בנט בכנס הסייבר: "אם מישהו תוקף אותנו - נתקוף בחזרה"

ראש הממשלה התייחס בכנס שנערך באוניברסיטת תל אביב למדיניות מול איראן, ואמר כי "כמו שיש הרתעה גרעינית כך גם יש גם הרתעה בסייבר". ראש מערך הסייבר הלאומי הציג את הפרויקט החדש של המערך ליצירת כיפת סייבר על המרחב האזרחי: "הפרויקט יעשה שימוש במנגנונים חדשים ויביא לצמצום מתקפות הסייבר בצורה משמעותית"

.נפתלי בנט
נפתלי בנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה נפתלי בנט נאם הבוקר (שלישי) בכנס הסייבר שנערך באוניברסיטת תל אביב, ואמר: "כמו שיש הרתעה גרעינית כך גם יש גם הרתעה בסייבר. המדיניות הישראלית מול איראן היא שאם מתעסק איתנו, אתה משלם מחיר. אם מישהו תוקף אותנו בסייבר, אנחנו נתקוף בחזרה".

ראש מערך הסייבר הלאומי, תא"ל במיל' גבי פורטנוי, הציג בכנס את הפרויקט החדש של המערך ליצירת כיפת סייבר על המרחב האזרחי. בהתייחס לתוקפים במרחב אמר פורטנוי כי: "איראן הפכה לשחקן מרכזי שאנו מזהים במרחב הסייבר, יחד עם חמאס וחיזבאללה. אנחנו רואים אותם, אנחנו יודעים איך הם עובדים ואנחנו שם".

גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי
גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי | צילום: Coming up, שבוע הסייבר

על פי נתוני מערך הסייבר הלאומי שהוצגו בכנס, בשנה האחרונה בלם המערך כ-1,500 נסיונות תקיפה שונים על העורף הישראלי. לדברי פורטנוי, "למערך יש נקודת תצפית ייחודית על ההגנה המדינתית. אנחנו עוברים להסתכלות מגזרית על המשק – הסתכלות על פי תחומים ולא על פי גופים. אנחנו עוברים מפרדיגמה שמסתכלת על התוקף לפרדיגמה שמסתכלת על העורף האזרחי".

בהמשך הציג פורטנוי את הפתרון החדש שמקדם המערך להגנה על המשק: "אנחנו צריכים כיפת ברזל הגנתית בתחום הסייבר לטובת אזרחי מדינת ישראל. כיפת הסייבר היא פרויקט הדגל החדש שלנו במערך לחיזוק הגנת הסייבר של המשק כולו. הפרויקט יעשה שימוש במנגנונים חדשים ויביא לצמצום מתקפות הסייבר בצורה משמעותית".

גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי
גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי | צילום: Coming up, שבוע הסייבר

כזכור, אתמול דיווחו באיראן על מתקפת סייבר נגד מפעל הפלדה "חוזסטאן". לפי הודעה של קבוצת האקרים שנקראת "גונג'שקה דאראנדה", המפעל הוא "חלק מתעשיית הפלדה של משמרות המהפכה וכוחות הבסיג'". זמן קצר לאחר מכן עלתה ההערכה כי מתקפת הסייבר נגד המפעל האיראני היא תגובה על מתקפת הסייבר האיראנית שהפעילה אזעקות בכמה רשויות בישראל לפני כשבוע.

ביום רביעי שעבר פרסמה קבוצת האקרים איראנים בשם "מטה משה", שככל הנראה מקושרת למשטר האיראני, כי היא אחראית על הפעלת הצופרים באילת ובירושלים מוקדם יותר השבוע.

מערך הסייבר הלאומי דיווח לאחר האזעקות כי יש חשד שמדובר במתקפת סייבר וכי החשד הוא שהייתה פריצה לממשק של מערכת כריזה לעיריות, שהביא להפעלת הכריזה בכמה נקודות בירושלים ובאילת. גם בעיריות ירושלים ואילת הודיעו כי מדובר במתקפת סייבר.