בג'יהאד נחושים לנקום - בחמאס מנסים להימנע מסבב לחימה

שלוחת הג'יהאד האיסלאמי בגדה מפעילה לחץ על אנשיה בגדה על המעצר באסם א-סעדי כדי "לשחרר קיטור". בתוך כך, בחמאס סבורים כי בג'יהאד האיסלאמי, אם יגיבו, יעשו זאת בצורה מתונה. בינתיים, נמשכת הכוננות בעוטף עזה: צירים יישארו חסומים לעוד יממה. צה"ל גייס 100 אנשי מילואים

זמן צפייה: 07:27

הדריכות בעוטף עזה נכנסה הבוקר (רביעי) ליומה השני, ונראה שהמתיחות תימשך גם בימים הקרובים. הסיבה היא הערכה במערכת הביטחון שנשענת על מידע שלפיו הג'יהאד האיסלאמי בעזה נחוש להגיב ולנקום על מעצרו של באסם א-סעדי, בכיר הארגון בגדה, שנעצר שלשום.

שלוחת הג'יהאד האיסלאמי בגדה משדרת מסרים לאנשיה בעזה ומפעילה לחץ להגיב על המעצר - כדי "לשחרר קיטור". בתוך כך, בחמאס סבורים כי בג'יהאד האיסלאמי - אם יגיבו - יתבצע הדבר בצורה מתונה.

בינתיים, ישראל ניסתה להעביר מסרים דרך המודיעין המצרי - ובג'יהאד האיסלאמי בחרו שלא לענות לשיחות ולמסרים, אך בחמאס דווקא כן השיבו. בתוך כך, ישראל הבהירה לחמאס כי על כל תגובה של הג'יהאד האיסלאמי - חמאס תהיה זו שתישא בתוצאות - בעוד שהארגון מתנער מאחריות ואומר כי היא לא קשור לאירוע. מבחינת חמאס, היא אינה מעוניינת להיכנס לסבב לחימה.

חסימות בדרום
חסימות בדרום | צילום: פלאש 90

בינתיים, ברקע המתיחות, צה"ל והמועצות המקומיות בעוטף עזה קיימו אמש (שלישי) הערכת מצב שבסיומה החליטו על המשך חסימות הצירים גם היום, ללא שינוי בהנחיות. בהודעה שפרסם ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו, הוא כתב: "יש לשמור על עירנות ולהימנע משהייה או נסיעה במקומות חשופים. בכל שינוי נעדכן בהודעה מסודרת". החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי יתקיימו בקרבת מרחבים מוגנים.

מהמועצה האזורית אשכול נמסר כי "בסיום הערכת מצב עם הצבא, הוחלט על המשך חסימות הכבישים גם מחר לפי הפירוט הבא: כביש 34 - מארז לשדרות; כביש 232 - מצומת מפלסים ועד צומת סעד; כביש 34- מצומת יד מרדכי ועד צומת ניר עם; כביש 4- מצומת זיקים עד כביש הגישה למעבר ארז. במועצה: החל מהשעה 5:00 בבוקר ייסגר לתנועה כביש 232 בקטע שמצומת פתחת שלום ועד הכניסה לקיבוץ כרם שלום.

חשש לירי נ''ט. עוטף עזה
חשש לירי נ''ט בעוטף עזה | צילום: פלאש 90

כמו כן, לא תתאפשר כניסה ויציאה מהקיבוץ מ-5:00 עד השעה 20:00. כביש הפרסה - פתוח לכלי רכב פרטים בלבד. פעילות הקייטנות במתקני המועצה תתקיימנה מחר כרגיל, כולל הסעות מהיישובים. ביישובי הפרסה יינתן מענה חלופי לאוטובוסים. נווה אשכול ומועדון מופת יפעלו מחר כמתוכנן.

בכל הנוגע לתחבורה ציבורית- הקווים פנימיים פועלים, למעט קו 11 לכרם שלום וקו 15 ליישובי הפרסה. בחלק מהקווים חל שינוי זמני במסלולים. עדכונים באתר דן בדרום.  רכבת - נכון לעכשיו ללא שינוי וגם מחר לא תחודש התנועה מאשקלון לשדרות: "ככל שיהיו שינויים אנו נעדכן". הכבישיים שנחסמו: כביש 232 - מצומת ניר עם ועד צומת סעד; כביש 34 - מצומת יד מרדכי ועד צומת ניר עם; כביש 4 - מצומת זיקים עד כביש הגישה למעבר ארז; כביש הפרסה - פתוח לכלי רכב פרטים בלבד.

מחסום באזור עוטף עזה
מחסום באזור עוטף עזה | צילום: פלאש 90

מוקדם יותר אתמול, כאמור, קיימו בצה"ל קיימו הערכת מצב כשבמקביל כבישים רבים בעוטף עזה נחסמו. הסיבה: איום קונקרטי לירי נ"ט. בינתיים, משלחת מצרית נכנסה הערב לרצועת עזה כדי לנסות ולרסן את ארגוני הטרור מלהגיב. אם הלילה הקרוב יעבור בשקט - מחר תתקיים הערכת מצב נוספת בנושא.

