ארה"ב: "לא ניתן לקבוע מי ירה בעיתונאית, אך זה לא היה מכוון"

משרד החוץ האמריקני פרסם הודעה רשמית בנוגע לבדיקה הבליסטית של הקליע שהוצא מגופה של עיתונאית אל-גז'ירה שירין אבו-עאקלה: "סביר שהירי הגיע מכיוון הכוחות הישראליים, אך אין מדובר בירי מכוון". בצה"ל פרסמו הודעה שבה נאמר כי לא ניתן לקבוע מי ירה בה. לפיד: "ניתן לקבוע בוודאות כי לא הייתה כוונה לפגוע בה"

זמן צפייה: 01:24

לאחר שנערכה בדיקה בפיקוח אמריקני ובנוכחות נציג ישראלי אמש במבנה שגרירות ארצות הברית בירושלים, היום (שני) פורסמו תוצאות הבדיקה לפיהן לא ניתן לקבוע מי אחראי לירי הקליע שהרג את העיתונאית הפלסטינית שירין אבו-עאקלה. ראש הממשלה יאיר לפיד אמר: "לא ניתן לקבוע מי אחראי למותה, אך בוודאות ניתן לקבוע כי לא הייתה כוונה כזאת".

"הפעילות המבצעית של צה"ל למיגור הטרור תמשיך בכל מקום שידרש", הוסיף לפיד. "ישראל מביעה צער על מותה. בשנים האחרונות נהרגו מאות עיתונאים באיזורי קרבות ברחבי העולם. מובן מאליו שישראל מעוניינת להגן על עיתונאים ועל חופש העיתונות בכל מקום ובכל תנאי. כראש ממשלת ישראל אני נותן גיבוי מלא וחד משמעי ללוחמי צה"ל שמסכנים את חייהם כדי להגן על אזרחי ישראל אל מול הטרור ועושים ימים ולילות למען בטחון ישראל".

מחלקת המדינה של ארה"ב פרסמה הודעה רשמית בה נכתב כי "לאחר ניתוח משפטי מפורט ביותר, בוחנים עצמאיים של צד שלישי, כחלק מתהליך בפיקוח מתאם הביטחון של ארה"ב (USSC), לא הצליחו להגיע למסקנה סופית בנוגע למקור הקליע שהרג את העיתונאית הפלסטינית-אמריקנית שירין אבו-עאקלה. מומחים בליסטיים קבעו שהכדור ניזוק קשות, מה שמנע מסקנה ברורה".

ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

עוד נכתב בהודעה הרשמית: "בנוסף לניתוח הפורנזי והבליסטי, ה-USSC קיבל גישה מלאה הן לחקירות צה"ל והן לחקירות הרשות הפלסטינית במהלך השבועות האחרונים. על ידי סיכום שתי החקירות, ה-USSC הגיע למסקנה כי ירי מעמדות צה"ל אחראי ככל הנראה למותה של שירין אבו-עאקלה. ה-USSC לא מצא סיבה להאמין שהדבר היה מכוון אלא תוצאה של נסיבות טרגיות במהלך מבצע צבאי בראשות צה"ל נגד פלגים של הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני ב-11 במאי 2022 בג'נין, בעקבות סדרה של פיגועי טרור בישראל".

אבו מאזן בטקס הממלכתי לזכרה של שירין אבו עאקלה
אבו מאזן בטקס הממלכתי לזכרה של שירין אבו עאקלה | צילום: רויטרס

גם דובר צה"ל הוציא הודעה רשמית, בה נכתב: "ביום 11 במאי 2022 יצאו כוחות צה"ל למבצע מעצרים בנפת ג׳נין לסיכול ומניעת טרור, במהלכו נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה"ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיומו של המבצע, נפגעה העיתונאית שירין אבו-עאקלה. מאז האירוע המצער, צה״ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של אבו-עאקלה. לשם כך, מינה הרמטכ"ל צוות ייעודי הכולל מומחים בנושאים שונים, במסגרתו נעשה בין היתר שחזור של האירוע וכן נעשתה הדמיה של השטח, על מנת לדמות עד כמה שניתן את התנאים שהתקיימו בעת האירוע".

"מתחקיר צה"ל עולה כי לא ניתן לקבוע האם אבו-עאקלה נהרגה מירי חמושים פלסטינים אשר ירו בסביבתה באופן בלתי נשלט או ע"י לוחם צה"ל בשוגג. נדגיש כי התחקיר קבע בצורה חד משמעית כי לא התבצע ירי מכוון מצד כוחות צה"ל לעבר אבו-עאקלה. מתאם הביטחון האמריקני בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית (USSC), קיבל ביום שבת האחרון מידי הרשויות הפלסטיניות את הקליע שעל פי הפלסטינים פגע בעיתונאית שירין אבו-עאקלה, לשם עריכת בדיקה בליסטית מקצועית ובלתי תלויה. הקליע נשמר, מרגע העברתו מידי הרשויות הפלסטינית ועד להחזרתו אתמול לאחר הבדיקה, בידי גנרל מייקל פנזל".

