"אנחנו כל הזמן בכוננות": מבט מבפנים על יחידה 669

בכל פעם שמטוס חיל האוויר חוצה את הגבול, בדרך לתקיפת משלוח נשק איראני או למשימת מודיעין רחוקה, צוות של אחת מ-4 יחידות העילית של צה"ל נמצא בכוננות לקריאה. השבוע לוחמיה לקחו חלק בתרגיל הגדול שמדמה לוחמה בשטח האויב, והיחידה פתחה בפנינו את שעריה ואפשרה לנו הצצה מרתקת על מבצעי החילוץ הגדולים והחשאיים שלה. "זה סיפוק אדיר"

זמן צפייה: 14:35

על הקיר בכניסה למשרד של סא"ל ש', מפקד יחידה 669, נאמר "לו רק קירות יכלו לדבר". אחרי שראינו את כל הצל"שים והתעודות של החילוצים שעליהם שמענו בחדשות, בלבנון, בעזה, וגם בתחומי ישראל, צד את עינינו מכתב תודה אחד יוצא דופן, מכתב תודה אישי מראש הממשלה נפתלי בנט על מבצע יוצא דופן שביצעה 669 בתקופה האחרונה, חשוב מאוד ומשמעותי מאוד. וזהו. זה כל מה שמותר להגיד.

ב-669 יש מסורת, להביא אבן מכל פינה במזרח התיכון שבו ביקרה היחידה בלילות חשוכים בלי ירח. את האבנים הפכנו כדי שגם הרמזים שעליהן לא ייקלטו במצלמה, אבל אפשר רק לדמיין מאיזה ג'בל או פיסטין נלקחו האבנים האלה ברחבי המזרח התיכון.

יחידת 669 (ארכיון)
יחידת 669 (ארכיון) | צילום: דובר צה''ל

"בצרה קראת ואחלצך" זו הסיסמא של יחידה 669, ציטוט של פסוק יפה מספר תהילים, צמוד לסמל היחידה, החתול בעל העיניים הירוקות, שתמיד יודע ליפול בכל מצב על הרגליים. ובמזרח התיכון של 2022 יש הרבה צרות, והרבה מאד חילוצים פוטנציאליים.

בכל פעם שמטוס של חיל האוויר חוצה את הגבול, בדרך לתקיפת משלוח נשק איראני או בדרך למשימת מודיעין רחוקה רחוקה, צוות של 669 נמצא בכוננות לקריאה שהם מקווים שלא תבוא לעולם, הקריאה לחילוצו של טייס שנאלץ לנטוש את מטוסו אי שם במזרח התיכון.

יחידה 669, ארכיון
יחידת 669 (ארכיון) | צילום: דובר צה''ל

השם הרישמי של היחידה הוא "יחידת החילוץ והפינוי הקרבי בהיטס". היא אחת מארבע יחידות העילית של צה"ל, אחות לסיירת מטכ"ל, שייטת 13 ושלדג. בגלל שאין עוד יחידה כזו במערכת הביטחון, 669 עובדים עם כולם, והרבה. המוסד, כל היחידות המיוחדות בצה"ל, וגם עם הימ"מ, היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור של המשטרה.

במאמץ הבלתי נגמר לסכל את הפיגוע הבא, לוחמי הימ"מ והשב"כ הוזנקו בלילה שבין שישי לשבת בתחילת אפריל לסכל חולייה חמושה של שלושה מחבלי ג'יהאד האיסלמי, שיצאה מג'נין בדרך לפיגוע גדול בישראל. זו היתה היתקלות מטווח אפס בתוך גל הטרור, ובקרב היריות נפצע קשה מפקד פלגת הלוחמים סנ"צ ש'.

יחידת 669 (ארכיון)
יחידת 669 (ארכיון) | צילום: דובר צה''ל

והיה גם חילוץ קרוב יחסית, אבל תחת אש קשה. בנובמבר 2018 נחשפת יחידת מודיעין מיוחדת של צה"ל בחאן יונס, לב רצועת עזה, ורק באחרונה הותר לפרסום שסא"ל מ' שנהרג בחאן יונס הוא סגן אלוף מחמוד ח'יר א-דין. יחידה 669 הוזנקה לחלץ אותו ואת חבריו.

באסון מסוק העטלף בחודש ינואר האחרון, הוזנקו לוחמי 669 בעקבות התרסקות המסוק הימי מול חופי חיפה במהלך אימון. שני הטייסים, סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל, טבעו למוות. 669 הצליחו להביא לבית החולים את קצין חיל הים סרן רון בירמן, שישב מאחור במסוק שהתרסק.

יחידה 669 הוקמה כאחד הלקחים של צה"ל ממלחמת יום הכיפורים, שבו נטשו טייסים רבים שהופלו בטילי הנ"מ של המצרים והסורים. פצע פתוח בחיל האוויר הוא נווט אחד שנפל בלבנון ולא הוחזר עדיין - רון ארד.

יחידה 669, ארכיון
יחידת 669 (ארכיון) | צילום: דובר צה''ל