רגע לפני כניסת הפסקת האש לתוקף: השעות הקשות שעוד צפויות לנו

לפי דיווחים זרים, ישראל צפויה להכריז על סיום המבצע בשעות הקרובות. אולם, ההיסטוריה מלמדת שדווקא ברגעים האחרונים של הלחימה הצדדים מנסים להשיג תמונת ניצחון - ומשחררים כל רסן • פרשנות

זמן צפייה: 01:43

מבצע "שומר החומות": בשעה שהקבינט מכריע (חמישי) אם להמשיך את הלחימה בעזה או לעצור את המבצע, יש לזכור כי ההסיטוריה מלמדת שדווקא השעות שבין ההכרזה על הפסקת אש ועד כניסתה לתוקף הן הכי סוערות, שהרי כל צד מנסה לצאת עם "תמונת ניצחון" משלו ולקבוע את תוצאות המערכה.

יתרה מזו, גם הכרזה על הפסקת אש אינה מהווה בהכרח ערובה להפסקת הירי. בצוק איתן, למשל, פעם אחר פעם הפר חמאס הפסקות אש "זמניות" - וכך גם התחיל "יום שישי השחור" ברפיח. למרות ההסכמה על הפסקת אש ל-72 שעות, חמאס ירה רקטות, וכוח גבעתי שפעל לאיתור מנהרות הותקף. שלושה חיילים נהרגו, בהם הדר גולדין שגופתו נחטפה. צה"ל הגיב בירי של 2,000 טילים, פצצות ופגזים - 42 מחבלים ועוד כ-70 אזרחים נהרגו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שוחררו 2 החשודים מהאסון בגבעת זאב: אין הוכחות לאחריותם למחדל

לקראת הפסקת אש: נתניהו יכנס הערב את הקבינט המדיני ביטחוני

רוחאני: אנו לקראת חתימה על הסכם הגרעין – הסנקציות יוסרו

צה"ל מפגיז את אזור רפיח בתגובה לניסיון חמאס לחטוף חייל
צה''ל מפגיז את אזור רפיח בתגובה לניסיון חמאס לחטוף חייל | צילום: רויטרס

בהמשך, אחרי 50 ימי לחימה הוכרזה הפסקת אש ארוכת טווח. שעה לפני שהיא נכנסה לתוקף - פצמ"ר שנורה מעזה הרג שני אזרחים. לא זו בלבד, באותו ערב נורו לעבר ישראל 182 רקטות, וגם אחר כך השקט הופר - והירי נמשך עוד כמה דקות.

ולא רק בסבב של 2014 נרשמו הפרות, אלא גם ב-2012 במהלך מבצע "עמוד ענן", שנמשך בסך הכול שמונה ימים. ביממה האחרונה למבצע, כשהדיבורים על הפסקת אש היו באוויר, חמאס שיגר 146 רקטות ופצצות מרגמה. באותה יממה, קצין במילואים נהרג מפגיעת רקטה.

עזה, שומר החומות, חיל האוויר, צה''ל
ההרס בעזה לאחר הפצצות צה''ל | צילום: רויטרס

בערב האחרון של הסבב, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס מסיבת עיתונאים בנוכחות שר הביטחון אהוד ברק ושר החוץ אביגדור ליברמן. הצדדים הודיעו כי הם תומכים בהפסקת אש, אלא שגם הפעם לא היה שקט מוחלט אחרי ההכרזה - וארבע רקטות נורו לעבר ישראל מייד לאחר מכן.

המסקנה: גם הסוף הוא לא סופי, כמו ההרתעה, וגם הפסקת האש היא נזילה ושברירית.