Whatsapp Image 2022 05 11 At 1
גופתה של עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו עאקלה | צילום: רויטרס

"בקליע נערכה בדיקה בליסטית במעבדה לזיהוי פלילי, על ידי גורמים מקצועיים ישראלים, ונכחו בה נציגים מקצועיים של ה-USSC, על מנת לזהות את כלי הנשק ממנו נורה. הבדיקה נערכה בישראל, ולכל אורכה נכחו בה נציגים מה-USSC. על אף המאמצים נמצא כי לאור מצבו הפיזי של הקליע ואיכות הסימנים עליו, קיים קושי של ממש בביצוע הזיהוי, ובהתאם לא התאפשר לקבוע האם הקליע נורה או לא נורה מהנשק שנבדק. בהתאם לממצאי הבדיקה, הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי הנחה להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותנו ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת. החלטת הפרקליטות הצבאית באשר לפתיחת חקירת מצ"ח תתקבל לאחר השלמת התחקיר הפיקודי".

שר הביטחון בני גנץ אמר: "אני מבקש שוב להביע צער על מותה של שירין אבו עאקלה. מערכת הביטחון רואה בהגעה לחקר האמת ערך עליון. במקרה שלפנינו, למרות החקירה המעבדתית של הקליע וכלי הנשק הרלוונטי, לא ניתן לשייך את הקליע לקורבן ולנשק. ולכן, לצערי, לא ניתן לקבוע מי ביצע את הירי - והתחקיר בנושא יימשך. חשוב לזכור - גם באירוע המבצעי המדובר, נורו מאות כדורים לעבר חיילי צה"ל שהשיבו אש לכיוון מקורות הירי בלבד. מי שנושא באחריות לאירוע הם קודם כל הטרוריסטים שפועלים מתוך אוכלוסייה אזרחית."

"לחיילי צה"ל ומפקדיו יש את החובה להגן על אזרחי ישראל ואת כל הגיבוי מהדרג המדיני למלא את משימתם. לצד זאת, אנו שומרים על טוהר הנשק ועושים מה שאף צבא לא עושה בכדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים ובשמירה על חופש העיתונות: מהבחירה בחימושים, דרך המשימות ועד לתחקיר והנכונות לשתף פעולה כמו עם ידידתנו ארה"ב בחתירה להגעה לחקר האמת. האמת המבצעית והמוסרית היא חלק בלתי נפרד מסוד עוצמתנו ומהחוסן הישראלי וכך ימשיך להיות".

מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שיח', אמר בציוץ בטוויטר כי ממשלת ישראל נושאת באחריות להתנקשות בשירין אבו עאקלה וכי הם ימשיכו בצעדים שלהם מול בתי הדין הבינלאומיים. הוא הוסיף כי אם לא יתירו את הניסיונות להסתיר את האמת, או את הרמיזות הביישניות בנוגע להפניית ההאשמה לעבר ישראל.

עיתונאים לבנונים מניפים תמונות של שירין אבו עאקלה מול בניין האו''ם בביירות
עיתונאים לבנונים מניפים תמונות של שירין אבו עאקלה מול בניין האו''ם בביירות | צילום: רויטרס

שלשום דווח כי הפלסטינים יעבירו לארצות הברית את הקליע שהרג את אבו עאקלה לפני כחודשיים בג'נין. התובע הכללי הפלסטיני אישר את הדברים לאל-ג'זירה, ואמר שהקליע יועבר לאמריקנים כדי לבדוק אותו מבחינה בליסטית. לטענתם של הפלסטינים, התנאי להעברת הקליע לארה"ב הוא שהקליע לא יגיע לישראל, והאמריקנים הם אלה שייבצעו את החקירה.

הלווייתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה
הלווייתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים נחשפה בערוץ אל-ג'זירה תמונה של הקליע שהרג את כתבת הערוץ, ונטען כי על-פי ניתוח שביצעו מומחים צבאיים לכדור – הקליע היה מסוג שחודר שריון. עוד צוין כי הקליע התעוות לאחר שחדר לראשה של שירין לאחר שפגע בקסדה שחבשה. בנוסף, לפי טענת הערוץ, בחקירה עצמאית שביצע, "התגלה כי הקליע היה בקוטר 5.56 מ"מ, שבו עושה שימוש צה"ל, וכי הכדור נורה מרובה מדגם M4".