המבקר: בנט צדק נתניהו לא מדייק

גורמים שנחשפו לטיוטה המתוקנת של דוח המבקר על איום המנהרות טוענים כי שפירא מחריף את הביקורת על נתניהו ויעלון.

דובר צהל

מבקר המדינה יוסף שפירא מותח היום (חמישי) ביקורת בטיוטת הדוח המתוקנת בדבר לקחי צוק איתן על התנהלות הקבינט. בדוח, המבקר מחריף את הביקורת כלפי שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון וראש הממשלה בנימין נתניהו, ומרכך את זו שהופנתה צה"ל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

המבקר דוחה את גרסת נתניהו ומקבל את גרסת בנט, לפיה רה"מ לא שיתף את הקבינט באיום המנהרות ולא הכין תכנית מבצעית. הוא בדק את הנתונים שמסר נתניהו וקבע שלא התקיים דיון בקבינט לפני חודש יוני, אלא היו אזכורים ודיונים בעניין בפורומים אחרים. קו פרשת המים היתה ישיבת הקבינט שהתקיימה ב-30 ביוני, שבוע לפני תחילת המבצע, כשהשר בנט מציג את האיום ואת הפתרון.

כך, נתניהו, יעלון וצה"ל סופגים ביקורת על כך שלמרות שהיו מודעים לעוצמת האיום - לא גובשה תכנית מבצעית ייעודית ויעילה. אם בדוח הקודם האשמה העיקרית הופנתה כלפי צה"ל, הרי שהפעם התרחש היפוך - ובמרכז הדוח הועמד יעלון ובעקיפין ראש הממשלה נתניהו.

ביקורת מרוככת נגד צהל (ארכיון) (דובר צהל)
ביקורת מרוככת נגד צהל (ארכיון) (דובר צהל)

באשר לצה"ל המבקר שפירא מותח ביקורת על כך שהצבא לא "הפך שולחן" בעניין המנהרות. ככלל, המבקר מרכך את הניסוחים ובמקום להשתמש במונחים "ליקוי חמור" הוא מדבר על "ליקוי והערה". המשמעות - יש הערות אבל אין הערות או מסקנות אישיות. הוא מרכך את הביקורת על מחדל מודיעיני ומסביר את פערי המידע שהיה קיים.

גורמים שנחשפו לטיוטה המתוקנת טוענים כי מדובר בדוח מאוזן ומעמיק יותר. הם טענו הגרסה הראשונה היתה מנותקת מהמציאות וזה ירד לחלק מהפרטים. הדוח המתוקן מתמקד בענין המנהרות שלא היה יעד מרכזי במבצע צוק איתן. הוא לא בוחן את כלל תפיסת מפת האיומים והאסטרטגיה אל מול חמאס. בנוסף, הוא מתעלם מהמחיר של שיתוף הקבינט - כלומר החשש מהדלפות.

גורם בסביבת נתניהו אמר הערב כי "איום המנהרות הוצג במלוא חומרתו ב-13 ישיבות קבינט שונות. ראש הממשלה אף הגדיר אותו כאחד מארבעת האיומים האסטרטגיים על מדינת ישראל. "כשכך הם פני הדברים, לא ניתן לטעון ברצינות שהאיום לא הוצג במלוא חומרתו בפני חברי הקבינט".