חיפוש בכל בית - ועוצר: ההצעות הקיצוניות של בן גביר בקבינט

ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני הסתיימה ללא החלטות משמעותיות, אך גורם בכיר סיפר לחדשות 13 כי השר לביטחון לאומי העלה מספר הצעות חריגות - שנדחו על ידי גורמי הביטחון, במקביל, נמשכות ההכנות לביקור מזכיר המדינה האמריקני - שייפגש מחר עם רה"מ ושר החוץ

זמן צפייה: 02:01

ישיבת הקבינט אמש הסתיימה ללא החלטות משמעותיות והערב (ראשון) בכיר בקבינט סיפר לחדשות 13 כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש במהלך הדיון צעדים קיצוניים אך נדחה על ידי מערכת הביטחון. הבכיר הוסיף כי "איתמר בן גביר לא מבין שהוא נמצא בדיון קבינט ולא בוועדה בכנסת".

בדיון עצמו דנו השרים ובכירי מערכת הביטחון בעיקר בסוגיה אם ייאטמו או לא ייאטמו את בתי המחבלים. עם זאת, בדיון הועלתה על ידי בן גביר שורת הצעות תגובה שהוגדרו על ידי גורמי ביטחון "קיצוניות". בין היתר, הציע להטיל עוצר בשכונת א-טור שממנה יצא המחבל לבית הכנסת בנווה יעקב.

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר

עם זאת, להצעה הזו נרשמה התנגדות נחרצת מצד ראשי מערכת הביטחון, בראשם ראש השב"כ שאמר שהפרקטיקה של סגר נכשלה כישלון חרוץ לפני כמה חודשים כשהחילו אותה בשועפאט, לאחר נפילתה של החיילת נעה לזר.

הצעה חריגה נוספת שעלתה בדיון היא שכוחות ישראלים יעברו בית-בית במזרח ירושלים ויבדקו האם ישנם נשקים לא חוקיים בבתים. גם להצעה זו הייתה התנגדות מצד גורמי הביטחון, מדובר בתושבים ישראלים ובדיון נאמר שאין אפשרות לבצע מהלך כזה מבלי שיש מידע מודיעיני קונקרטי.

נתניהו בהצהרה לאחר הפיגוע בירושלים
נתניהו בהצהרה לאחר הפיגוע בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, מחר יחל ביקורו של שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בישראל. מחר הוא יפגש בירושלים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר החוץ אלי כהן. בירושלים העריכו כי הסוגיה הפלסטינית תהיה דומיננטית מאוד בביקור. עוד עלה בדיון אמש כי אי אפשר לקבל כל החלטה - במיוחד לא בעניין הרחבת ההתיישבות ביהודה ושומרון.

הערב התקיימה גם פגישה של נתניהו עם כמה שרים בנוגע לסוגיית חיזוק ההתיישבות. האמירות שלו אתמול בעניין נותרו באוויר בשלב זה, אך בפגישה עלו נושאים כמו הכשרת יישובים בהתיישבות הצעירה, במסגרת ההסכמים הקואליצוניים.

מטעם ראש השב"כ נמסר כי הם מצרים על ההדלפות מהקבינט.

ראש השב''כ רונן בר
ראש השב''כ רונן בר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מוקדם יותר היום אישרה הממשלה את איטום בית המחבל בן ה-13 מסילוואן שביצע אתמול את פיגוע הירי בעיר דוד, זאת על אף שתחילה התנגד הדרג המשפטי להריסת הבית - מכיוון שהמחבל רק פצע ולא רצח.

בהמשך להתעקשות הדרג המדיני, נציגי היועמ"שית אמרו כי מדובר בשינוי מדיניות ויש צורך לעשות את זה בצורה מסודרת. השב"כ נתן חוות דעת בעד איטום הבית, והוחלט נקודתית לאשר את איטום הבית הספציפי, לא באופן גורף אלא באופן חריג. המל"ל התבקש להכין עבודת מטה על אטימה במקרה של פציעה.

במהלך הדיון הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את השב"כ להביא באופן מיידי חוות דעת בעניין ביצוע צעדים מרתיעים נוספים כלפי בני משפחות מחבלים שהביעו תמיכה בטרור, וביקש מממלא מקום שר הפנים והיועמ"שית להגיש הצעת חוק ממשלתית לעניין שלילת תושבות ואזרחות ממחבלים, והרחקתם לשטחי הרשות הפלסטינית.

אטימת בית המחבל
אטימת בית המחבל

בנוסף, נתניהו ביקש משר העבודה והיועמ"שית לממשלה להכין תזכיר חוק למתן אפשרות לפטר באופן מיידי עובדים שתמכו בטרור, ללא צורך בשימוע. בפתח ישיבת הממשלה היום אמר נתניהו כי "ישראל לא מחפשת הסלמה, אך אם יהיה צורך בכך אנחנו ערוכים. הממשלה תדון בשלילת תעודות זהות למשפחות מחבלים תומכות טרור".