תכננו לפגוע בבן גביר: שב"כ עצר חוליה של חמאס שפעלה לבצע פיגועים

הותר לפרסום: חוליית מחבלים ממזרח ירושלים תכננה בתקופה האחרונה שורת פיגועים. בין היתר, אחת המטרות היה ח"כ איתמר בן גביר. בין השאר, החוליה פעלה להתסיס את האווירה במהלך חודש הרמדאן במזרח העיר ובהר הבית והעבירה דגלי חמאס כדי לערער את היציבות. בין היתר נתפס רחפן שיועד לביצוע פיגוע מטען ברכבת הקלה בבירה. בן גביר: "הכתובת הייתה על הקיר, זה בגלל ההסתה נגדי"

זמן צפייה: 04:26

שב"כ עצר חוליית מחבלים שתכננה לבצע פיגועים, בהם גם לפגוע בח"כ איתמר בן גביר. כך הותר הבוקר (שלישי) לפרסום. חברי החוליה מגיעים ממזרח ירושלים והם תכננו את הפיגועים בתקופה האחרונה.

החוליה נחשפה בחקירה של שב"כ יחד עם משטרת מחוז ירושלים בחודש אפריל האחרון. מדובר בהתארגנות של פעילי חמאס ממזרח ירושלים שתכננה לבצע פיגועים נגד יעדים ישראליים. בין השאר תכננו חברי החולייה פיגועי ירי לעבר דמויות ציבוריות, לרבות כוונה לפגוע בח"כ איתמר בן גביר. עוד עלו כוונות לייצור מטעני חבלה, לממש פיגוע, חטיפת חיילים ועוד.

חברי חוליית חמאס שתכננה לפגוע בח''כ בן גביר
חברי חוליית חמאס שתכננה לפגוע בח''כ בן גביר

הפעילים אף רכשו רחפן לטובת חימושו ומימוש פיגוע באמצעותו, לעבר הרכבת הקלה בירושלים. מחקירת השב"כ עלה כי מי שהוביל את החולייה היה אדם בשם רשיד רשק, פעיל חמאס בולט המתגורר בעיר העתיקה בירושלים. במקביל, הוא תכנן יחד עם אדם בשם מנצור צפדי, פעיל חמאס מאבו תור, לבצע פיגוע ירי או פיגוע התאבדות בירושלים.

עוד עלה בחקירה בשב"כ כי רשק הקים מערך של פעילים בירושלים, שכל מטרתם היה להפר את הסדר בשכונות מזרח העיר ובהר הבית במהלך חודש הרמדאן כדי לערער את היציבות. בנוסף, הפעילים העבירו זיקוקים, דגלים וסרטי חמאס לשכונות במזרח העיר ובהר הבית כדי להפר את הסדר.

הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים | צילום: רויטרס

בעת המעצר נתפסו גם הרחפן שהיה מיועד לביצוע פיגוע המטען ברכבת הקלה, מצלמה שיועדה לצילום החטופים, כסף וציוד ארגוני של חמאס. בנוסף, התברר בחקירה בשב"כ כי חברי החולייה תכננו להסתתר בחברון או בג'נין לאחר מימוש הפיגועים שאותם תכננו.

תמונת הרחפן שנתפס אצל החוליה
תמונת הרחפן שנתפס אצל החוליה | צילום: דוברות המשטרה

הפרקליטות הגישה כתבי אישום נגד המעורבים בין היתר בעבירות של קשר למעשי טרור של רצח בנסיבות מחמירות וחטיפה לשם סחיטה, אימונים או הדרכה למטרות טרור, קשר למעשי טרור של חבלה בחומר נפיץ, הכנה לביצוע מעשה טרור של חבלה בחומר נפיץ, מתן אמצעים לביצוע פשע או עוון, חברות בארגון טרור, עבירות בנשק, ניסיון תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות והתפרעות.

מנצור צפדי, מחמד סלאיימה וחמזה אבו נאב הם תושבי ירושלים כבני 20-19. על פי כתב האישום, לפני מספר חודשים החליטו מנצור צפדי וחברו, המוכר כפעיל של ארגון הטרור חמאס, על הקמתן של שתי חוליות צבאיות בראשותם, אשר יבצעו פיגועים בישראלים.

השניים תכננו כי מטרות החוליה שבראשותו של מנצור צפדי יהיו, בין היתר, חטיפת חיילים ישראלים לצורך ביצוע עסקאות חילופי אסירים, פיגועי ירי נגד כוחות הביטחון ואזרחים וחיסולו של חבר הכנסת איתמר בן גביר. בהמשך לכך פנה צפדי לסלאיימה ואבו נאב, הציע להם להצטרף לחוליה הצבאית בראשותו והשניים הסכימו.

איתמר בן גביר חוליה חוליית מחבלים חמאס מזרח ירושלים
חברי חוליית חמאס תכננו לפגוע גם בבן גביר | צילום: דוברות שב''כ ודוברות הכנסת

לצורך מימוש מטרות החוליה, הצטייד צפדי בשני נשקי "איירסופט" מסוג רובה M16, אימן והדריך את חברי חולייתו להשתמש בנשק. על פי האישום, צפדי וסלאיימה קשרו קשר לחבר מטען צינור לרחפן ולפוצץ אותו מעל הרכבת הקלה או מעל בתי יהודים בא-טור. כחודשיים לפני הרמדאן צפדי ואבו נאב חילקו לצעירים זיקוקים, כרזות חמאס, דגלי חמאס ותמונות של מחמד דף, ראש גדודי עז א-דין אל קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, במטרה להכניס אותם להר הבית.

כמו כן, בתחילת חודש הרמדאן השניים קנו רימון גז ורימון הלם במטרה לעשות בהם שימוש בעימותים נגד כוחות הביטחון בהר הבית. בתחילת חודש אפריל, נעצר צפדי כאשר היה בדרכו להר הבית, במטרה להשתתף בעימותים עם כוחות הביטחון או יהודים שיגיעו למקום.

הנאשמים השתתפו בהתפרעויות ובעימותים בהר הבית במהלך מבצע שומר החומות לפני כשנה, יידו אבנים וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון בהר הבית, כך לפי האישום. בהמשך לכך, הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להורות על מעצרם של הנאשמים עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם. החקירה נוהלה על ידי השב"כ ומפלג תפקידים מיוחדים בימ"ר ירושלים במשטרה.

איתמר בן גביר בבית החולים
איתמר בן גביר בבית החולים

לאחר החשיפה הגיב בן גביר והאשים: "הכתובת הייתה על הקיר. ההסתה של אנשי השמאל נגדי והאמירות של בנט ולפיד כלפיי עשו את שלהם ומסתבר שחוליית מחבלים תכננו לנסות לפגוע בי ובמשפחתי. מילים יכולות להרוג. מודה לכוחות הביטחון שסיכלו את ניסיון הפגיעה ולמאבטחי משמר הכנסת שעושים הכול לשמור עליי ועל משפחתי יומם וליל".

תגובת ראש הממשלה, נפתלי בנט: "רה"מ עודכן בעת האחרונה באופן רצוף על פעולות החקירה והסיכול של חוליית טרור שתכננה ופעלה לביצוע שורת פיגועים בירושלים, ובתוך כך נגד חבר הכנסת איתמר בן גביר. רה"מ הנחה את השב"כ ואת רשויות אכיפת החוק לפעול בכל האמצעים הנדרשים על מנת לשים יד על כל מי שיאיים על אזרחי ישראל".