בחייו דאג לחייליו הבודדים - במותו ציווה להקים להם בית חם

סמ"ר אלמוג שילוני נדקר למוות ע"י מחבל. הוריו ידעו שיש בלבו מקום מיוחד לפקודיו שהתגייסו ללא תמיכה משפחתית - והנציחו אותו כשהקימו להם ולאחרים מקום להיות בו. "חייבים לעשות משהו עבורם"

זמן צפייה: 01:59

סמ"ר אלמוג שילוני, לוחם ומפקד ביחידה הדתית "פלגת הנגב" של חיל האוויר, נדקר למוות בשנת 2014 ע"י מחבל בתחנת רכבת ההגנה שבתל אביב. על אף פציעתו הקשה, נאבק אלמוג במחבל כדי למנוע ממנו לחטוף את נשקו ולפגוע באזרחים נוספים - עד שהוכרע ונפל. יוסי שילוני, אביו, סיפר על נפילתו של אלמוג: "הוא הבין היטב שהוא מקריב את עצמו כדי להציל אזרחים. אפילו צוות מד"א שהגיע לזירה לא הצליח לקחת ממנו את הרובה". לא עברו חמישה חודשים מהפיגוע ומשפחת שילוני הקימה בית חם לחיילים בודדים בעיר מודיעין שינציח את דרכו של בנם - הם קראו לו "בית אלמוג".

משפט ידוע אומר שבצבא הכול מתחלק לשלושה חלקים. לפי יוסי שילוני – כך גם בכל הקשור לחיילים בודדים: "יש את אלה שכולנו מכירים – הם באים מחו"ל, ישנים בבית החייל ושומרים על קשר רציף עם ההורים. יש את אלה שניתקו קשר עם משפחתם, שאחד מהוריהם בכלא או שיצאו באופן שיטתי מכל מסגרת, ויש את החיילים החרדים שהוריהם החליטו לנתק איתם קשר ברגע שבחרו להתגייס", הסביר.

אלמוג שילוני
אלמוג שילוני | צילום: חדשות 13

בגדוד הדתי שירתו עם אלמוג 19 חיילים בודדים, אחוזים גבוהים מאוד יחסית לכלל יחידות צה"ל. "בשלב מסוים הוא הבין שיש דפוס לחיילים האלה, שלא אכפת להם להתחצף – ואז לקבל שבת. שבת זו קללה בשביל אנשים שיש להם בית, אבל בשביל חיילים שמחפשים איפה לישון זה פתרון", הסביר שילוני. לדבריו, "אלמוג החל להביא אותם אלינו הביתה בסופי השבוע. הוא הבין שזה ישפר אותם בתור חיילים, שהם פחות ירצו להישאר בבסיס וירצו להצטיין".

כיוון שהיה מפקד כיתה, זכה אלמוג לשיח ישיר עם המפקדים הבכירים. גם בסמכות זו בחר להשתמש על מנת לשפר את התנאים של חייליו, ובעיקר את של אלו שנזקקו לתמיכה משפחתית. שילוני סיפר כי בנו "היה מחכה ליד המשרד של מפקד הגדוד עד שיסכים לראות אותו ופותח ברשימת בקשות". לדבריו, באחד המקרים ניסה בנו למנוע סגירת שבת של אחד מחייליו הבודדים כיוון שדווקא באותו שבוע היה לאותו חייל לאן לחזור.

בית אלמוג
יוסי שילוני עם חיילים בבית אלמוג | צילום: חדשות 13

דייגו, פקוד של אלמוג, היה חייל בודד שמשפחתו גרה בארצות הברית: "יום אחד אמו התקשרה לבסיס, וביקשה שיטוס הביתה כדי להיפרד מאביו שהיה על ערש דווי", סיפר יוסי. לדבריו, "החייל היה הרוס, המפקדים לא אפשרו לו לנסוע. מרגע שאלמוג ניגש אליהם בעצמו והתעקש - עברו רק עשר דקות והוא היה בדרך לטיסה". את אותו סיפור, תיאר דייגו בעצמו בפני יוסי כשנפגשו לציין את אזכרתו של אלמוג. דייגו סיפר כי בשעה ששב ארצה מהלווייתו של אביו – הוא שמע שאלמוג נרצח.

"בהלוויה, חייליו של אלמוג לא הפסיקו לבכות וניתן היה לראות עליהם שהם שבורים", סיפר יוסי. "באותו רגע, אני לא יודע איך, אשתי מיכל מצאה את הכוחות להגיד לי שחייבים לעשות משהו בשבילם", נזכר.

בית אלמוג
מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף אמיר אשל, עם מיכל ויוסי שילוני | צילום: חדשות 13

אחרי עמל רב ואיסוף תרומות, חיים כיום בבית אלמוג ארבעה חיילים. אליהם צפויים להצטרף 108 נוספים כחלק מהפרויקט שעליו עובדת המשפחה בימים אלו. מיזם זה, מבקש לתת מענה לפניותיהם של עשרות חיילים הזקוקים לדיור ולמשפחה אמיתית.

בית אלמוג
תכנון בית אלמוג העתידי, בו ישוכנו 108 חיילים בודדים | צילום: בית אלמוג

נוסף על המולת המתנדבים שמציפים את הבית ועל האוכל החם שאותו מספקת משפחת שילוני – כל דייר בבית אלמוג זוכה למשפחה מאמצת שמעניקה לו יחס אישי. כמו כן, כאשר החיילים פורשים כנפיים ומשתחררים, "בית אלמוג" ממשיך להיות להם בית חם ועוטף: "אנחנו שומרים איתם על קשר הדוק אחרי השחרור, עוזרים להם לממן תואר אקדמי ואם נדרש גם תומכים בהם כלכלית", אמר יוסי.

אין ספק שמראה הבית המלא הוא הנצחה חיה לדמותו ולמורשתו של אלמוג, אך יכול להיות שדווקא ההתמודדות היום יומית עם הקשיים שבדרך היא שמעניקה למשפחתו את הכוח. "שלא יבינו אותנו בצורה לא נכונה - אנחנו הרוסים מהמוות שלו", ציין יוסי. "אבל יום אחד התקשרתי לאמא של אחד החיילים שגר אצלנו, והיא אמרה לי בנחרצות 'אין לי בן כזה', וניתקה". לדבריו, "באותו יום הילד דיבר איתי, וכבדרך אגב אמר לי את המילים 'אני בא הביתה'. זה דבר שנותן לי כוח. לא לכל החיים, אבל בהחלט לעוד שנה".

בית אלמוג
תכנון בית אלמוג העתידי, שבו צפויים לגור 108 חיילים בודדים | צילום: בית אלמוג

לאתר הרשמי של בית אלמוג שילוני