רקטה נורתה לעבר ישראל ויורטה; הלימודים בעוטף עזה מחר בוטלו

שעות לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש מול הג'יהאד האסלאמי, הופר השקט על ידי האזעקות. כיפת ברזל הופעלה ומנעה פגיעה בשטח ישראל. בעקבות הירי, ראשי הרשויות החליטו שלא לקיים לימודים

זמן צפייה: 06:08

מבצע חגורה שחורה: שעות לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש מול הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, נשמעה הערב (חמישי) התרעת צבע אדום בעוטף עזה. מערכת כיפת ברזל זיהתה רקטה שנורתה מעבר רצועת עזה - ויירטה אותה. בעקבות הירי, החליטו ראשי הרשויות בעוטף עזה שלא לקיים מחר לימודים במוסדות הלימוד שברחבי העוטף. "אנו עומדים בקשר עם צה"ל ובוחנים את ההתפתחויות. כרגע אין שינוי בשאר הנחיות ההתגוננות", נמסר. "ההחלטה התקבלה מתוך דאגה לתלמידים ולצוותים החינוכיים".

בתוך כך, בצה"ל מעריכים הערב כי גורמים בג'יהאד האסלאמי אחראים לירי הרקטות לאחר הפסקת האש. עם זאת, ההערכה במערכת הביטחון היא שהירי ייפסק. במקביל, בחמאס הודיעו על ביטול ההפגנות על הגדר מחר.

עוד בחדשות 13:

אחרי הפסקת האש: 5 שיגורים לעבר יישובי עוטף עזה ולנתיבות

"ההרתעה לא קיימת": במערכת הפוליטית מגיבים להסכם הפסקת האש

צה"ל: הפסקת האש נכנסה לתוקפה; שם המבצע – חגורה שחורה

בד בבד, דובר פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, מסר הערב כי "חיסול אבו אל-עטא רק נותן לנו כוח ונחישות. הנהגת פלוגות אל-קודס מקיימת פגישות והערכות מצב סביב המתרחש ברצועת עזה והגדה המערבית. ידי הלוחמים שלנו עדיין אוחזות בהדק, אנחנו ערוכים לפקודתה של הנהגת הארגון".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191114-2012' autoplay='0' credit='' desc='טיל ה"בוראק 120" ששוגר לכאורה על ידי הג′יהאד האסלאמי' kid='1_0fc8tb7r' duration='70'']

הדובר, אבו חמזה, טען כי בסבב האחרון בוצע לראשונה ירי טיל מסוג "בוראק 120", ששוגר לעבר חדרה, ופרטים אודותיו יחשוף הארגון בקרוב. "אנו מודים לציר ההתנגדות, ובראשו הרפובליקה האסלאמית באיראן, על הסיוע להתנגדות הפלסטינית", הוסיף אבו חמזה. במקביל, ברצועת עזה מחו תושבים על הפסקת האש.

[brightcove_iframe video_id='programs-yaakov-eilon-articles-20191114-1814' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן' kid='1_lqj0m5ij' duration='299'']

בתוך כך, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, הביע תקווה שישראל תמשיך במדיניות החיסולים הממוקדים ברצועת עזה. "אני מקווה שנמשיך בסיכולים הממוקדים", אמר בריאיון לשש – אמנון לוי. "בשנים האחרונות היה ויכוח על כך בקבינט. כשהתחיל טרור העפיפונים והבלונים אמרתי שצריך לסכל את אותם מפקדי חוליות. הצבא בזמנו מאוד התנגד. האחריות היא קודם כל על הדרג המדיני, אבל התנגדות הצבא הפכה את העניין להרבה יותר מורכב".

"סיכולים ממוקדים נמצאים על השולחן", הוסיף ארדן. "ואם יהיה מחבל שמהווה סיכון בהתנהגות שלו, גם אם הוא לא מעורב בפיגוע באותו רגע, גם כלפי מחבלים בכירים אחרים תופעל המדיניות הזו".

בני נוער במקלטים
בני נוער במקלטים | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הודיע מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ על העברת מיליון שקלים וחצי לטובת הפעלת מרכז חוסן באשקלון – זאת לאחר ארבעה חודשים בהם לא שולמו משכורותיהם של עובדי מרכזי חוסן, המעניקים שירותי טיפול נפשי לתושבי הדרום.

