לאחר הכרזת פומפאו על ההתנחלויות: מחר יתקיים "יום זעם" בגדה

הרשות הפלסטינית הכריזה על קיום הפגנות, הצפויות בשכם, בחברון וברמאללה. הלימודים וחלק ממקומות העבודה יסתיימו מוקדם, כדי לאפשר למפגינים להשתתף במחאה

זמן צפייה: 01:57

הרשות הפלסטינית הכריזה היום (שני) על יום זעם מחר בכמה מוקדים בגדה המערבית, לאחר הכרזת שר החוץ האמריקני מייק פומפאו על כך שההתנחלויות לא ייחשבו עוד בלתי חוקיות לפי החוק הבין-לאומי. בין היתר צפויות הפגנות בשכם, בחברון, וברמאללה. לפי דיווחים פלסטיניים, בתי הספר וחלק ממקומות העבודה יסתיימו מוקדם כדי לאפשר למפגינים להשתתף. בכוונת המארגנים לקיים תהלוכות זעם בנקודות החיכוך עם חיילי צה"ל.

כזכור, בשבוע שעבר הודיע פומפאו כי הוא מבטל את חוות הדעת המשפטית של משרד החוץ האמריקני, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית הן הפרה של החוק הבין-לאומי. לאחר ההודעה השגרירות האמריקנית בירושלים פרסמה אזהרת מסע לאזרחי ארצות הברית שמבקשים לטייל בעיר, ברצועת עזה ובגדה המערבית.

יום זעם בשטחים, הכפר אל-מזרעה אל-גרביה ליד רמאללה
יום זעם בשטחים, הכפר אל-מזרעה אל-גרביה ליד רמאללה | צילום: חדשות 13

"אחרי למידה של כל הצדדים בסכסוך, ארצות הברית הופכת את ההחלטה שאומרת שההתנחלויות נוגדות את החוק הבין-לאומי", אמר פומפאו בנאומו."זאת בעיה מורכבת שיכולה להיפתר רק בשיחות בין ישראל ולפלסטינים. הממשל האמריקני מעודד את ישראל והפלסטינים לפתור את הבעיה ולמצוא פתרון שיקדם את הביטחון והשלום בין הצדדים".

"אנחנו מאמינים שמה שעשינו היום זה להכיר במציאות כפי שהיא והגדלנו את הסיכוי למצוא פיתרון דיפלומטי בין ישראל לפלסטין", הסביר שר החוץ האמריקני. "ההודעה שלנו לא באה במטרה לעזור פוליטית לאף אחד". על "עסקת המאה" אמר פומפאו כי "על ישראל קודם להרכיב ממשלה, אנחנו מקווים שהם יצליחו, וכשיגיע הזמן - נפרסם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם טראמפ, והודה לו על החלטת מדינתו לבטל את חוות הדעת המשפטית של משרד החוץ האמריקני, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית אינן הפרה של החוק הבין-לאומי. "טראמפ תיקן עוול היסטורי. מישהו היה צריך לומר את האמת הפשוטה, והוא עשה זאת כפי שעשה בהכרה בגולן ובהעברת השגרירות לירושלים", אמר נתניהו.

עוד אמר ראש הממשלה לנשיא כי "אנחנו לא בארץ זרה, זוהי המולדת שלנו למעלה מ-3000 שנה. הסיבה שאנו נקראים יהודים היא משום שבאנו מכאן, מיהודה. זה לא מונע משא ומתן, להיפך - זה מקדם את השלום כי אי אפשר לבנות שלום אמיתי על בסיס שקרים".

רה''מ נתניהו ומייק פומפאו
רה''מ נתניהו ומייק פומפאו | צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ

שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי, הזהיר בציוץ בטוויטר מפני תוצאות ההכרזה של פומפאו, וכתב כי "ההכרה בהתנחלויות מסכנות את פתרון שתי המדינות. עמדתה של ירדן, המגנה את ההתנחלויות, יציבה".

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת גינה אף הוא את המהלך ואמר כי "ממשל טראמפ הוכיח שוב שהוא מאיים על המערכת הבין-לאומית ומחליף את החוק הבין-לאומי בחוקי הג'ונגל".

שר החוץ ישראל כץ אמר בתגובה להחלטה כי "אני מקבל בברכה את הודעת שר החוץ האמריקני בדבר חוקיות ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. אין עוררין על זכותו של עם ישראל בארץ ישראל. אני רוצה להודות על תמיכתו העקבית והאיתנה של ממשל טראמפ בישראל ואת מחויבותו להמשך קידום היחסים בין העמים וליצירת מזרח תיכון של שגשוג ויציבות. הודעה חשובה זו היא מענה הולם להחלטת בית הדין האירופי נגד ההתיישבות היהודית וניסיונות החרם נגד מדינת ישראל".

מנגד, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר בתגובה כי "אף שר חוץ לא ישנה את העובדה שההתנחלויות נבנו על אדמה כבושה שעליה תוקם מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל".