הרמטכ"ל: "לא ברור אם הסבב כעת לקראת סיום - או בדרך למערכה"

אביב כוכבי הצהיר בערב הוקרה למערך המילואים כי "חלק מהמבצעים ומהמלחמות שעברנו התחילו כך - מהסלמה כמו שאנו חווים". בג'יהאד האסלאמי מכחישים דיווחים על הפסקת אש: "אין אמת בידיעות"

זמן צפייה: 23:11

יום קרב בדרום: הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס הערב (שני) לסבב ההסלמה: "אני לא בטוח שהאירוע שאנו חווים ב-24 השעות האחרונות לקראת סיום או אם הולכים למערכה". את הדברים אמר בערב הוקרה לחיילי מילואים.

"צה"ל עומד ומגן על עם ישראל. אנו נמצאים במצב שברירי, ובמהרה ניתן להימצא במבצע", הרמטכ"ל הוסיף. "אין לי שום כוונה להפחיד, לא לשם אנחנו הולכים ב-24 שעות הקרובות, אבל חלק מהמבצעים ומהמלחמות שעברנו התחילו כך, מהסלמה כמו שאנחנו חווים".

מוקדם יותר דווח כי ברצועת עזה כי פלגי ההתנגדות הסכימו להפסקת אש החל מהשעה 22:00 הערב. עם זאת, דובר הג'יהאד האיסלאמי, מוסעב אל-ברים, הכחיש את הדיווחים: "אין אמת בידיעות על הפסקת אש בשעה 22:00. התקיפות הישראליות ברצועה עודן ממשיכות". בתוך כך, נמשך הירי לעוטף.

עוד בחדשות 13:

הג'יהאד האסלאמי: "סיימנו את התגובה הצבאית לעבר ישראל"

מטחים כבדים לעבר העוטף; צה"ל ממשיך לתקוף ברצועה

מטפלת במרכז חוסן: "המצב לא נורמלי – אבל זה נורמלי לפחד"

תקיפות צה''ל ברצועה
תקיפות צה''ל ברצועה | צילום: חדשות 13

לפי שעה אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף, אך בשעה 22:00 תתקיים שוב הערכת מצב, שבה יוחלט אם יתחדשו מחר הלימודים ביישובי עוטף עזה. לאורך סבב ההסלמה הנוכחי נורו מרצועת עזה כ-80 רקטות - 90% מהן יורטו על ידי כיפת ברזל.

בתוך כך, תקף דובר חמאס חאזם קאסם את שר הביטחון נפתלי בנט. "שר הביטחון הישראלי טעה כשהחליט על הריגת פעיל הארגון בחאן יונס אתמול", אמר. "הוא חשב שפלגי ההתנגדות ישתקו על המעשה הזו. נמשיך להגן ולשמור על העם הפלסטיני ברצועת עזה".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, נמצא בשעה זו בעוטף עזה ותוקף את מדיניות נתניהו. "אנחנו נמצאים בעוד 'סבב לחימה', שם קוד מכובס לכך שאלפי הורים וילדים נמצאים במקלטים לא יכולים ללכת לבתי הספר ולגן", אמר. "נתניהו נכשלת, מינית שרי ביטחון כחלק ממינויים פוליטיים. הכל בגלל שאתה מרוכז במשפט שלך. אני, אנחנו מכירים היטב את שדה הקרב, אם לא תהיה ברירה נשוב אליו נחזיר את ההרתעה ואת הבנים הביתה. את זה נתניהו כבר לא יכול לעשות כל מה שמעניין אותו זה להעביר את חוק ההימלטות מהמשפט שצפוי להתחיל ב-17.3".

בכיר המפלגה, גבי אשכנזי, נשא אף הוא דברים ואמר: "התחושה הכללית של התושבים היא שמותר לירות על הדרום. זו אינה גזירת גורל, המציאות הזאת של שיבוש החיים, אין לימודים, כבישים סגורים, היא בלתי נסבלת. אפשר וצריך לספק כאן ביטחון".

מהליכוד נמסר בתגובה לדברים: "בושה שבזמן שחיילי צה"ל נלחמים בטרור, גנץ וחבריו עושים פוליטיקה כדי להסתיר מהציבור שהממשלה שלהם תהיה תלויה ברשימה הערבית המשותפת ולא תוכל לפעול נגד הטרור בשום מקום".

אלכס ברוטמן ובנו משתטחים על הרצפה בזמן אזעקה בעוטף
אלכס ברוטמן ובנו משתטחים על הרצפה בזמן אזעקה בעוטף | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר הערב הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי כי הארגון סיים את התגובה הצבאית על התקרית אתמול בגבול הרצועה. בהודעה נכתב כי "אנו מבטיחים לעם הפלסטיני שנמשיך להגיב על מעשי הכיבוש נגד בני עמנו". במקביל, מסרו גורמים פלסטיניים כי הג'יהאד האסלאמי יחזור לשגר רקטות לעבר ישראל רק אם התקיפות הישראליות ימשיכו.

זמן קצר לאחר מכן, הודיע דובר צה"ל כי מתבצעת תקיפה של יעדי טרור של הג'יהאד האסלאמי ברצועה. על פי דיווחים פלסטיניים, מדובר בתקיפה ממוקדת של אופנוען משגר רקטות בשכונת א-זייתון שממזרח לעיר עזה. בנוסף ישנם דיווחים על תקיפת מוצבים של הג'יהאד במרכז רצועת עזה. לאחר התקיפות, נמשך הירי לעבר יישובי עוטף עזה.

גורם ביטחוני מסר: "התקבלו מסרים מדרגים שונים של ארגון הג'יהאד האסלאמי בדבר רצון להפסקת אש מיידית. אנו סקפטיים. צה"ל ימשיך לפעול עד להשבת השקט בדרום. בתכנון מדרגה נוספת וחזקה הרבה יותר. רק המעשים בשטח הם שיקבעו".