צה"ל: זוהו שני שיגורים מסוריה לעבר החרמון - אין נפגעים

אחת מפצצות המרגמה נפלה בשטח ישראל. מכיוון שאין לחימה מצדו השני של הגבול, נבדקת האפשרות שמדובר בירי מחאה לקראת אירוע הקמת היישוב ע"ש טראמפ ברמת הגולן, שיתקיים ב-12 ביוני

זמן צפייה: 01:52

צה"ל הודיע אמש (שבת) כי זוהו שני שיגורים של פצצות מרגמה משטח סוריה לעבר החרמון. ככל הנראה, אחת מהן נפלה בשטח ישראל ואילו השנייה בשטח סוריה. לא הופעלה אזעקה, מכיוון שהמערכות זיהו שהרקטות אינן צפויות ליפול בשטחים מיושבים. בנוסף, לא התבצע ניסיון יירוט של כיפת ברזל. נכון לשעות אלו, אין שינויים בהנחיות צה"ל לתושבים והמטיילים בצפון, והשגרה נשמרת כרגיל.

ראוי לציין שאין לחימה מצדו השני של הגבול, ולכן בודקים בצה"ל האם מדובר בירי מכוון של מיליציה שיעית שרוצה לפגוע בישראל. במקביל, נבדקת האפשרות כי מדובר בירי מחאה לקראת האירוע המיוחד לרגל הקמת היישוב על שם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שיתקיים ב-12 ביוני. במקרה כזה, הירי נועד לסמן לישראל כי הקמת היישוב החדש בגולן, והכרזתו של טראמפ, כי הוא מכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן, לא יעברו בשקט.

בתחילת השבוע, נורה טיל נ"מ סורי לעבר מטוס קרב ישראלי שהיה במהלך טיסה שגרתית בצפון הארץ. הפגז לא פגע בכלי הטיס ונפל בשטח סוריה. בתגובה לכך, צה"ל תקף את המשגר ממנו בוצע הירי. כמו כן, בצבא הדגישו כי מטוס הקרב של חיל האוויר לא חצה את הגבול לסוריה. בתוך כך, המשטר בסוריה הודיע כי חייל סורי נהרג ושניים נוספים נפצעו בתקיפת צה"ל במוצב צבאי מזרחית לחאן ארנבה במחוז קוניטרה.

לכתבות נוספות בנושא >>

אש נ"מ סורית נורתה לעבר מטוס קרב ישראלי; צה"ל תקף את המשגר

דיווח בסוריה: ישראל תקפה מטרות בסמוך לדמשק

נזק כבד להאנגר דיוק הרקטות האיראני: תיעוד התקיפה בסוריה

המתקן בסוריה שהותקף על פי דיווחים ע"י חיל האוויר הישראלי
מתקן בסוריה שהותקף על פי דיווחים ע''י חיל האוויר הישראלי (ארכיון) | צילום: טוויטר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לתקרית הנ"מ ואמר: "לפני זמן קצר הצבא הסורי ניסה לפגוע במטוס ישראלי, הוא לא הצליח. חיל האוויר בתגובה השמיד את המשגר שממנו נורתה האש. המדיניות שלנו ברורה - איננו מוכנים לסבול שום תוקפנות נגדנו, ונגיב נגדה בעוצמה ובתקיפות".

לפני כשלושה שבועות, דיווחו כלי התקשורת הרשמיים של סוריה כי מערכות ההגנה האווירית של הצבא הסורי הופעלו בעקבות "כניסה של גופים זרים", שהגיעו לדבריהם מכיוון "השטח הכבוש שמדרום לסוריה".

לילה לפני, דיווחה הטלוויזיה הסורית על הדי פיצוצים שנשמעו באזור דמשק. חיל האוויר הסורי הודיע כי פגעו ב"גופים זוהרים" שהגיעו מכיוון ישראל והפילו כמה מהם. מקור צבאי סורי אמר כי: "מערכות ההגנ"א שלנו חשפו מטרות עוינות שהגיעו מכיוון קונייטרה ובלמו אותן". כמו כן, ערוץ הטלוויזיה "אל-מיאדין" דיווח כי "מערכות ההגנה האווירית הסוריות פגעו במטרות בשמי פרברי דמשק הדרומיים ובשמי קוניטרה". על פי דיווחים לא מאומתים, בתקיפה נפגעו מחסנים של כוחות משמרות המהפכה באזור שדה התעופה בדמשק.

תקיפה בסוריה, ארכיון
תקיפה בסוריה, ארכיון | צילום: חדשות 13

סוכנות הידיעות של האופוזיציה הסורית (Step News Agency) דיווחה כי הדי הפיצוצים בדמשק נבעו מתקיפה של חיל האוויר הישראלי נגד מטרות של צבא סוריה וחזבאללה בבסיס דיביזיה 1 של הצבא, אשר ממוקם באזור אל-כיסווה, דרומית-מערבית לדמשק. לפי הדיווח, התקיפה גררה העלאת כוננות של צבא סוריה באזור.

בחודש אפריל הודיע הארגון הסורי לזכויות אדם כי יעד התקיפה האווירית בסוריה שיוחסה ישראל היה מפעל לייצור ודיוק טילים לטווח בינוני בכפר א-זאווי, וכן בסיס צבאי באזור הכפר שייח רדבאן, השייך לכוחות האיראניים ולכוחות המשטר הסורי. עוד דווח כי במהלך התקיפה נהרגו לפחות שני בני אדם ו-17 נוספים נפצעו. טרם ידוע אם ההרוגים הם חיילים איראנים או גורמים חמושים הנאמנים לאיראן. בתיעוד שפרסמו גורמים סורים ניתן לראות את הירי, שמיוחס כאמור לחיל האוויר הישראלי.