ראש העיר, תומר גלאם, שיבח את ההחלטה והוסיף, "לצערי, בכל סבב הסלמה מצטרפים למעגל נפגעי החרדה, ילדים ומבוגרים נוספים, שחייבים טיפול מקצועי ומתמשך, גם בשגרה ולא רק בחירום. הסיוע הכספי בהחלט יקדם אותנו לעבר הקמת המרכז שייתן מענה אמיתי לאותם תושבים".

היירוטים בשמי הדרום (ארכיון)
היירוטים בשמי הדרום (ארכיון) | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו סיור ביטחוני במרכז ניהול יירוטים ובסוללת כיפת ברזל. "אנחנו לקראת סיום המבצע. משבח את צה"ל והשב"כ על הישג אדיר", אמר במהלך הסיור. "מטרות המבצע הושגו כבר עכשיו במלואן. מטרת המבצע הייתה סיכול ממוקד של מפקד הג'יהאד האיסלמי, הוא חוסל. האויבים שלנו קיבלו את המסר – אנחנו יכולים להגיע לכל אחד".

"האויבים שלנו קיבלו את המסר – אנחנו יכולים להגיע לכל אחד, אפילו במיטתו. אני מקווה שהלקח הזה נלמד. אני סומך על כוחותינו שנמשיך להשתפר ולעשות כל מה שדרוש כדי להבטיח את ביטחון ישראל. כל הכבוד לכם ותודה רבה לכם".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בסיור ביטחוני במרכז ניהול יירוטים ובסוללת כיפת ברזל.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו בסיור ביטחוני במרכז ניהול יירוטים ובסוללת כיפת ברזל. | צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ

בשעות הצהריים הודיע צה"ל כי בתום הערכת מצב בפיקוד הדרום, הוחלט להסיר את כלל המגבלות באזור עוטף עזה ומערב לכיש. במקביל, נפתחו מחדש המעברים כרם שלום וארז בגבול רצועת עזה, ומרחב הדייג  של הדייגים הפלסטינים הוחזר ל-15 מיילים ימיים.

לפנות בוקר הודיע הג'יהאד האסלאמי כי הסכים להפסקת אש עם ישראל שנכנסה לתוקף בשעה 05:30. על אף הודעת הארגון, לאחר תחילת הפסקת האש נשמעו אזעקות צבע אדום בעוטף עזה. פיקוד העורף הודיע על חזרה לשגרה בכל הארץ, למעט עוטף עזה, אשקלון ושדרות.

האזעקה נשמעה כשרבים מהילדים שהו או היו בדרכם לבית הספר בנתיבות, והורים רבים שבו על עקבותיהם כדי להחזיר אותם לביתם. אחד האבות סיפר כי "אלה החיים שלנו פה - אנחנו כועסים על ההחלטה. אם פעם אחת יעשו משהו לתמיד, זה ייגמר. זו הייתה טעות להחזיר את הילדים מהלימודים, באתי עכשיו מהעבודה לקחת אותה".

שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לשטח ישראל
שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לשטח ישראל | צילום: חדשות 13

דובר צה"ל הדי זילברמן הודיע הבוקר בשיחה עם כתבים צבאיים על תחילת הפסקת האש, והוסיף כי שם המבצע הוא "חגורה שחורה". לדבריו, חוסלו 25 מחבלים בפעולות כירוגיות של הצבא, ובמהלך הסבב נורו 450 רקטות, כאשר 60% שוגרו לעבר שטח פתוח וכ-90% מהן יורטו.

על פי דובר צה"ל, המבצע הצליח לפגוע משמעותית ביכולת תשתיתית במפעלים ואתרים לייצור אמצעי לחימה ורקטות, פגע במתחמים צבאיים, בבתי פעילים ששימשו כמחסני אמל"ח, מתחמי אימונים ומפקדות. כמו כן, באמצעות בעשרות גיחות, פגעו מטוסי הקרב במשגרים, כלי שיט, פירי מנהרות, עמדות שיגור ועמדות תצפית.