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי הכריזה אמש על העלאת הכוננות, ויחידת הרקטות שלה ברצועת עזה אף היא נמצאת בכוננות גבוהה - כך פורסם בעיתון "אל קודס" שיוצא לאור במזרח ירושלים. בעיתון נמסר מפי מקורות פלסטינים כי מנהיגי הג'יהאד האסלאמי התעלמו משיחות הטלפון של מספר מתווכים שניסו להרגיע את הרוחות לאחר הפעולה אמש בה עצר צה"ל את מנהיג הג'יהאד האסלאמי בשומרון – באסם א-סעדי.

המקורות ציינו כי המתווכים השונים ובייחוד המודיעין המצרי ניסו יותר מפעם ליצור קשר עם מנהיגי הג'יהאד האסלאמי אך הללו לא ענו לשיחות הטלפון. לפי המקורות, הג'יהאד האסלאמי טרם החליט כיצד להגיב על הפעולה אמש בג'נין ומהיכן יגיבו - מהגדה או מרצועת עזה - וכי כל האפשרויות בעת הזו נותרו פתוחות.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2208021627' autoplay='0' credit='אלעד מלכה; אריאל חרמוני, משרד הביטחון' desc='שר הביטחון גנץ בסיור באוגדת איו"ש: "נמשיך בפעילות המבצעית ונפגע במי שמבקש לחולל טרור ולפגוע באזרחי ישראל"' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/t_app_16x9/v1659446453/uploads/2022/903200779.jpg' kid='1_t4sq3duz' duration='']

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ סייר אתמול באוגדת איו"ש, יחד עם הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי ומפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. במהלך הביקור סייר שר הביטחון לאורך התפר, קיים הערכת מצב ושיח מפקדים במהלכם שיבח שר הביטחון גנץ את פעילות הפיקוד במהלך מבצע ״שובר גלים״ והישגי המבצע עד כה.

שר הביטחון גנץ: "אני מסיים סיור עם הרמטכ"ל באוגדת איו"ש ותצפית על התקדמות המכשול והפעילות המבצעית לאורך התפר. המדיניות שלנו ברורה: מי שרוצה לעבוד ולחיות בשכנות טובה– יקבל יד מושטת. ביד השנייה אנחנו נפגע בכל מי שמבקש לפגוע באזרחי ישראל ולחולל טרור".

לדבריו, "צה"ל, שב"כ ומג"ב ימשיכו בפעילות המבצעית, עם כל הכלים ובכל הזירות. כל איום על אזרחי ישראל יענה בתגובה עוצמתית ואנו כמובן ניערך לכל תרחיש. מתוך אותה תפיסה בדיוק, אנחנו מתקדמים גם בעבודות על מכשול התפר ומתאימים את תפיסת ההפעלה כל הזמן, בכדי להגן על העורף האזרחי וגם להרחיב את המעגלים הכלכליים בנינו ובין הפלסטינים מתוך אינטרס משותף של שגשוג ויציבות".

בסאם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האיסלאמי, לאחר מעצרו
בסאם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האיסלאמי, לאחר מעצרו

שלשום דיווחה התקשורת הפלסטינית על היתקלות בין חמושים פלסטיניים וכוח מיוחד של צה"ל במחנה הפליטים ג'נין, כאשר חילופי אש התנהלו בין הצדדים. עוד דיווחו הפלסטינים כי הכוח המיוחד פשט על ביתו ועצר את בכיר הג'יהאד האיסלאמי במחנה, בסאם א-סעדי, שנפצע במהלך העימותים. גם חתנו של א-סעדי, אשרף אל-ג'דע נעצר במהלך הפעילות.

א-סעדי, בן 61, החל את פעילותו בארגון בשנת 1984. הוא אחת הדמויות המרכזיות והמשפיעות על הג'יהאד האיסלאמי. הוא נעצר שבע פעמים על תכנון פיגועים וטרור גם בימי האינתיפאדה השנייה לפני שני עשורים. הוא ישב שנים ארוכות בכלא הישראלי. שניים מבניו, עבד אל-כרים ואיברהים, נהרגו בהיתקלויות עם צה"ל בשנת 2002.

חסימות בדרום
חסימות בדרום | צילום: פלאש 90

יצוין כי אתמול, בתום הערכת מצב, הוחלט לחסום אזורים וצירים סמוכים לגדר המערכת ברצועת עזה מחשש לתגובה. כבישים וצירים נחסמו לתנועה, ובצעד חריג, מיגוניות הוצבו בכבישים כדי להגן על הכוחות הנמצאים בשטח. יודגש כי כי לכלל היישובים באזור ישנה גישה לכניסה ויציאה דרך צירים אחוריים, זאת מלבד היישוב כרם שלום והקיבוץ נחל עוז.

כמו כן, מהמכללה האקדמית ספיר נמסר: "ממחר, יום רביעי (3/8) ועד יום שישי (5/8) לא תתקיים פעילות במכללה והלימודים יתקיימו באופן מקוון. בחנים ומבחנים שהיו מתוכננים לשבוע זה ידחו למועד חדש. עובדים אשר מתקשים להגיע, יעבדו מרחוק. הנחיות לשבוע הבא יפורסמו בהתאם להתפתחויות".