ה"בוט" שייתן גימ"לים: צה"ל הודיע על חידושים בשירותי הרפואה

כחלק משכלול מערך הרפואה בצה"ל, תושק מערכת ממוחשבת שתוכל להוציא ימי חופשת מחלה לחיילים. בכירים בחיל הרפואה מודאגים מניצול הכלי לשם הוצאה סדרתית של ימי מחלה - ומציעים להגביל את המכסה שכל חייל יוכל לקבל

זמן צפייה: 01:03

לאחר שנים ארוכות של תלונות חיילים והורים בנוגע לרפואת השגרה בצה"ל, צה"ל הודיע היום (שני) על חידושים בשירותי הרפואה, ובהם "בוט" ממוחשב שיוכל לתת גימ"לים. על פי נתוני חיל הרפואה, בשנה שעבר התקיימו יותר מ-2.5 מיליון מפגשים בין רופאים למשרתים בצה"ל – מספר לא פרופורציונאלי גם ביחס למספר המשרתים, וגם לאור העובדה שאוכלוסיית המשרתים בצה"ל היא בכללה צעירה ובריאה.

כדי לצמצם את העומס, בימים אלה מתקיים פיילוט במסגרתו משרתים שפונים לטיפול רפואי עונים על שאלות של "בוט" שתוכנתו מראש. ה"בוט" יכול להפנות אותם לטיפול רפואי אנושי, ובמקרים אחרים, לתת גימ"לים. בכירי חיל הרפואה מבינים שיהיה מי שינסה לנצל את הכלי לשם הוצאה סדרתית של גימ"לים, ולראייה כבר היום ישנם סרטוני טיק-טוק שמסבירים לחיילים מה לענות ל"בוט" כדי לקבל את ימי המחלה הנכספים.

בצבא מציינים שהדרך להתמודד עם הבעיה היא להגביל את מכסת ימי המחלה שיוכל חייל לקבל באמצעות ה"בוט", ולחסום חייל שמוציא גימ"לים באופן סדרתי. כמו כן, חיילים בטירונות ובהכשרות לא יוכלו להשתמש בטכנולוגיה זו.

המוקד הווירטואלי של חיל הרפואה בצה''ל
המוקד הווירטואלי של חיל הרפואה בצה''ל | צילום: דובר צה''ל

התכנית לשיפור פני הרפואה בצה"ל, שקיבלה את השם "רפואה בשבילך", כוללת בין היתר שיפוץ והוספת מרפאות חדשות, תגבור כוח אדם ומעבר לדיגיטל שיקטין את זמני ההמתנה. דגש גדול במיוחד יושם על שיפור חוויית השירות, כאשר צה"ל הודיע על העסקת כ-50 מנהלות שירות שיישארו בתפקידן במרפאות עשרות שנים, ינחו את החיילים המשרתים במרפאה כיצד לשפר את תודעת השירות כלפי המטופלים, ויסייעו למטופלים בבירוקרטיות ובהתמצאות.

שיחת וידאו בין המוקד למטופל בחיל הרפואה בצה''ל
שיחת וידאו בין המוקד למטופל בחיל הרפואה בצה''ל | צילום: דובר צה''ל

לאחר שנים שבהן ניסה צה"ל להפריט את רפואת השגרה ולהעבירה לקופות החולים האזרחיות, החליטו בצבא להשאיר את הטיפול הרפואי בתוך צה"ל. הסיבות להחלטה כוללות בין היתר את המשא ומתן המתמשך עם קופות החולים בנושא שעיכב במשך שנים את המהלך, וכמובן הקורונה, שהוכיחה לצה"ל כי כדאי לו לשמר יכולות עצמאיות בנושא הרפואה.

בצה"ל מעוניינים לשפר גם את תחום בריאות הנפש, לאחר שהתברר כי זמן המתנה ממוצע לקב"ן בצה"ל עומד על 51 ימים. מלבד גיוס כוח אדם נוסף למערך בריאות הנפש, יאפשר הצבא לראשונה לקבוע תור לקב"ן גם באמצעות אפליקציית התורים של חיל הרפואה.