלים מטורקיה במטוס פרטי. המחבלים שנעצרו תכננו פיגוע נגד תיירים ישראלים - וגם פיגוע חטיפה נגד שגריר ישראלי לשעבר ואשתו שטיילו באיסטנבול כתיירים.